آلومینیوم و مس

مس و قابلیت بازیافت آن

مس و قابلیت بازیافت آن
پایگاه خبری معدن نیوز- حتماً نام «غول رودس» یکی از عجایب هفت‌گانه جهان را شنیده‌اید؛ غول رودس تندیسی است از هلیوس، خدای خورشید و از جنس مس که در ورودی بندر شهر رودس در یونان قرار داشته است. هیچ ردی از این مجسمه وجود ندارد و محققان دلیل این امر را قابلیت بازیافت مس می‌دانند. قابلیت ۱۰۰ درصدی بازیافت مس باعث تبدیل غول رودس به اشیا مسی دیگر در طول تاریخ شده است. همین ویژگی مس است که آن را به اقتصادی‌ترین فلز جهان تبدیل کرده است. بخشی از اقتصاد مس و بازار این محصول به میزان استفاده و بازیافت قراضه‌های مسی وابسته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در برخی صنایع مس با خلوص بسیار بالا مورد نیاز است. برای مثال، سیم‌های مغناطیسی که در ترانسفورماتورها، موتورها و دیگر وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند نیازمند مس تصفیه‌شده هستند زیرا خلوص بالای مس هدایت جریان الکتریکی به بهترین شکل و همچنین بالا بردن مقاومت در موتورها را ممکن می‌کند. به همین دلیل است که برای انتقال ولتاژهای بالایی از جریان الکتریکی و همچنین القای الکترومغناطیسی نیازمند مس خالص هستیم. اگرچه برخی شیوه‌های بازیافت به روش الکتریکی می‌تواند مس را مجدداً به گرید A تبدیل کند به‌طوری‌که بتوانند در ساخت این نوع سیم‌ها مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، در صنایع دیگر خلوص بالای مس اهمیت زیادی ندارد.

در کابل‌های فشار قوی یا کابل‌های قدرت که به اندازه سیم‌های مغناطیسی حساس نیستند، می‌توان از قراضه مسی استفاده کرد. اگرچه این کابل‌ها نیز که در اکثر صنایع کاربرد دارند، در صورت داشتن ناخالصی زیاد، ذوب می‌شوند و این خطرات بسیار زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل است که قراضه استفاده شده در این کابل‌ها با مس خالص ترکیب می‌شود و پس از اطمینان از کیفیت مس نهایی، امکان استفاده از آن در کابل‌های قدرت به وجود می‌آید.

برای مصارفی غیر از مصارف الکتریکی قراضه مس بهترین گزینه است. در بسیاری مواقع جدا کردن مس از فلزاتی که با آن همراه است بسیار سخت است و به همین دلیل ناخالصی قراضه زیاد می‌شود. اما برخی از کاربردهای مس به چنین جداسازی دقیقی که قیمت آن هم بالاست، نیازی ندارد. برای مثال، در لوله‌های مسی یا سقف‌های کاذب مسی که خاصیت رسانایی مس اهمیتی ندارد، نیازی به مس با خلوص بالا نیست و قراضه مسی کاربرد بیشتری دارد. در مبدل‌های گرمایی مثل رادیاتور خودرو یا رادیاتور شوفاژ نیز کاربرد قراضه مسی بسیار زیاد است.

از طرف دیگر، مس آلیاژهای متنوعی هم دارد؛ آلیاژهایی مثل برنج که کاربرد گسترده دارند و از میخ و مغزی قفل گرفته تا صنایع دریایی و مهمات‌سازی نیازمند برنج است. در مورد برنج نیز چاره‌ای جز بازیافت نیست چراکه بدون استفاده مجدد از قراضه برنج، قیمت تولید آن به‌شدت افزایش خواهد یافت و این به معنای صدمه دیدن بسیاری از صنایع وابسته به برنج است.

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده قراضه مس در جهان است. این کشور در ابتدای سال جاری میلادی، قانون ممنوعیت واردات قراضه را تصویب کرد که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است با اجرایی شدن کامل این قانون در سال 2018 میلادی 45درصد از مصرف قراضه چین نسبت به سال گذشته کم شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد