آلومینیوم و مس

مشاور حوزه معاونت مالی شرکت مس تاکید کرد؛

نقش پر رنگ بازار سرمایه در تامین مالی مس با خروج آمریکا از برجام

نقش پر رنگ بازار سرمایه در تامین مالی مس با خروج آمریکا از برجام
پایگاه خبری معدن نیوز- مشاور حوزه معاونت مالی شرکت مس گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام و سخت شدن جذب سرمایه‌های خارجی برای پروژه‌های توسعه‌ای اوراق صکوک می‌تواند راه نوینی برای تأمین مالی در شرکت مس باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجید هاتف وحید در این باره گفت: پس از توافق تاریخی با کشورهای 1+5 موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در تیرماه 1394، تحریم‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع شرکت ملی صنایع مس ایران برداشته شد و در این شرایط همه مذاکرات شرکت با طرف‌های خارجی نسبتاً به نتیجه رسید و قراردادها با شرکت‌های اصلی و بزرگ خریدار به شکل مستقیم منعقد شد. این توافق فصل جدیدی از روابط ایران را با کشورهای صاحب سرمایه و تکنولوژی دنیا باز کرد و فرصت مناسبی برای شرکت ایجاد کرد که در دوران اجرای برجام نسبت به تأمین مالی پروژه‌های در حال اجرا و همچنین جذب سرمایه‌گذار خارجی اقدام مؤثری را دنبال کند. در اردیبهشت‌ماه 1397، رئیس‌جمهور آمریکا رسماً خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و به‌تمامی شرکت‌ها و تجار فرصت داد ظرف مدت 180 روز از فعالیت اقتصادی در ایران خارج شوند. به‌طور حتم با خروج آمریکا از برجام، شرکت از چند منظر دچار مشکل خواهد شد. در وهله اول وضعیت برای فروش محصولات صادراتی دشوار خواهد شد. دوم اینکه در حوزه تکنولوژی مجدداً به شرایط پیش از برجام بر خواهیم گشت و درنهایت این‌که تأمین مالی و فاینانس‌های مربوط به آن برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

مشاور حوزه معاونت مالی شرکت مس ادامه داد: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی در ایران و عدم وجود منابع مالی مناسب برای تحقق طرح‌های توسعه‌ای توسط بانک‌ها و سخت‌گیرانِه شدن جذب سرمایه‌های خارجی، قطعاً یکی از مسیرهای تأمین مالی پروژه‌ها آماده‌سازی بستر مناسب برای جذب سرمایه‌های داخلی است. دغدغه امروز بنگاه‌های اقتصادی تأمین مالی برای پروژه‌های در دست اجرای آنها است. در این میان مسیرهای متعددی برای تأمین مالی بنگاه‌ها در کشور تعریف می‌شود؛ اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب روشی ساده، سریع و با کمترین هزینه برای تحقق این امر است. در این راستا بازار سرمایه نقش مهمی در تجمیع اهداف مزبور دارد؛ به‌طوری‌که این بازار نه‌تنها نظام تأمین مالی شرکت‌ها را بهبود بخشیده، بلکه امکانات جدیدی در حوزه تأمین مالی در اختیار بنگاه‌ها قرار داده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته، صنعت مس به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بیشترین نقش را داشته است و این امکان را دارد تا با این پتانسیل از طریق بازار سرمایه جذب سرمایه کند. با توجه به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال 1388، بستر قانونی لازم جهت انتشار ابزارهای متنوع مالی فراهم‌شده است و با ورود ابزارهای مالی اسلامی (صکوک) به بازار سرمایه ایران از ابتدای سال 1389 شاهد انتشار انواع اوراق صکوک برای تأمین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه بوده‌ایم، به‌طوری‌که تاکنون 53 مورد انواع صکوک به ارزش 25 هزار میلیارد تومان از ابتدای ورود اوراق صکوک منتشر شده است. با توجه به اینکه تاکنون شرکت مس از این ابزار در بازار سرمایه ایران استفاده نکرده است می‌تواند از این بازار نسبت به تأمین مالی پروژه‌ها استفاده کند. معمولاً اوراق صکوک 4 ساله و با نرخ سود کمی بالاتر از نرخ سود بانکی بوده و به پشتوانه دارایی‌ها شرکت صادر می‌شود و به دلیل وجود ساختار سرمایه مناسب شرکت مس و جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران داخلی، فرصت مناسبی برای جذب سرمایه جهت تکمیل پروژه‌ها را برای شرکت فراهم می‌آورد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد