اقتصاد و صنعت

نفت برنت از ۸۰ دلار عقب نشست

نفت برنت از ۸۰ دلار عقب نشست
پایگاه خبری معدن نیوز- قیمت نفت روز پنج‌شنبه به دنبال تشدید نگرانی‌های اقتصادی که تردیدها نسبت به دورنمای رشد تقاضا برای سوخت را برانگیخت کاهش یافت و بخشی از رشد چشمگیری که در معاملات روز گذشته داشت را از دست داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 46 سنت یا 0.6 درصد کاهش نسبت به معاملات روز چهارشنبه، به 69.91 دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت 38 سنت یا 0.5 درصد کاهش یافت و به 79.36 دلار در هر بشکه رسید.

این کاهش به دنبال کندی احتمالی رشد تقاضا برای سوخت به دلیل اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و همچنین بحران بازارهای نوظهور روی داد.

طبق نتایج یک نظرسنجی از صدها شرکت‌های آمریکایی در چین، شرکت‌های آمریکایی از تعرفه‌ها در جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن آسیب دیده اند. این نظرسنجی باعث شد لابی‌کنندگان تجاری آمریکا از دولت ترامپ بخواهند در رویکرد خود تجدیدنظر کنند.

همزمان با مهیا شدن واشنگتن برای اعمال تعرفه روی واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی، دولت ترامپ از مقامات چینی دعوت کرد مذاکرات تجاری را از سر بگیرند.

از سوی دیگر اوپک در گزارش ماهانه خود نرخ مورد پیش‌بینی از رشد تقاضای جهانی برای نفت را با اشاره به ریسک‌های اقتصادی کاهش داد. در این گزارش ماهانه، اوپک اعلام کرد تقاضای جهان برای نفت در سال میلادی آینده به میزان 1.41 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که 20 هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته و دومین کاهش متوالی در پیش‌بینی این گروه بود.

با وجود این، دورنمای کوتاه‌مدت برای بازارهای نفت عرضه محدودتر را نشان می‌دهد. نفت برنت روز چهارشنبه برای نخستین بار از ماه مه تحت تاثیر انتظارات برای محدود شدن عرضه به بازار پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر، به بالای 80 دلار در هر بشکه صعود کرد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز روز گذشته به دلیل کاهش ذخایر نفت و سطح تولید، به بالای 70 دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به هفتم سپتامبر 5.3 میلیون بشکه کاهش یافت و به 396.2 میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین میزان از فوریه سال 2015 و همچنین حدود سه درصد پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال بود.

تولید نفت آمریکا در همین مدت، به دلیل محدودیت‌های ظرفیت خط لوله 100 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 10.9 میلیون بشکه در روز رسید.

استفن اینس مدیر معاملات آسیا – اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره اظهار کرد: آمار ذخایر کاهش شدیدتر از حد انتظار تحلیلگران را نشان داد. کاهش اندک تولید نیز با افزایش ذخایر محصولات پالایشی همراه شد که از سوی اداره اطلاعات انرژی گزارش شده بود و نشان داد تقاضا برای سوخت در آمریکا ممکن است ضعیف شود.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر بنزین آمریکا در مدت مذکور 1.3 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر دیگر شامل دیزل و نفت کوره 6.2 میلیون بشکه افزایش داشت.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد