سرب و روی

تولید ماده معدنی در مجتمع سرب نخلک با ۲۰۹ درصد رشد به بیش از ۲۰ هزار تن رسید

تولید ماده معدنی در مجتمع سرب نخلک با ۲۰۹ درصد رشد به بیش از ۲۰ هزار تن رسید
پایگاه خبری معدن نیوز- در ۴ ماهه ابتدای سال جاری ۲۰ هزار و ۴۱۰ تن ماده معدنی از معدن سرب نخلک استخراج شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۹۷۳۸ تن) رشد ۲۰۹ درصدی داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، عارف باقری، سرپرست نظارت مجتمع معدنی سرب نخلک با بیان این مطلب گفت: در 4 ماهه ابتدای سال جاری 2485 تن کنسانتره سرب در کارخانه فرآوری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (666 تن) رشد 373 درصدی داشته است.

وی در ادامه افزود: میزان فروش محصول (کنسانتره سرب) با عیار بالای 55 درصد طی 4 ماهه ابتدای سال جاری 2768 تن بوده که در مقایسه با 1060تن مدت مشابه سال قبل، 261 درصد رشد داشته است.

باقری خاطر نشان کرد: با توجه به زیر زمینی بودن وسعت شبکه تونلی معدن سرب نخلک (حدود 80 کیلومتر) لزوم جریان هوای مناسب امری الزامی است. حدود 80 درصداز هوای مورد نیاز تهویه معدن نخلک به صورت طبیعی و با استفاده از اختلاف ارتفاع 6 حلقه چاه تهویه صورت می گیرد و مکانیزم تهویه به این صورت است که بر اساس اختلاف ارتفاع چاه ها به واسطه ی اختلاف فشار هوا بین هوای گرم و سرد (هوای گرم، هوای آلوده معدن و هوای سرد، هوای تمیز) باعث جریان هوا و شارژ به شبکه متصل می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش حجم کار و 2 شیفت نمودن کاری معدن و به تبع آن افزایش تعداد کارگاه های استخراج و آتشباری، جهت تهویه مطلوب تر شبکه تونلی در خروجی چاه شماره 6 یک دستگاه ونتیلاتور برقی (centrifugal fan) با قدرت 125 اسب بخار و حجم مکش هوای 90 هزار متر مکعب بر ساعت و سرعت rpm600 نصب و راه اندازی شده است.

سرپرست نظارت مجتمع معدنی سرب نخلک افزود: این دستگاه با سرمایه گذاری 2 میلیارد ریال توسط راهبر مجتمع تهیه شده است. کارکرد این ونتیلاتور توسط یک ساعت فرمان در 2 دوره شیفت کاری پرسنل و آتشباری معدن تنظیم شده و از مزایای آن قابلیت تنظیم دور موتور جهت کنترل دبی هوای خروجی معدن می باشد.

باقری با اشاره به خردایش کارخانه فرآوری گفت: با توجه به طراحی و راه اندازی فاز دوم کارخانه فرآوری نیاز به خردایش و تأمین ماده معدنی امری لازم و ضروری است، با عنایت به طراحی و راه اندازی مدار خردایش کارخانه فرآوری شامل بونکر بتنی 400 تنی همراه با سرندگریزلی و فیدر، یک دستگاه سنگ شکن فکی به ظرفیت 100تن بر ساعت، 2 دستگاه هیدروکن به ظرفیت هر کدام 100 تن بر ساعت و یک دستگاه سرند لرزان به همراه نوار نقاله های انتقال مواد و تابلوهای الکتریکی با سرمایه گذاری بالغ بر 25 میلیارد ریال، ظرفیت مدار خردایش به میزان 200 درصد افزایش می یابد.

وی در خاتمه افزود: جهت فاز دوم احداث کارخانه، طراحی و احداث از ابتدای سال جاری آغاز شده که با راه‌اندازی این خط میزان تولید کنسانتره به هزار تن در ماه افزایش خواهد یافت (500 درصد نسبت به سال 95 و 150 درصد نسبت به سال 96) و در این راستا فوندانسیون آسیای گلوله‌ای بتن‌ریزی و 3 دستگاه سلول فلوتاسیون مکانیکی، 5 دستگاه تانک سل، پمپ‌های انتقال مواد و تانک‌های کاندیشنر (مخازن آماده‌سازی مواد)، خریداری و به محل مجتمع منتقل شده است و فاز دوم کارخانه تا پایان شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد