فولاد و آهن

دولت صنعت فولاد را دریابد

دولت صنعت فولاد را دریابد
پایگاه خبری معدن نیوز- شاخص قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران کاهش ۱.۵ درصدی و ۲ درصدی یافت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کامودیتی، تحریم زنجیره فلزات اساسی و باارزش ایران از پایان این هفته شروع شده و هدف آمریکا، حذف صادرات 7.3 میلیارد دلاری این زنجیره (سال 1396) از سبد ارزی کشور است.

بخش عمده ای از سیاست دولت در تنظیم بازار ارز از طریق سامانه نیما بروی صادرات این حوزه و پتروشیمی متمرکز است که حالا با شروع تحریم نیاز به بازنگری دارد.

هدف آمریکا از تحریم فلزات، افزایش ریسک و هزینه صادرکنندگان و ارزان شدن کالاهای ایران در بازارهای صادراتی بوده که نهایتا درامد ارزی کشور را کاهش می دهد.

البته دولتها می توانند در این شرایط و با کاهش ریسک صادرکنندگان و افزایش بیمه حمایتی، بخشی از اثرات تحریم را مدیریت کنند که فعلا در دستور کار دولت ایران نیست.

دغدغه امروز مسئولان، پیاده سازی استراتژی 4200 در بورس کالا و کاهش قیمت بازار است که باعث تحریک تقاضا شده و با توجه به رکود صنعتی، عامل افزایش موجودی انبارهای مشتریان بجای تبدیل به محصولات و دلار و صادرات و اشتغال شده است

عدم تامین ارز کافی فولادسازان نیاز ارزی هر تن فولاد برابر 100دلار بوده که 50 درصد آن الکترود گرافیتی و مابقی سایر مواد مصرفی و لوازم یدکی است.

در حال حاضر، دولت در تامین ارز مواد استراتژیک مورد نیاز فولادسازان شامل الکترود گرافیتی مشکل جدی داشته و ذخایر مواد اولیه استراتژیک برخی شرکتهای بزرگ کمتر از 2 ماه است.

نگاه دولتها در مواجهه به فولاد با سایر صنایع متفاوت است، ترامپ می گوید بدون فولاد شما کشور ندارید و اقدام به اعمال تعرفه 25 درصد بروی واردات فولاد می‌کند.

سیاست انگلیس در خصوص شرکت بریتیش استیل و سیاست دولت چین در کاهش ظرفیت مازاد و بازیابی فولادسازان آن کشور دلیل این ادعا است.

سطح اشتغال زنجیره فولاد ایران دربرگیرنده اشتغال فولادسازان، حمل و نقل ریلی و جاده ای، معادن سنگ آهن و زغالسنگ، خودرو، لوازم خانگی و خدمات، بسیار گسترده بوده و زندگی بسیاری از شهرهای بزرگ وابسته به فولاد است. لذا در صورت بروز بحران در صنایع فولاد، فرصت جبران اثرات آن محدود بوده و لذا در تعیین سیاستهای اولویت دار در قبال زنجیره فولاد بیشتر مراقب باشیم و عجولانه تصمیم نگیریم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد