آلومینیوم و مس

گسترش همکاری صنعت و دانشگاه با امضای تفاهم نامه بین مجتمع مس سونگون و دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان

گسترش همکاری صنعت و دانشگاه با امضای تفاهم نامه بین مجتمع مس سونگون و دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان
پایگاه خبری معدن نیوز- تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه معدن و صنایع پایین‌دستی مس بین مجتمع مس سونگون و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان امضا خواهد شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان گفت: با توجه به این‌که منطقه ورزقان، معدنی‌ترین بخش شمال غرب کشور شناخته می‌شود، اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی و فعالیت‌های پژوهشی در بخش‌های معدنی یکی از ظرفیت‌های مهمی است که مورد توجه واحد ورزقان قرار دارد.

«حجت‌الله محبوبی‌پور» افزود: با توجه به این ظرفیت و با موافقت و حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و با برنامه‌ریزی انجام‌شده، روزهای آینده تفاهم‌نامه‌ای با بزرگ‌ترین معدن شمال غرب کشور یعنی معدن مس سونگون منعقد خواهد شد. این تفاهم‌نامه در قالب اجرای طرح‌های پژوهشی است و شامل پژوهش‌های مختلف در زمینه معدن و صنایع پایین‌دستی مس می‌شود که رشته‌هایی مانند معدن، شیمی، مواد و ریخته‌گری و... را در بر می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان ادامه داد: وجود کارخانه ریخته‌گری در این منطقه و درحال احداث بودن کارخانه ذوب فلزات، می‌تواند فرصت‌هایی را برای ورود واحد ورزقان در زمینه حل مشکلات این صنایع و اجرای پروژه‌های مختلف فراهم کند. البته شناخت مناسبی از این چالش‌ها و راهکارهای بهبود عملکرد این صنایع در واحد ورزقان وجود دارد. در چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشدی که در این واحد دانشگاهی و مرتبط با موضوعات این صنایع انجام شد، زمینه‌هایی شناسایی شد که با اجرای آن‌ها راندمان کاری این معادن می‌تواند بیش از 10 درصد افزایش یابد.

این مسئول بیان کرد: برنامه دیگری که در دستور کار قرار دارد، ایجاد مرکز تحقیقات مواد معدنی واحد ورزقان است تا همه مسائل معدنی، ترابری، استخراج، اکتشاف و... استان و حتی کشور با همکاری استادانی از همه واحدهای دانشگاهی در آن بررسی شود. بر اساس مطالعات میدانی انجام شده واحد ورزقان ظرفیت‌ ایجاد این مرکز تحقیقاتی را دارد. امیدواریم با تصویب نهایی راه‌اندازی این مرکز، فعالیت اجرایی آن را ظرف چند ماه آینده آغاز کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ظرفیت‌های معدنی منطقه، ما را بر آن داشت تا به سمت توسعه رشته‌های دارای متقاضی که متناسب با نیاز منطقه نیز باشد، حرکت کنیم. در این چارچوب و با توجه به در حال راه‌اندازی بودن کارخانه ذوب مس، درخواست جذب 9 رشته جدید به استان ارسال شده است. بنابراین به امید خداوند و در صورت تصویب نهایی از مهر سال جاری، رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی در واحد ورزقان دانشجو خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: رشته کارشناسی پیوسته معدن، متقاضی زیادی دارد. سال گذشته در مقطع کاردانی معدن، برای نخستین بار 67 دانشجو از ترم مهر و 20 دانشجو از بهمن پذیرش شد و طبیعتاً این دانشجویان متقاضی ورود به مقطع کارشناسی هستند. بنابراین هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا برخی جابه‌جایی‌های رشته‌ای بین واحدها صورت گیرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد