معدن

احتمال افزایش سود "ومعادن" به دنبال تصمیمات وزارت صمت درخصوص بازار فولاد و مس

احتمال افزایش سود "ومعادن" به دنبال تصمیمات وزارت صمت درخصوص بازار فولاد و مس
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات با سرمایه اسمی ۳۴.۱۱۸ میلیارد ریال، زیر مجموعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که به تازگی تغییراتی را در پرتفوی خود ایجاد کرده و از آن جمله می توان به خرید ۲ نیروگاه برق اشاره کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، "ومعادن" به تازگی تصمیماتی در خصوص متنوع سازی پرتفو گرفته به شکلی که از طریق یکی از زیر مجموعه های خود اقدام به خرید 2 نیروگاه برق 700 مگاواتی که یکی از آنها نیروگاه 1000 مگاواتی بمپنا می باشد نموده است.

بررسی ها براساس بهای تمام شده نشان می دهد، 56 درصد سرمایه گذاری شرکت در کانه های فلزی و 32 درصد در فلزات اساسی بوده و البته باز هم براساس بهای تمام شده، بخش اعظم سرمایه گذاری در پرتفوی بورسی صورت گرفته است.

از مهمترین سرمایه گذاری های شرکت می توان به 3.1 میلیارد برگ سهم از شرکت ملی صنایع مس ایران، 6.6 میلیارد برگ سهم از شرکت گل گهر، 5.6 میلیارد برگ سهم چادرملو، 2.6 میلیارد برگ سهم فولاد خراسان، 2.5 میلیارد برگ سهم فولاد صبانو (کنور) و 820 میلیون برگ سهم فولاد ارفع اشاره کرد.

در بخش غیر بورسی نیز "ومعادن" 20 درصد از سهام سنگ آهن گهر زمین، 35 درصد از فولاد سرمد ابرکوه، 10 درصد سهام توسعه گل گهر، 24.5 درصد گهر انرژی سیرجان و 51 درصد از کک طبس را دارا می باشد.

انتظار می رود که "ومعادن" 1950 میلیارد تومان سود از ناحیه زیر مجموعه های فوق دریافت کند که نسبت به سال مالی 96 رشد 75 درصدی خواهد داشت. به عبارتی رقمی در سطح 580 ریال سود هر سهم ایجاد خواهد شد.

با این حال 3 رویداد مهم در ومعادن در حال وقوع است. اول آنکه شاهد ورود این شرکت به حوضه انرژی از طریق زیر مجموعه، خرید و توسعه 3 نیروگاه برق همچنین تولید پنل های خورشیدی، هستیم که این مسئله مهم در سال های بعدی بر سود ومعادن اثر گذار است.

دوم آنکه آزاد سازی نرخ مس در بورس کالا باعث رشد با اهمیت سود سرمایه گذاری در ملی صنایع مس می شود خصوصا که ومعادن مالک 3.1 میلیارد سهم این شرکت است.

سوم آنکه آزادسازی نرخ فولاد (که انتظار می رود پس از مس اتفاق بیوفتد) اثر با اهمیتی در سودآوری کنور، کچاد، کگل، ارفع، گهر زمین و فخاس دارد. این مساله می تواند سود قابل تحقق را نسبت به آنچه تصور می کنیم افزایش دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد