آلومینیوم و مس

رشد شاخص تعرفه های ذوب و پالایش کنسانتره مس

رشد شاخص تعرفه های ذوب و پالایش کنسانتره مس
پایگاه خبری معدن نیوز- مؤسسه «متال بولتن» می‌گوید در دو هفته گذشته شاخص تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس از ۷۷ دلار در هر تن کنسانتره به ۷۹.۸ دلار افزایش یافته است. این قیمت‌ها باعث افزایش تمایل شرکت‌های بزرگ معدنی به فروش محصولاتشان در بازار نقدی شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در اواخر ماه گذشته میلادی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس (TC/RC) به‌شدت افزایش یافت و وقفه‌های تولیدی در چندین واحد ذوب در آسیا باعث افزایش قدرت خرید واحدهای تولیدی کشور چین شد.

مؤسسه «متال بولتن» در گزارشی در این زمینه نوشته است: «شاخص تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس از 77دلار در هر تن کنسانتره و 7.7سنت در هر پوند مس به 79.8دلار به ازای هر تن و 7.98سنت به ازای هر پوند افزایش یافت. این قیمت‌ها از 71.6دلار در هر تن و 7.16سنت در هر پوند ثبت شده در انتهای ماه می حدود 11 درصد افزایش یافته است.»

معامله‌گران کنسانتره اعلام کردند هربار که برای فروش به بازار مراجعه می‌کنند قیمت‌ها 2.5دلار در هر تن و 0.25سنت در هر پوند رشد می‌کند. وقفه‌های تولید در کمپانی مس Sterlite واقع در کشور هند، واحد ذوب Pasar در کشور فیلیپین و واحد ذوب Saganoseki در کشور ژاپن به این معنی است که محموله‌ها وارد بازار نقدی خواهند شد.

طی هفته انتهایی ژوئن و هفته ابتدایی ماه جاری (جولای) مؤسسه متال بولتن گزارش داد که واحد ذوب Pasar متعلق به کمپانی Glencore در ماه آگوست تولید خود را کاهش خواهد داد و واحد ذوب Saganoseki متعلق به کمپانی Pan Pacific Copper نیز به منظور عملیات تعمیر و نگهداری در ماه جاری به مدت دو هفته تعطیل خواهد شد و به این ترتیب، محموله‌های کنسانتره به بازار نقدی منتقل خواهد شد.

اما فروشندگان بازار اعلام کردند که فروش محموله‌های مازاد به دشواری انجام می‌شود، مگر آن‌که تعرفه‌های ذوب و پالایش افزایش یابد. سایر واحدهای ذوب کمپانی Pan Pacific Copper، مانند Hibi ،LS Nikko و Gresik هم‌اکنون با مشکل پر بودن انبارها مواجه هستند و امکان ذخیره‌سازی بیشتر وجود ندارد.

علاوه بر این، واحد ذوب Fuchunjiang با ظرفیت تولید مس تصفیه‌شده 300 هزار تن در سال، در ماه ژوئن نیمی از تولید خود را برای انجام عملیات یک‌ماهه تعمیر و نگهداری کاهش داد. یک منبع مطلع این کمپانی گفت: «تولید ماهانه مس تصفیه شده در ماه ژوئن به میزان 12 هزار و 500 تن کاهش یافته است.» وی افزود: «این واحد ذوب در هفته اول ماه جولای و به محض اخذ مجوزهای زیست‌محیطی، عملیات خود را از سر خواهد گرفت.»

در ماه ژوئن، ظرفیت ذوب مس در چین در مراکز مهم این کشور مانند استان جیانگشی، تا حدودی به حالت تعلیق درآمد، زیرا تیم بازرسی زیست‌محیطی کشور از اواخر ماه می در 10 استان بازرسی‌هایی را به‌منظور بررسی برنامه‌های کاهش آلودگی انجام داده است.

در مورد کمپانی Sterlite، بازار منتظر برگزاری دادگاه در ماه‌های جولای و سپتامبر است تا مشخص شود آیا این واحد که از ماه می تعطیل شده است، مجدداً فعالیت خود را از سر خواهد گرفت یا خیر. یک عضو کابینه دولت هند در روز پنجشنبه 28 ژوئن مجدداً تکرار کرد که دولت یک موضع قوی گرفته است و واحد Sterlite برای همیشه تعطیل خواهد شد.

در همین زمینه، یک منبع فعال در بازار گفت: «اگر معامله‌گران به دنبال خرید باشند، سطح تعرفه‌های ذوب و پالایش مس در محدوده 70دلار در هر تن کنسانتره و 7سنت در هر پوند مس تا 80دلار در هر تن و 8سنت در هر پوند در بازار نقدی خواهد بود و این روند تا سه‌ماهه اول سال 2019 ادامه خواهد داشت. کمپانی‌های استخراج معدنی با ابعاد کوچک و متوسط، تمایلی به فروش محصولات خود در شرایط کنونی ندارند، اما کمپانی‌های معدنی با ابعاد بزرگ که مدل‌های تجاری آن‌ها شامل فروش مستمر در بازار نقدی است، مصمم هستند تا محموله‌های خود را در قیمت‌های رو به افزایش فعلی به فروش برسانند.»


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد