اکتشاف و ماشین آلات

شناسایی ۱۹ پهنه امیدبخش معدنی در قم/ اولویت اکتشافی در قم معادن طلاست/ ۲۵ محدوده اکتشافی استان امروز آزاد می شود

شناسایی ۱۹ پهنه امیدبخش معدنی در قم/ اولویت اکتشافی در قم معادن طلاست/ ۲۵ محدوده اکتشافی استان امروز آزاد می شود
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در عملیات ژئوفیزیک هوایی ۱۹ پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، راضیه لک در حاشیه چهارمین جلسه شورای معادن قم در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آزادسازی پهنه‌های معدنی کشور یکی از رویکردهای مهم است، در این راستا با ارزیابی‌های صورت گرفته بیش از 180 هزار کیلومتر از محدوده‌های اکتشافاتی بلوک شده به زودی آزاد می شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: تعدادی از پهنه‌های اکتشافی معدنی برای آغاز عملیات اکتشاف و استخراج توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: در عملیات ژئوفیزیک هوایی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد که هشت محدوده آن در اولویت اول اکتشاف قرار گرفته است.

لک بیان کرد: 1.9 درصد ذخایر مواد معدنی کشور در قم است، ضمن اینکه مواد معدنی امیدبخشی همچون مس و طلا در قم وجود دارد، همچنین امکان استخراج منیزیم از دریاچه نمک را داریم.

وی اظهار کرد: 0.8 درصد اشتغال کشور در بخش معدن است که ظرفیت مهمی را نشان می‌دهد، در این ارتباط حفاری معادن با مجوز و واگذاری به بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: استان قم در ذخایر معدنی در کشور رتبه 15 دارد و در تولید مواد معدنی در کشور دارای رتبه 27 است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فاصله زیاد بین زمان اکتشاف و بهره برداری به دلیل بروکراسی‌های اداری در بخش معدن یک آسیب جدی است.

لک اظهار کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی آمادگی لازم برای تخصیص منابع مالی به اکتشاف محدوده‌های معدنی در استان قم را دارد.

وی تصریح کرد: شناسایی ذخایر فلزی پنهان در دل زمین دارای هزینه‌های سنگینی است، هر جایی که بخش خصوصی علاقه مند به اکتشاف باشد، سازمان زمین شناسی محدوده اکتشافی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: این سازمان یک بودجه ملی دارد و با نگاهی ملی به تخصیص اعتبار می‌پردازیم و ظرفیت‌ها را در نظر می‌گیریم.

لک افزود: در پی سیاست‌های وزیر صنعت و معدن تجارت قرار شد که این پهنه‌های اکتشافی از حالت بلوکه خارج شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. این خبر خوبی برای علاقه مندان به فعالیت‌های معدنی است که می‌توانند پهنه‌ها را ثبت و کار اکتشافی را انجام دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر اولویت اکتشافی در قم معادن فلزی از جمله طلاست.

لک عنوان کرد: ظرفیت‌های ویژه ای در استخراج طلا در معادن منطقه زواریان قم وجود دارد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: متقاضی سرمایه‌گذاری برای استخراج طلا در این منطقه وجود دارد که در صورت رفع موانع از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امکان توسعه و سرمایه گذاری در این بخش فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اولویت اکتشافی در قم معادن فلزی از جمله طلاست و در این زمینه باید برنامه‌ریزی خوبی در جهت جذب سرمایه گذار اتخاذ شود؛ با وجود ارزشمند بودن شن و ماسه ولی اکتشاف آن در حیطه وظیفه زمین شناسی نیست.

لک اظهار کرد: خوشبختانه کار تدوین مراحل 1 و 2 نقشه راه زمین و معدن برای همه استان‌ها از جمله قم تهیه شده است و در جهت تدوین مرحله سوم هستیم که با ارائه آمار دقیق از سوی دستگاههای اجرایی به سازمان زمین شناسی تحقق می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ استانی به اندازه قم کار تهیه داده‌های ژئوفیزیکی صورت نگرفته است در این راستا 19 پهنه امید معدنی در قم شناسایی شده است و قم در ذخیره منابع معدنی رتبه پانزدهم کشوری را دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال‌های اخیر دو اقدام مهم در بخش معادن انجام‌شده است که تدوین برنامه چهار ساله معادن و طراحی نقشه راه توسعه معدن و صنایع معدنی از این جمله است.

وی عنوان کرد: یک طرح ژئوفیریک هوایی حداقل به 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد به همین دلیل نقشه‌هایی با هدفمندی لازم طراحی می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در این جلسه گفت: در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط و زیاده‌روی‌هایی دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی عنوان کرد: تاکنون از ظرفیت‌های معدنی استان قم به خوبی استفاده نشده است و در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: متاسفانه در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط و زیاده روی هایی دیده می‌شود. همچنین اولویت‌های سرمایه‌گذاری و اکتشافات معدنی در استان قم مشخص نیست و باید تدبیری در جهت ساماندهی آن اندیشیده شود.

امیرآبادی بیان کرد: همچنین در استخراج برخی از منابع مانند شن و ماسه مدیریت ناصحیحی وجود دارد و برداشت‌های اضافی صورت می‌گیرد و یا نوسان قیمت را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: برخی از برداشت‌ها خساراتی را به بار می‌آورد و در این باره اختیارات قانونی در جبران خسارات وجود دارد و تا یک درصد از منابع را می‌توان در عمران و توسعه روستاها و محدوده‌های اطراف معادن هزینه کرد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است مجوز بهره برداری به سرمایه گذاران اعطاء شود، باید اهلیت آن‌ها مشخص شود. آمار و ارقام مبهمی در شورای معادن قم وجود دارد، در حالی که منابع برای بیت المال است و باید در این باره شفافیت صورت گیرد.

در ادامه مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با بیان اینکه باید رویکرد سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معدنی قم تغییر کند، بیان کرد: با وجود حمایت‌های صورت گرفته هنوز معادنی که می‌توان بر آن سرمایه گذاری کلانی کرد، کشف نشده است.

وی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید پهنه‌ها و محدوده‌های اکتشافی استان را در کارگروه سرمایه‌گذاری مطرح کند. سهم معادن در اقتصاد استان قم ناچیز است و از ظرفیت‌های مهم غفلت شده است، از طرفی شاهد تخریب در برخی از حوزه‌ها در برداشت منابع بوده ایم.

همچنین سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم تاکید کرد: باید ضوابط زیست محیطی در اکتشاف معادن رعایت شود.

وی گفت: باید در برداشت منابع به حفظ محیط زیست توجه شود مطابق نقشه‌های ژئو فیزیک هوایی عمده ذخایر منابع فلزی قم بیشتر در غرب و جنوب غرب و بالا دست شرق قم است که ریه‌های تنفسی قم به شمار می‌روند.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در ادامه بیان کرد: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته بخش زیادی از ظرفیت دریاچه نمک مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد: از 25شهریور 25 محدوده اکتشافاتی قم به صورت رسمی آزاد می‌شود و این بخش آماده جذب سرمایه گذار است.

سیجانی عنوان کرد: باید اولویت‌ها را در سرمایه گذاری در بخش معدن در نظر گرفت تا به ارزش افزوده خوبی دست یافت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد