آلومینیوم و مس

عضو هیئت مدیره شرکت ملی مس مطرح کرد؛

افزایش بیش از ۷۰ درصدی بازیابی آب در مجتمع‌های شرکت مس/ سرمایه گذاری ۵۰۰میلیارد تومانی مس در پروژه انتقال آب از خلیج فارس

افزایش بیش از ۷۰ درصدی بازیابی آب در مجتمع‌های شرکت مس/ سرمایه گذاری ۵۰۰میلیارد تومانی مس در پروژه انتقال آب از خلیج فارس
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو هیأت‌مدیره شرکت مس در آیین اختتامیه دومین همایش ملی پسته ایران گفت: در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی و اقدامات علمی و عملی سعی کردیم آب را در صنعت مس به شکلی استفاده کنیم که سفره‌های آب زیرزمینی را در استان کرمان حفظ کنیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مهندس «علی محمدی» عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به وضعیت بحرانی آب در شهرستان رفسنجان گفت: هم‌اکنون مصرف آب در شرکت مس برابر با نرم‌های جهانی است و نتیجه این اقدامات در حوزه آب افزایش بیش از 70درصدی بازیابی آب در مجتمع‌های شرکت مس بوده است.
محمدی با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس که با مشارکت شرکت مس، چادرملو و گل‌گهر در حال انجام است گفت: شرکت مس برای این طرح تا کنون بیش از 500میلیارد تومان هزینه کرده است تا خط انتقال آب با ظرفیت 130 میلیون مترمکعب از خلیج‌فارس برای صنایع استان کرمان و یزد راه‌اندازی شود.
وی افزود: هم‌اکنون بالای 80درصد این طرح انجام‌شده و تا پایان سال 98 آب را به منطقه سرچشمه می‌رسانیم و بعد به یزد منتقل خواهد شد.
عضو هیأت مدیره شرکت مس به اهمیت آب در مقوله صنعت و کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: تا سیرجان 290کیلومتر بستر برای سه تا چهار خط انتقال آب آماده شده است و 7 ایستگاه پمپاژ در حال آماده‌سازی است.
وی افزود: با اتمام این طرح می‌توانیم شاهد توسعه پایدار در صنایع استان کرمان به‌وی‍ژه صنعت مس و مناطق مرکزی کشور باشیم.
مهندس محمدی با اشاره به این‌که این طرح بسیاری از معضلات امروزی شهرستان را حل خواهد کرد بر رویکرد فرهنگی در مسئله آب تأکید کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های منتشرشده تعداد حلقه‌های چاه آب از حد مجاز بیشتر است و در مورد استفاده از سیستم‌های آبیاری جدید در کشاورزی باید به این نکته رسیدگی شود که به علت وجود خرده مالکین ساماندهی آن مشکل شده است. این کار متولی می‌خواهد اگر برای این کار برنامه‌ریزی شود بیشتر مشکلات منطقه در حوزه آب حل می‌شود.
عضو هیأت مدیره شرکت مس به انجام سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی حداقل کاری که در این منطقه می‌توانیم انجام دهیم این است تا در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری شود. این رویکرد در گذشته پیگیری شد ولی متأسفانه ادامه پیدا نکرد.
وی ادامه داد: استان کرمان بالای 300 هزار هکتار باغات پسته دارد که بالای 80درصد صنعت پسته کشور در این منطقه است؛ بنابراین با وجود این پتانسیل لازم است به این مسئله به‌طور ویژه نگاه شود و در بدنه جامعه فرهنگ‌سازی شود تا از این پتانسیل برای کسب‌وکار استفاده کنند و مسئولین کشوری هم نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.
وی تصریح کرد: امسال قریب 5درصد محصولات پسته را داریم و در حالی که در سال‌های قبل بالای یک میلیارد دلار صادرات پسته داشته‌ایم امسال به 200میلیون دلار نمی‌رسد و این یک زنگ خطر برای منطقه است‌.
مهندس محمدی در ادامه به راه‌اندازی کارخانه اسید در مجتمع مس سرچشمه و پتانسیل‌هایی که کارخانه اسید در حوزه کود شیمیایی می‌تواند ایجاد کند اشاره کرد و گفت: بحث آلایندگی مس در منطقه تا پایان سال 97 با ایجاد کارخانه اسید رفع می‌شود و با راه‌اندازی آن بستری فراهم می‌شود تا در آینده از محصولات جانبی اسید در کشاورزی و باغات پسته استفاده شود.
وی اضافه کرد: شرکت مس این آمادگی را دارد تا از پلنت‌های کوچک کود شیمیایی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت کند و اسید را در اختیار آنها بگذارد.
گفتنی است دومین همایش ملی پسته ایران، 21 تا 22 شهریورماه امسال در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان برگزار شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد