سنگ و فلز گرانبها

دبیر کانون سنگ با اشاره به سرمایه گذاری 5/1 میلیارد دلاری :

ماشین های مدرن سنگبری با تمام ظرفیت کار نمی کنند

ماشین های مدرن سنگبری با تمام ظرفیت کار نمی کنند
خبرگزاری تخصصی معدن- دبیر کانون سنگ ایران گفت: از پنج‌هزار واحد سنگبری،۵۰۰ واحد دارای ماشین‌آلات مدرن هستند که با سرمایه‌گذاری‌های یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلاری وارد کشور شده است اما به علت کمبود مواد اولیه با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- دبیر کانون سنگ ایران گفت: از پنج‌هزار واحد سنگبری،500 واحد دارای ماشین‌آلات مدرن هستند که با سرمایه‌گذاری‌های یک میلیارد و 500 هزار دلاری وارد کشور شده است اما به علت کمبود مواد اولیه با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.
به گزارش معدن نیوز ؛ «خداداد غیاثوند» با بیان این مطلب افزود: این به آن معنا نیست که ماشین آلات بقیه سنگبری ها فرسوده است بلکه ماشین‌آلات آنها به نسبت این 500 واحد قدیمی‌تر است.
دبیر کانون سنگ ایران اضافه کرد: نمی‌گوییم تنها مشکل سنگبری‌ها صادرات سنگ خام است اما به طور قطع عمده‌ترین مشکل واحدهای سنگبری،صادرات این محصول و در نهایت کاهش رقابت‌پذیری بین سنگبری‌های داخلی است.
وی گفت: در حال حاضر ایتالیا که ذخایر سنگ کمتری نسبت به ایران دارد 15‌درصد سنگ خام و 75 درصد سنگ فرآوری شده صادر می‌کند و چین و ترکیه نیز از این امر مستثنی نیستند. این امر نشان می‌دهد که کشورهای صاحبنام در صنعت سنگ بیشتر در حوزه فرآوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا صادرات سنگ خام.
غیاثوند ادامه داد: در ایران عکس این اتفاق را شاهد هستیم یعنی 80 درصد صادرات به سنگ خام و تنها 20 درصد به سنگ فرآوری شده اختصاص دارد. این در حالی است که در فرآوری سنگ، ارزش افزوده و اشتغالزایی شش برابر می‌شود.
به گفته وی، سهم ایران در صادرات سنگ باید 7 تا 8 درصد باشد و معدنکاران سنگ فکر می‌کنند که این سهم با خام فروشی به‌دست می‌آید.
«غیاثوند» سرانه مصرف سنگ در ایران را بیش از یک مترمربع بیان و اضافه کرد: ایران با تولید 80 میلیون مترمربع سنگ در سال 12 درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده اما متاسفانه سهم ما در صادرات این محصول کمتر از یک درصد است.
دبیر کانون سنگ ایران گفت: برای اینکه در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مواد اولیه استاندارد (سنگ خام) در اختیار سنگبری‌ها قرار بگیرد اما متاسفانه در حال حاضر مواد اولیه سنگبری‌ها صادر می‌شود.
به گفته وی، هم‌اکنون سنگ‌های صادراتی ابعادی، ممتاز و درجه یک که جزو محصولات استاندارد است صادر می‌شود و تنها سنگ‌های لاشه و و درجه یک تا 4 به سنگبری‌ها برای فرآوری داده می‌شود که فاقد استاندارد است.
«غیاثوند» افزود: اگر بجای این سنگها همان سنگ های ممتاز را که صادر می کنند در اختیار ما قرار بدهند،سنگ فراوری شده ایران می تواند بازارهای جهانی را قبضه کند.
دبیر کانون سنگ ایران به ماده 4 قانون پروانه بهره‌برداری معادن ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده معادن موظفند که مواد اولیه واحدهای مرتبط خود را تامین کنند که این امر در صنعت سنگ یا اتفاق نیفتاده یا اگر اتفاق افتاده مواد اولیه استاندارد به سنگبری‌ها ارائه نشده است.
«غیاثوند» گفت: ممکن است خریداران خارجی قیمت بالاتر و پول نقد بابت سنگ خام بدهند اما این نباید به قیمت خاک خوردن ماشین آلات مدرن داخلی تمام شود بلکه این فرصت باید در اختیار خریداران داخلی هم قرار بگیرد.
وی افزود: در حال حاضر کشورهای خارجی با مشاهده وضع این تعرفه درخواست سنگ نیمه فرآوری شده از ما می‌کنند و اگر این مهم شش ماه ادامه پیدا کند مشتریان خارجی به سنگ فرآوری ایران راضی می‌شوند.
وی گفت: هم‌اکنون 20 تا 30 نوع سنگ ایرانی به نام کشورهای دیگر فروخته می‌شود و این امر به نفع صنعت سنگ ایران نیست.
دبیر کانون سنگ ایران گفت: کانون سنگ به دنبال تامین منابع مالی است تا سنگ استاندارد معادن را با قیمتی حتی بالاتر از مشتریان خارجی از معدنداران بخرد.
وی به اعتراض برخی معدنکاران و کارشناسان در خصوص تعرفه 70 درصدی سنگ اشاره کرد و گفت: این تصمیمی ‌بود که سه سال پیش در وزارت صنایع و معادن گرفته شد و معدنکاران نیز در این جلسات حضور داشتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد