صنعت

چین در تولیدات صنعتی از آمریکا پیشی گرفت

چین در تولیدات صنعتی از آمریکا پیشی گرفت
خبرگزاری تخصصی معدن- میلادی کشور چین مقام نخست را در تولید کالاهای صنعتی در سطح بین‎الملل احراز کرد و به حاکمیت ۱۱۰ ساله آمریکا در این زمینه خاتمه داد.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- میلادی کشور چین مقام نخست را در تولید کالاهای صنعتی در سطح بین‎الملل احراز کرد و به حاکمیت 110 ساله آمریکا در این زمینه خاتمه داد.
به گزارش معدن نیوز ؛ بر اساس گزارشی که موسسه مشاوره اقتصادی IHS GLOBAL INSIGHT منتشر کرده است، در سال 2010 بالغ بر 19.8 درصد کل تولیدات صنایع کارخانه‎ای دنیا به کشور چین تعلق داشته است در حالیکه سهم ایالات متحده از تولیدات صنعتی دنیا 4/19 درصد بوده است.
شورای رقابت آمریکا در واشنگتن به آمریکا هشدار داده است که نگران پیشرفت‎های صنعتی چین باشد زیرا این کشور موفق شده است که موقعیت از دست‎رفته خود را پس از گذشت بیش از یک قرن مجددا احراز نماید.
به اعتقاد کارشناسان شورای رقابت آمریکا تنها از طریق نوآوری در صنعت، تولید کالاهای منحصر به فرد و مبتنی بر فناوری پیشرفت، می‎توان با چین به رقابت پرداخت.
بررسی‎های انجام‎شده نشان می‎دهد که کشور چین، آخرین بار در سال 1850 بزرگ‎ترین تولیدکننده کالا در دنیا بود. بعدها به سبب رشد شدید جمعیت و عقب‎ماندگی تکنولوژیکی مقام خود را از دست داد.
انقلاب صنعتی اروپا موجب شد که کشور انگلستان به بزرگ‎ترین تولیدکننده محصولات کارخانه‎ای تبدیل شود و تقریبا مدت 50 سال این مقام را حفظ نماید، پس از آن ایالات متحده جانشین بریتانیا شد.
بنابر این گزار، چین در سال 1830 بالغ بر 30 درصد محصولات صنعتی را در دنیا تولید می‎کرد اما به تدریج موقعیت این کشور تضعیف شد به گونه‎ای که در سال 1900 تنها 6 درصد تولیدات کارخانه‎ای دنیا به چین تعلق داشت. در سال 1990 سهم چین از تولیدات صنعتی دنیا به 3 درصد رسید.
ظرف 20 سال اخیر چین به سرعت در تولیدات صنعتی پیشرفت کرد و تلاش نمود که فاصله خود را با ایالات متحده کاهش دهد.
سه عامل رشد بالای اقتصادی بیش از ده درصد طی دو دهه، ارزانی دستمزد کارگر در بخش صنعت و جذب سرمایه‎گذاری‎های مستقیم خارجی به مقیاس کلان‎ در توسعه صنعتی چین نقش تعیین‎کننده داشته است‎.
آلن تاملسون، ALAN TOMELSON پژوهشگر شورای صنعت و بازرگانی آمریکا گفته است که ایالات متحده باید زنگ خطر را احساس کرده و از خواب غفلت بیدار شود و ببیند که یک کشور چگونه می‎تواند ظرف یک دهه منابع خود را به بخش صنایع کارخانه‎ای هدایت کند و با اعطای یارانه‎های کلان دولتی و تضعیف مصنوعی پول ملی خود به بزرگترین صادرکننده و تولیدکننده دنیا تبدیل شود!
برخی از کارشناسان معتقدند که میزان بهره‎وری نیروی کار در کشور چین بسیار پایین است بدین ترتیب که چین با 100 میلیون نفر نیروی کار شاغل در بخش صنعت (صنایع کارخانه‎ای) توانسته است 19.8 درصد کالاهای صنعتی دنیا را درسال 2010 تولید کند در حالیکه ایالات متحده تنها با 11.5 میلیون نفر کارگر 19.4 درصد کالاهای صنعتی دنیا را تولید کرده است.
از طرف دیگر شرکت‎های فرا‎ملی که در مناطق اقتصادی ویژه، مناطق آزاد و پارک‎های علوم و فناوری چین فعالیت می‎کنند و تکنولوژی آنها به چین تعلق ندارد، در افزایش تولیدات صنعتی چین و تبدیل کردن این کشور به نخستین تولیدکننده محصولات صنعتی دنیا نقش مهمی ایفا می‎کنند.
ارزش کل تولیدات صنایع کارخانه‎ای دنیا در سال 2010 معادل 10 هزار و 78 میلیارد دلار برآورد شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد