آلومینیوم و مس

عرضه شفاف و مستمر شمش در بورس کالا خواسته سندیکای آلومینیوم

عرضه شفاف و مستمر شمش در بورس کالا خواسته سندیکای آلومینیوم
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: عده‌ای به هر نحوی درصدد ایجاد ناامنی‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف هستند و اقتصاد با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، دامنه ناامنی حوزه تولیدی و عرضه تولیدات در بورس‌کالا به آلومینیوم نیز رسیده اما میزان تولید آلومینیوم در کشور به اندازه ای می باشد که پاسخگوی نیاز و تامین مواد اولیه بنگاه‌ها باشد ولی عدم عرضه مناسب این کالا، باعث برهم خوردن تعادل قیمت شده است.

هوشنگ گودرزی با اشاره به این موضوع که بیش از یک ماه از آخرین عرضه در بورس‌کالا می گذرد و هیچ گونه عرضه‌ای در این بازار صورت نگرفته، گفت: دلیل این موضوع را باید از افرادی جویا شد که باعث توقف عرضه‌ها شدند زیرا هدف آنها تنها افزایش قیمت آلومینیوم و تعیین قیمت دلخواه به تبع خود است.

وی افزود: معاونت معدنی وزارت صمت دستورالعمل عرضه آلومینیوم را طبق قرار قبلی ابلاغ و ارائه کرده ولی این دستورالعمل اجرا نمی‌شود و در عرضه ایرالکو و ایمیدرو در هفته گذشته بورس‌کالا شاهد آن بودیم که به دلیل افزونی عرضه از تقاضا و نبود رقابتی و همچنین تعیین قیمت پایه با نرخ دلار 4200 تومان، لغو شد و معامله‌ای صورت نگرفت.

گودرزی در خصوص قیمت آلومینیوم در بازار نیز گفت: شمش آلومینیوم در بازار از 26 هزار تومان تا 30 هزار تومان موجود بوده و مشخص نیست این شمش ها مربوط به کدام شرکت بوده و قاعدتا دستگاهای نظارتی باید این مسائل را رصد کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که صنایع پایین دستی در سالی که با عنوان تولید داخلی نامگذاری شده باید حمایت شوند ولی اینطور نیست و ادامه این شرایط به توقف تولید داخلی منجر خواهد شد و تجربه های بسیار ناخوشایندی از شرایط فعلی وجود دارد که عده ای علیه شعارهای گفته شده برای حمایت از تولید داخلی گام برمی دارند.

گودرزی همچنین در خصوص وضعیت تولید آلومینیوم در کشور نیز گفت: طبق اطلاعات ارائه شده از ایرالکو، تولید این شرکت در سال جاری تولید 180 هزار تن و المهدی خوزستان نیز 290 هزار تن را در دستور کار دارد ضمن آنکه سال گذشته 337 هزار تن آلومینیوم در کشور تولید شده که چنانچه همین تولید در طی 52 هفته کاری به طور مستمر به بازار عرضه می شد، صنایع پایین دستی به راحتی می توانستند تولید خود را ادامه دهند و طبیعتا کمبود تصنعی در بازار قیمت را به طور سرسام آوری افزایش نمی داد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در بازار مشخص نیست و تجار و بازرگانان که کسب‌و‌کار آنها به قیمت دلار بستگی دارد، در سردرگمی عجیبی به سر می برند، گفت: نمی‌توان رقم دقیقی برای قیمت دلار ارائه داد، در شرایط فعلی از سه نرخ دلار یعنی 4200 تومان، 8800 تومان و 12 هزار تومان صحبت می‌شود ولی دلار 4200 تومانی وجود خارجی ندارد، از سوی دیگر نوسانات قیمت دلار همه را کلافه کرده و دلار کاغذی که مدنظر مسافران بوده یک روز 10500 و روز دیگر 11700 تومان معامله می‌شود.

گودرزی ادامه داد: در داخل کشور با مشکلات اساسی مواجه هستیم و عده ای به هر نحوی تلاش می‌کنند تا زمینه های ناامنی اقتصادی را ایجاد کنند و گرنه در شرایطی که به اندازه کافی آلومینیوم در داخل کشور تولید می‌شود، چنانچه به موقع و به درستی عرضه شود قیمت آن به تعادل می‌رسد و مشکلی وجود نداشت.

وی افزود: همانگونه که به اندازه کافی قطعا ارز در کشور وجود دارد باید این ارز صرف نیازهای اساسی شود ولی شاهد آن هستیم که در دور باطلی گیر افتاده‌ایم.

این فعال صنعت آلومینیوم ادامه داد: خواسته سندیکا و صنایع پایین دستی چیزی بیش از این نیست که شمش آلومینیوم تولید شده در داخل کشور به صورت شفاف و مستمر در بورس‌کالا عرضه شود و خریداران واقعی نیز که تولیدکنندگان هستند، آلومینیوم عرضه شده را خریداری و استفاده کنند.

گودرزی تاکید کرد: این مسائل ربطی به جناح بندی های سیاسی ندارد تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی کارگر دارند و باید حقوق آنها را پرداخت کنند و معیشت چندین هزار خانواده به تداوم تولید این کارگاه ها بستگی دارد و با عرضه نکردن شمش در بورس کالا و تعطیل کردن صنایع پایین دستی این افراد جامعه و اقتصاد ملی ما متضرر خواهد شد.

صنعت آلومینیوم نیز این روزها همچون صنایع فولادی حال و روز خوشی ندارد و افزایش قیمت شمش آلومینیوم صنایع پایین دست را با خطر توقف روبه رو کرده است.

کارخانه ایرالکو و هرمزال از مردادماه عرضه آلومینیوم در بورس کالا را متوقف کرده‌اند که این موضوع موجب افزایش قیمت شمش در بازار شده است.

این کمبود آلومینیوم در شرایطی است که چندی پیش اخباری مبنی بر کشف 2200 تن شمش آلومینیوم در استان مرکزی شنیده و تایید شد.

طبق اخبار ایرالکو 15 هزار تن ذخیره شمش آلومینیوم دارد که با عرضه و فروش آن در بورس کالا، وضعیت بازار به حالت طبیعی بازمی گردد ولی این اتفاقی هنوز نیفتاده است.

بر اساس بخشنامه ای که وزارت صنعت صادر کرده قرار است آلومینیوم با نرخ ارز بازار ثانویه عرضه و مواد اولیه نیز با این قیمت خریداری و محصولات نیز با همین قیمت در بازار فروخته شوند.

پیشنهاد سندیکای آلومینیوم نیز این بود که ارز مورد نیاز از بازار ثانویه تأمین می‌شود لذا قیمت‌گذاری مفهومی نخواهد داشت بنابراین سقف رقابت برداشته شده بود و قیمت پایه نیز میانگین چهار عرضه قبلی بورس تعیین گردیده بود و با سقف باز رقابت قیمت می‌توانست تا هرکجا که بخواهد افزایش یابد.

همچنین سندیکا می گوید برای تنظیم بازار عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگی و به‌اندازه کف تعیین‌شده باشد، سقف قیمت فروش درهرصورت نمی‌تواند از ال ام ای ضربدر 1/05 ضربدر نرخ ارز ثانویه بیشتر بوده و واردات محصولات تولید داخل ممنوع بوده و تمام تولیدکنندگان شمش موظف به تأمین بازار داخلی قبل از صادرات هستند حتی آن‌هایی که در مناطق آزاد و ویژه هستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد