فولاد و آهن

فولاد در چارجوب بورس کالا کشف نرخ شود/ رانت بادآورده ای که به جیب واسطه ها می رود

فولاد در چارجوب بورس کالا کشف نرخ شود/ رانت بادآورده ای که به جیب واسطه ها می رود
پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: زمان آن فرارسیده که با تکیه بر مکانیزم عرضه و تقاضا و در چهارچوب بورس کالا، قیمت فولاد در حاشیه بازار کشف نرخ شده و تا حد امکان از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، علیرضا باغانی گفت: سخت‌گیری‌ها برای تداوم سیاست قیمت‌گذاری فعلی در بازار فولاد در نهایت به کاهش نرخ این محصول در بازار آزاد منجر شده است، ولی این نکته چندان هم برای واحدهای کوچک‌تر تولیدکننده فولاد خوش‌یمن نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد فولاد هر روز ادامه می‌یابد و سقف مجاز نوسان قیمت فولاد در بورس کالا از 5 درصد به 10 درصد افزایش یافته است، افزود: همین داده به معنی آن است که اختلاف نرخ بین بورس و بازار آزاد با شتاب بیشتری کاهش می‌یابد، یعنی هزینه آزادسازی قیمت فولاد در بورس کالا در حال کاهش است.

وی اضافه کرد: این مطلب جذابیت توجه بیشتر به مکانیزم بازار را در کشف نرخ برجسته‌تر ساخته و اگر به رویکرد بازارهای رسمی و تقابل عرضه و تقاضای شفاف و کشف نرخ عادلانه توجه بیشتری کنیم می‌توان از شرایط پیچیده فعلی به سادگی عبور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب که در کشور ما حجم تولید فولاد خام بیش از مصرف داخلی است اظهار داشت: بنابراین ناخودآگاه قیمت‌ها در بازار فولاد کمتر از قیمت‌های جهانی کشف خواهد شد. بر این اساس به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده باشد که با تکیه بر مکانیزم بازار آزاد و در چهارچوب بورس کالا قیمت فولاد در حاشیه بازار کشف نرخ شده و تا حد امکان از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیریم.

وی گفت: اصرار به قیمت‌گذاری دستوری با احتساب دلار 4200 تومانی واقعیتی است که بازارهای فولاد و پتروشیمی را متأثر ساخته و چهره چندگانه و نامتوازنی را ایجاد کرده است. بر این اساس این وضعیت به نفع هیچ کس نیست و تنها واسطه‌ها از این شرایط ناموزون سوء استفاده کرده و یک رانت بادآورده را به جیب می‌زنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌های پایه اعلامی در بورس کالا برای شمش فولاد نزدیک به 2200 تومان و برای میلگرد 2420 تومان است که البته در دستورالعمل فعلی اجازه سقف مجاز قیمتی 10 درصدی هم ارائه شده است. این در حالی است که در بازار آزاد بهای هر کیلوگرم میلگرد نزدیک به 4000 تومان و هر کیلوگرم شمش نزدیک به 3400 تومان قیمت گذاری می‌شود.

وی افزود: این اختلاف نرخ به صراحت نشان می‌دهد که یک رانت قیمتی محسوس بین بورس کالا و بازار آزاد ایجاد شده، یعنی خرید از بورس و فروش در بازار به معنی سودآوری نجومی واسطه‌ها است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد