فولاد و آهن

فولاد هرمزگان سوده شد/ هر سهم فولاد هرمزگان ۱۶ ریال سود کرد

فولاد هرمزگان سوده شد/ هر سهم فولاد هرمزگان ۱۶ ریال سود کرد
پایگاه خبری معدن نیوز- مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ با حضور ۹۸ درصد اعضا روز چهارشنبه ۱۳تیرماه ۱۳۹۷ در هتل هرمز بندرعباس با حضور هیئت مدیره، نماینده بورس و سهامداران این شرکت برگزار شد. در این مجمع پس از ارائه گزارش عملکرد شرکت فولاد هرمزگان از سوی مدیرعامل این شرکت، صورت مالی این شرکت به تصویب رسید. همچنین در این مجمع به ازای هر سهم ۱۶ ریال سود تقسیم شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در ابتدای این مجمع مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به ارائه گـزارشی از فعالیت این شرکت در سال مـالی منتهی به 29/12/96 پرداخت. فرزاد ارزانی در ابتدای این گزارش با اشاره به زیان انباشته‌ای که این شرکت در سنوات گذشته داشته است، عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان با 338 میلیارد تومان زیان انباشته مواجه بوده است که تا پایان سال 96 قادر شده با 440 میلیارد تومان سود، زیان خود را پوشش دهد و به سوددهی برسد.

ارزانی در ادامه با اشاره به جایگاه صنعت کشور عنوان کرد: در سال گذشته شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان فولادی موفق شد میزان 8.16%از تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد. این مجموعه توانست با تولید 1،525،540 تن آهن اسفنجی و 1،437،325 تن تختال در سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 ، 19% رشد در تولید آهن اسفنجی و 24% رشد در تولید تختال و همچنین در زمینه فروش(داخلی و صادرات) رشد 23 درصدی در مقایسه با سال 95 را ثبت کند.

وی همچنین با اشاره به مهترین دستاوردهای این شرکت در سال 96 خاطرنشان کرد: کسب گواهینامه تعهد به تعالی دو ستاره از بنیاد مدیریت کیفیت اروپاEFQM ، کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 90001:2015، کسب گواهینامه راهنمایی برای آموزش بر اساس ISO 10015:1999 و کسب تقدیرنامه و تندیس صادر کننده نمونه استانی برای سومین بار جزو افتخارات شرکت در سال 96 بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به بخشی از دستاوردهای حوزه بهره‌برداری درسال 1396 گفت: شرکت فولاد هرمزگان دستاوردهای مهمی در حوزه های بهره‌برداری داشته است که از جمله مهمترین آنها دستیابی به رکورد تولید سالیانه آهن اسفنجی به میزان 1،525،540 تن، کاهش مصرف آب مجتمع از 3.41 مترمکعب بر تن تختال در سال 95 به 3.12 مترمکعب بر تن تختال در سال 96 ،کاهش مصرف برق مجتمع از 1060کیلووات ساعت بر تن تختال در سال 95 به 1025 کیلووات ساعت بر تن تختال در سال 96، کاهش مصرف گاز مجتمع از 11.9گیگا ژول بر تن تختال در سال 95 به 10.7 گیگا ژول بر تن تختال در سال 96، دستیابی به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان 1،437،325 تن در سال 96 و تحقق 106 درصدی برنامه تولید تختال، دستیابی به رکورد تعداد ذوب ریخته گری شده روزانه به تعداد 48 ذوب، کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی از 2 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 95 به 1.98 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 96، کاهش مصرف نسوز از 8.48 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 95 به 7.66 کیلوگرم بر تن مذاب در سال 96 و نصب و راه اندازی کمپرسور دوم واحد اکسیژن در جهت تداوم تولید گاز های صنعتی و به حداقل رساندن توقف ناشی از عدم ارسال گاز های صنعتی به واحدهای تولیدی اشاره کرد.

ارزانی در زمینه رشد تولید شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد:‌ در سال گذشته میزان تولید محصول نهایی شرکت به بیش از 1،437،325 تن رسید که نسبت به سال 1395 با افزایش 24 در صدی همراه بوده است.

وی به دستاوردهای حوزه فروش نیز اشاره کرد و گفت: حضور در جمع 100 شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد 68 درصدی فروش محصول تختال در بازار داخلی نسبت به سال 1395، رشد 10 درصدی فروش محصول تختال در بازارهای جهانی نسبت به سال 1395، رشد 23درصدی فروش محصول تختال در بازارهای داخلی و صادراتی نسبت به سال1395 و دریافت گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور جزو مهمترین دستاوردهای واحد فروش بوده است. همچنین مقدار فروش صادراتی و داخلی شرکت در مقایسه با دوره مشابه قبل به ترتیب رشد 10درصدی و 68درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مقدار کل فروش 23درصد رشد نسبت به سال 1395 را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت هرمزگان در ادامه به عملکرد اجتماعی و بهداشتی شرکت نیز اشاره کرد و گفت: رویکرد شرکت در این خصوص با نگاه به حل مسائل اجتماعی استان هرمزگان با کمک به موسسات عام المنفعه و همکاری با نهادهای خیریه جهت ارتقای رفاه عمومی بوده است که اهم اقدامات که در این راستا انجام شده است می‌توان به مشارکت در گلریزان و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و همکاری با ستاد دیه استان هرمزگان، برگزاری مسابقات و ورزش های همگانی و کمک به باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی در سطح شهر بندرعباس، کمک به توسعه فضای سبز در شهر بندرعباس و مسکن مهر کارکنان و توزیع غذای بسته بندی بین خانواده های نیازمند با همکاری کمیته امداد استان هرمزگان اشاره کرد. همچنین در زمینه افزایش سطح بهداشت کارکنان می‌توان به کنترل سلامت آب آشامیدنی، مواد غذایی و پروتئینی مورد مصرف در رستوران، انجام آزمایشات دوره ای مواد غذایی به منظور حصول اطمینان از سلامت آن، پیگیری تحقق استانداردهای بهداشتی در فضاهای اداری،صنعتی و مراکز طبخ، انجام معاینات پزشکی دوره ای جهت کلیه کارکنان، اندازه گیری انواع عوامل زیان آور محیط های کاری و تعیین پروژه های کنترلی مربوطه به واحدهای ذیربط و تشکیل کمیته های سلامت و بیماری های خاص و پایش آنها اشاره کرد.

ارزانی به اهم اقدام‌های ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک در حوزه بهره برداری، پیاده‌سازی نظام مشارکتی کارت سبز (گزارش شبه حوادث)، تشکیل کمیته ارتقای ایمنی واحد بهره برداری و پیمانکاران و برگزاری جلسات مربوطه، ارتقای سطح توانمندی کادر آتش نشانی از طریق برگزاری دوره های تخصصی (کار در ارتفاع، غواصی و... )، تدوین گردشکار مدیریت ضایعات، ممیزی داخلی سیستم ایزو 45001 جهت شناسایی عدم انطباق ها، بازنگری و تکمیل دستورالعمل های ایمنی تخصصی فعالیت‌ها پایه و تکمیل و به روزرسانی HSE Plan پیمانکاران اشاره کرد.

ارزانی به اقدام‌های زیست‌محیطی شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: نصب و راه اندازی سامانه پایش لحظه ای غبار روی استک دیداستینگ و انتقال اطلاعات مربوطه بصورت آنلاین به سازمان محیط زیست، استفاده از آب تصفیه شده پساب بهداشتی جهت آبیاری فضای سبز از ابتدای سال 1396، رفع مغایرت‌های پساب بهداشتی و صنعتی ناشی از عملکرد نامناسب تصفیه خانه های صنعتی فولادسازی، مدیریت ضایعات تولید شده از طریق انتقال به موقع و کاهش اثرات زیست محیطی و کسب لوح چهارمین جشنواره زیباترین و مناسب ترین فضای سبز شهری در بخش صنایع مهمترین اقدام‌های زیست محیطی بودند که شرکت در سال 96 انجام داده انجام داده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان به طرح های توسعه ای فولاد هرمزگان نیز اشاره کرد و گفت: با نگاهی اجمالی به برنامه های آتی در جهت توسعه کارخانه می توان به مواردی چون قرارداد طرح توسعه 3 میلیون تن فولاد هرمزگان در سال 96 با کنسرسیوم SMS-IRITECو افزایش ظرفیت فولاد سازی فعلی از 1.5 میلیون تن به 1.8 میلیون تن همراه با احداث فولادسازی جدید به ظرفیت 1.2میلیون تن شامل یک کوره، دو عدد کوره پاتیلی، یک خط ریخته گری، احداث واحد اکسیژن، احداث آب شیرین کن دریا، احداث واحد آهک و احداث پست برق اشاره کرد.

ارزانی در پایان به اهداف و برنامه‌های سال 97 نیز اشاره کرد و گفت: رشد درآمد از طریق افزایش فروش محصولات با تمرکز بر محصولات با ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد با تمرکز بر صادرات، ارتقای بهره وری از طریق مدیریت هزینه ها و بهای تمام شده، افزایش رضایت مشتریان از طریق ارائه محصولات با قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب و همچنین توسعه تعاملات در حوزه‌های تجاری و تأمین پایدار و تحویل به موقع نیاز مشتری و توسعه سبد محصولات، ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان، ارتقای عملکرد زیست محیطی و ارتقای ارتباطات اثربخش با جامعه و تصویر بیرونی شرکت، طراحی و توسعه محصولات جدید، توسعه ظرفیت‌های تولیدی و پشتیبانی و کاهش انحرافات زمانی و هزینه‌ای پروژه‌های اجرایی، افزایش سهم فروش در بازارهای صادراتی کنونی و توسعه بازارهای جدید و ارتقای روابط با مشتریان داخلی و خارجی، افزایش کمیت، کیفیت و تحویل به موقع محصولات، بهینه سازی مصارف عمده و ارتقای زیرساخت‌های پشتیبانی فنی تولید، تأمین اقتصادی پایدار، با کیفیت و به موقع اقلام استراتژیک، توسعه نظام بومی سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی، ارتقا و توسعه زیرساخت های حوزه مالی و ایجاد نظام گزارش‌‌گری مالی مبتنی برIFRS، افزایش مشارکت کارکنان در نظام های تحولی و ارتقای تعالی سازمانی و ارتقا و توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و امنیت اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های اطلاعاتی جزو برنامه‌هایی است که در سال 97 شرکت به دنبال آن است.

در حاشیه این مجمع امیرحسین نادری رییس هیات مدیره شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل سوددهی شرکت فولاد هرمزگان به این مسئله برمی‌گردد که این شرکت در سال گذشته قادر بود از حداکثر ظرفیت‌های موجود در شرکت بهره بگیرد و از سوی دیگر توانسته است قیمت تمام شده خود را کاهش دهد و به حداکثر برساند. نادری در ادامه افزود: با توجه به قیمت‌های جهانی نیز به نظر می‌رسد که شرکت در سال 97 نیز به سودآوری بیشتری نیز دست پیدا کند. وی با اشاره به بازار شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: بازار این شرکت به دو دسته بازار داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که البته به دلیل تحریم‌ها در سال پیش‌رو، بیشتر نیاز داخل مدنظر قرار گرفته است و از آنجا که امکان واردات محصولات مشابه وجود ندارد این می‌تواند فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان داخل کشور باشد. ما معتقدیم که بازار ایران متعلق به ایرانی‌هاست. نادری در پاسخ به این پرسش که با توجه به رویکرد صادرات‌محور فولاد هرمزگان آیا رویکرد تامین داخل با توجه به اشباع بازار همچنان می‌توان این شرکت را نیز در سال 97 به سوددهی برساند، گفت: در حال حاضر حاشیه سود بازار داخل بیشتر از قبل شده است .


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد