اقتصاد و صنعت

تحکیم جایگاه شاخص بورس در کانال ۱۳۳ هزار واحد

تحکیم جایگاه شاخص بورس در کانال ۱۳۳ هزار واحد
پایگاه خبری معدن نیوز - شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد ۲۵۶ پله ای نسبت به دیروز، در جایگاه ۱۳۳ هزار و ۵۸۴ واحدی ایستاد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بازار بورس پس از رشد بی سابقه پنج هزار واحدی دیروز، اندکی استراحت کرد و بر این اساس از شدت صعود شاخص کاسته شد.

کارشناسان تاکید می‌کنند، همواره پس از رشد سریع شاخص بورس، بازار سرمایه اندکی تعدیل می‌کند تا با بررسی شرایط جدید، مسیر حرکت خود را تعیین کند.

بسته جدید ارزی که در هیات دولت تصویب شده از امروز اجرایی شده است. در بسته ارزی جدید، پتروشیمی ها، فولادی‌ها و فلزی‌ها امکان فروش ارز در بازار ثانویه را یافتند که سودآوری این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین در معاملات امروز 2 میلیارد و 623 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 386 میلیارد ریال در 183 هزار و 985 نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 75 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، هفت واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز پنج واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز 533 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت‌های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 118 واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز 843 واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، همراه (ارتباطات سیار) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین تاثیر مثبت و رمپنا (مپنا) و وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 404 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 678 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه فلزات اساسی به ارزش 2 هزار و 200 میلیارد ریال و فرآورده‌های نفتی به ارزش 996 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه کانی‌های فلزی با داد و ستدی به ارزش 677 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه تامین آب، برق و گاز نیز با معاملاتی به ارزش 537 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز چهار پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 532 واحدی قرار گرفت.

همچنین در بازار فرابورس، بیش از 824 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 308 میلیارد ریال داد و ستد شد.

در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین سهم را در رشد آیفکس داشتند و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) نیز بیشترین تاثیر منفی را داشت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد