اقتصاد و صنعت

سال گذشته دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عملیاتی شد

سال گذشته دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عملیاتی شد
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: ماه گذشته میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ۶۷ میلیون دلار بوده در حالی که ماه‌های قبل از آن این میزان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار بود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز، حسین سلیمی گفت: وضعیت درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تا خرداد ماه امسال خوب بود اما بعد از آن درخواست‌ها کاهش یافته است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: شرکت‌های کوچک اروپایی برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مشکلی ندارند اما شرکت‌های بزرگ که ارتباطاتی با آمریکا دارند بعد از تحریم‌ها امکان فعالیت و سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. 
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری‌های مصوب نسبت به سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی شده همواره 2 تا 3 برابر بیشتر است به طوری که تا پایان سال 96 حدود 8 میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد و مجوز گرفت اما فقط 2 میلیارد دلار آن عملیاتی شد.
سلیمی بیان داشت: در تیر ماه گذشته حدود 67 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد در حالی که نسبت به ماه‌های قبل‌تر که سرمایه‌گذاری‌های مصوب حدود 600 تا 700 میلیون دلار بود حدود 80 درصد کاهش داشته است. 
وی گفت: بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه و همچنین آسیایی مثل افغانستان است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فرانسوی مثل توتال از ایران خارج شده‌اند و شرکت‌های خودروسازی فرانسوی بعد از اعلام تحریم‌ها یا از ایران خارج شدند یا در حال خروج از کشورمان هستند. 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد با آغاز تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در ایران محدود به شرکت‌های کوچک اروپایی و همچنین شرکت‌هایی از کشورهای آسیایی از جمله افغانستان شود.
وی افزود: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نقل‌وانتقال پول است که با توجه به مصوب نشدن قانون FATF نقل‌وانتقال پول برای شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران با مشکل مواجه می‌شود. 
انتهای پیام/


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد