آلومینیوم و مس

اکتشافات حلقه مفقوده توسعه مس در ۲۰ سال آینده/ تولید مس با کاهش مواجه می شود

اکتشافات حلقه مفقوده توسعه مس در ۲۰ سال آینده/ تولید مس با کاهش مواجه می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- مؤسسه مطالعاتی S&P Global می‌گوید تا ۲۰ سال آینده به‌خاطر کاهش اکتشافات، تولید مس با کاهش مواجه می‌شود. اگرچه افزایش قیمت مس در سال‌های اخیر تمایل به اکتشافات جدید را بیشتر کرده؛ اما رویکردها به اکتشافات جدید در جهان تغییر کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مؤسسه مطالعاتی S&P Global در تازه‌ترین گزارش خود از تلاش‌های جهانی برای اکتشاف منابع جدید مس نوشته است. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در زمینه معادن جدید مس پس از رکودی که در سال 2008 میلادی ایجاد شد، کاهش شدیدی را تجربه کرد؛ کاهشی که هنوز هم به‌رغم افزایش قابل توجه قیمت مس جبران نشده است.
«کوین مورفی» (Kevin Murphy)، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه S&P Global با بیان این مطلب گفت: «اگرچه در برخی سال‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف معادن مس افزایش چشمگیری داشته است و رقم بی‌سابقه 4.7 میلیارد دلار امریکا در سال 2012 میلادی را تجربه کرد؛ اما اکتشافات چندان امیدوارکننده نیست و در سه سال اخیر تنها 9 ذخیره جدید کشف شده است. دلیل این امر را باید در کنار کاهش قیمت جهانی مس در سرمایه‌گذاری‌های اندکی که در فاصله سال‌های 2012 تا 2016 صورت گرفته است، جست‌وجو کرد.» (تصویر بالا را ببینید؛ در این تصویر خط نارنجی‌رنگ میزان سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف مس را نشان می‌دهد. خطوط میله‌ای آبی‌رنگ میزان اکتشافات در حال انجام هستند و خطوط میله‌ای سرمه‌ای رنگ میزان اکتشافات برنامه‌ریزی‌شده.)
بنابراین S&P Global پیش‌بینی می‌کند تا 20 سال آینده، تولید مس با کاهش مواجه شود. کم شدن سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشافات جدید در یک دهه گذشته، توسعه‌های جدید طی 15-20 سال آینده را با مشکل مواجه خواهد کرد که این منجر به کاهش تولید خواهد شد.
گزارش S&P Global می‌گوید به همین دلیل است که با رشد قیمت مس تلاش‌ها برای افزایش اکتشافات هم بیشتر شده است. با این حال، شرکت‌های معدنی که در زمینه اکتشاف فعالیت دارند، در سال‌های اخیر نسبت به اکتشاف در راستای گسترش ذخایر شناخته‌شده ابراز تمایل کرده‌اند درصورتی‌که تولیدکنندگان اصلی مس در جهان ترجیح می‌دهند روی همان معادن در حال بهره‌برداری خود تمرکز کنند که این خود به کاهش اکتشافات منجر می‌شود.
یکی دیگر از بخش‌های این گزارش به کشورهایی که هدف اکتشافات گسترده معادن مس قرار گرفته‌اند، اختصاص دارد. به گفته S&P Global امریکای لاتین از سال 1990 تاکنون میزبان نیمی از عملیات اکتشاف در کل جهان بوده است. این کشور در دو دهه اخیر یک‌سوم از کل بودجه اکتشافات در حوزه مس را از آن خود کرده است.
تحلیل‌گر ارشد مؤسسه S&P Global با اشاره به این موضوع گفت: «بیشتر اکتشافات صورت‌گرفته در امریکای لاتین متعلق به شیلی و پرو است و نیمی از منابع جدید نیز در این دو کشور یافت شده است. در این دو کشور 83درصد از کل 555.7 متریک تن اکتشاف صورت‌گرفته در امریکای لاتین اتفاق افتاده و 46درصد از کل منابع پیداشده جدید در جهان از سال 1990 تاکنون نیز متعلق به شیلی و پرو است.»
در نقطه مقابل شیلی و پرو، کانادا و روسیه قرار دارند که میزان اکتشاف در آن‌ها بسیار پایین است. در کانادا به‌رغم وجود ذخایر قابل توجه مس، تمایل به ذخایر کوچک مس و بهره‌برداری از آن‌ها وجود دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد