سایر

چهارمین همایش اقتصادی دو کشور برگزار شد؛

ایران و برزیل مصمم به حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه روابط همه جانبه

ایران و برزیل مصمم به حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه روابط همه جانبه
خبرگزاری معدن- ایران و برزیل در چهارمین همایش اقتصادی دو کشور، بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه ها تاکید کردند.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری معدن- ایران و برزیل در چهارمین همایش اقتصادی دو کشور، بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه ها تاکید کردند.
به گزارش معدن نیوز سید مجید هدایت، رئیس سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران در این سمینار افزود: درحالی این همایش برگزار می شود که "لوییس ایناسیو لولا داسیلوا"، رئیس جمهوری برزیل به همراه هیئت عالی رتبه، با عزمی راسخ برای حصول توسعه همه جانبه همگام با کشورهایG15 در تهران گرد هم آمدند.
وی هدف ارزشمند جمع حاضر را به ثمر رساندن تفاهمات جدید و توافقات قبلی براساس اراده رهبران دو کشور ذکر کرد و گفت: پیشرفتهای برزیل با ظرفیتهای بالا در یک دهه اخیر چشمگیر بوده و این کشور، آمادگی حضور قدرتمند در صحنه رقابت جهانی را به ارمغان آورده است.
مهندس هدایت درادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز در سه دهه اخیر توانست با ایجاد ظرفیتهای مختلف و ارتقای ظرفیتهای انسانی و تحقیقاتی، تولید علم وفناوری وهمچنین آماده سازی زیرساختهای توسعه ای و اقتصادی، در جهش صنعتی و اقتصادی ، همکاریهای عظیم جهانی را رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه ایران توسعه پایدار مبتنی بر صلح و دوستی و عدالت را دنبال می کند تاکید کرد: موقیعیت جغرافیایی ایران و ذخائر معدنی کشور بویژه در زمینه نفت وگاز وجمعیت تحصیلکرده جوان کشور می تواند، تحقق سند چشم انداز توسعه اقتصادی و فرهنگی اجتماعی سال آینده ایران را تضمین نماید.
هدایت، با بیان این مطلب که جهان شاهد پیشرفتهای ایران در بسیاری از زمینه ها بوده است اظهار کرد: این پیشرفتها شامل فناوری صلح آمیز هسته ای، ارسال ماهواره نانو تکنولوژی، موارد پیشرفته فناوریهای زیستی، سلولهای بنیادی، بیو ایمپلنتهای پوستی واستخوانی، پیشرفتهای پزشکی، ساخت سد و نیروگاههای سیکل ترکیبی، صنایع پتروشیمی، نفت،گاز، حمل ونقل،کشاورزی، خودرو سازی، صنایع فولاد، سیمان، کانی های غیر فلزی و همچنین صادرات کالا و خدمات فنی ومهندسی می باشد.
وی درادامه ضمن برشمردن برخی سرفصلهای مذاکره شده و قابل طرح مورد علاقه طرفین در کارگروههای مشترک اظهار کرد: در نشست این دوره از سفر هیئت برزیلی به تهران، ممکن است مواردی مانند همکاریهای مشترک در زمینه گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تن در بنادر ایران ،تاسیس بانک مشترک، تشکیل شرکتهای سرمایه گذاری در دو کشور، همکاری در زمینه های علوم کشاورزی و دامی ، تامین کود فسفات وعوره برزیل، تولید خودرو و موتور ... مطرح و زمینه های همکاری آنها بررسی شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین، همکاری مشترک سازمانهای ارائه دهنده مجوز جهت مبادلات مواد بهداشتی، همکاریهای ایران در پروژه های زیربنایی برزیل شامل ساختمان، حمل ونقل و نیروگاه و همکاری برزیل در زمینه تامین محصولات صنایع هوایی ایران و نیز همکاری در زمینه نفت،گاز، پتروشیمی و توسعه صنایع زغالسنگ و تامین پودرآلومینیای مورد نیاز ایران را از دیگر موارد مورد مذاکره دو طرف در این دوره از سفر هیئت برزیلی به تهران ذکر کرد.
دراین سمینار "رودریگرو سانتوز" رئیس توسعه تجارت وزارت خارجه برزیل نیز، اقتصاد ایران و برزیل را مکمل یکدیگرخواند وگفت: این دوکشور توانایی رشد و سرمایه گذاری مشترک و تجارت دو جانبه بالایی دارند بطوریکه در ایران و برزیل زمینه های همکاری خوبی در بخش های کشاورزی، نفت، گاز، معدن، حمل ونقل و... وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: در کارگاههایی که در جریان این سمینار برگزار خواهد شد زمینه های همکاری دو کشور بیشتر بررسی می شود.
همچنین در ادامه این سمینار، "پائولو تیگره" معاون کنفدراسیون ملی صنایع برزیل، نیز طی سخنانی با اشاره به سفر قبلی هیئت بزرگ برزیل به ایران یادآور شد: درآن سفر 7/7 میلیون دلار قرارداد به امضای دو کشور رسید و امیدواریم درآینده نزدیک نیز 61 میلیون دلارقرارداد دیگر نیز به مذاکره گذاشته شود.
وی موضوع اصلی سفر جاری این هیئت به ایران را اتخاذ تدابیری برای تسهیل همکاریهای دو کشور دانست وگفت: در جلساتی با وزیر صنایع ومعادن ایران، مسائلی مانند امکان ایجاد مشارکتها وسرمایه گذاریهای دو جانبه در بخش های انرژی و صنعت ومعدن، بررسی و مقرر شد کمیته هایی برای پیگیری پروژه های دو کشور تشکیل شود.
پائولو تیگره افزود: امروز شاهد امضای 5 سند بین موسسات دولتی دو کشور خواهیم بود که این اقدام ، نخستین گامها را برای پیشروی به سمت یکپارچگی اقتصادی دو کشور با منافع مشترک فراوان و توسعه روابط دو جانبه برخواهد داشت.
وی درادامه گفت: دراولین چهار ماهه سالجاری میلادی شاهد 75 درصد رشد روابط فی مابین بودیم که براساسآن معادلات دو کشور از 317 میلیون دلار به 514 میلیون دلار افزایش یافت.
معاون کنفدراسیون ملی صنایع برزیل با اشاره به اینکه ایران فشارهای اقتصادی ایران زیادی را بر اثرتحریمهای اقتصادی متحمل شد تصریح کرد: با این وجود ایران پیشرفتهای خوب، نیروی کارآمد و بازار بسیار پیشرفته ای دارد و توانسته است به رشد پایه های اقتصادی دست یابد.
وی به علاقمندی کشور متنبوعش به افزایش واردات کود فسفات از ایران خبرداد وخاطرنشان کرد: این تجارت می تواند به تغییر تراز تجاری دو کشور کمک شایانی بکند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد