اقتصاد و صنعت

بندر چابهار موضوع اصلی نشست سه جانبه ایران-افغانستان- هند در ۸ شهریور

بندر چابهار موضوع اصلی نشست سه جانبه ایران-افغانستان- هند در ۸ شهریور
پایگاه خبری معدن نیوز- نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند ۱۸ تا ۲۱ شهریور با محور اصلی پروژه چابهار برگزار می‌شود، این نشست سه جانبه برای آینده روابط ایران و هند بسیار مهم است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، زمانی که ایران، افغانستان و هند در 9 تا 12 سپتامبر نشست سه جانبه در کابل برگزار کنند، پروژه چابهار دستور جلسه اصلی این نشست خواهد بود. این مذاکرات در سطح وزیر امور خارجه، حول و حوش بازسازی افغانستان و اتصال هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و ایران خواهد بود.

چگونه کریدور تجاری ایران- افغانستان هم به هند و هم به چین سود می‌رساند؟ آیا هند از سرمایه‌گذاری چین در بندر چابهار نگران است؟

هند به جز سرمایه‌گذاری سنگین در احداث سد سلما، شبکه‌های جاده‌ای و پارلمان افغانستان، به میزان زیادی در بازسازی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. هند همچنین نسبت به احداث مسیرهای جایگزین برای افغانستان ابراز تمایل کرده و به متحد کلیدی این کشور تبدیل شده است. از آنجایی که مسیری زمینی به افغانستان از پاکستان می‌گذرد، دهلی نو در عین حال در احداث بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

احداث فاز یک بندر چابهار به زودی تکمیل خواهد شد و یک شرکت هندی فعالیت در آن را به عهده خواهد گرفت. محموله‌های گندم قبلا از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان رسیده است. اما علی‌رغم احداث شبکه وسیع جاده‌ای و ریلی برای ورود به درون افغانستان، پتانسیل بندر چابهار همچنان بدون استفاده مانده است.

بندر چابهار کلید توسعه افغانستان است همچنان که تجارت هند با ایران و افغانستان توسعه می‌یابد. آمریکا جنگ اقتصادی علیه ایران به راه انداخته و دور دوم تحریم‌ها به زودی آغاز می‌شود. با وجود این اقدامات، این نشست سه جانبه بر روابط ایران، هند و افغانستان صحه خواهد گذاشت. با توجه به اینکه تهران، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند است، این نشست سه جانبه برای آینده مسیر روابط ایران و هند بسیار مهم خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد