اقتصاد و صنعت

معاون رئیس جمهور:

قیمت دلار به زیر ۷۰۰۰ تومان می‌رسد

قیمت دلار به زیر ۷۰۰۰ تومان می‌رسد
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، گفت: از بحران تغییرات قیمت ارز در حال عبور هستیم و برآوردها نشان می‌دهد که قیمت ارز باید زیر ۷۰۰۰ تومان قرار بگیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، جمشید انصاری روز پنجشنبه در شورای اداری کردستان اظهار کرد: با به روی کار آمدن دولت یازدهم، در شرایطی سیاست‌های کشور اجرا شد که به دلیل تحریم ظالمانه آمریکا در یک شرایط اقتصادی خاص قرار داشتیم.
وی تصریح کرد: در سال‌های 1391 و 1392 رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم و در شهریور ماه سال 1392 همزمان با به کار آمدن دولت دکتر روحانی، نرخ تورم به 32 درصد رسید. در واقع آثار منفی بودن رشد اقتصادی بر تورم تاثیر گذاشت.
معاون رئیس جمهور، با اشاره به این‌که از لحاظ وضعیت اداره واحدهای تولیدی نیز با مشکلاتی مواجه شدیم، افزود: سیستم بانکی به گونه ای برنامه ریزی شده بود که امکان مبادلات مالی را به سختی داشتیم و معمولا با هزینه‌های بالاتری مبادلات مالی انجام می‌شد.
وی با بیان این که در چنین شرایطی دولت سیاست خود را حول دو محور تعریف کرد، بیان کرد: محور اول تنش زدایی در روابط بین الملی برای کاستن فشار تحریم‌ها و محور دوم تغییر سیاست‌های اقتصادی کشور و مثبت کردن آن، کاهش نرخ تورم و رونق بخشیدن به فعالیتهای تولیدی بود.
معاون رئیس جمهور، گفت: آثار و پیامدهای این سیاست در کشور به ویژه بعد از توافق با کشورهای 1+5 در اقتصاد، به گونه ای بود که در سال 1393 به تدریج رشد اقتصاد کشور مثبت شد و بالاترین رشد را در سال 1395 شاهد بودیم.
انصاری اظهار کرد: در پایان سال 1394 به نرخ تورم یک رقمی رسیدیم و بیش از 4.7 درصد متوسط رشد اقتصادی در سال‌های 1393 تا 1395 در کشور به ثبت رسید.
وی افزود: با ایجاد فرصت‌های شغلی در سال 1393 حدود 500 هزار شغل در کشور ایجاد شد و در سال 1396 این تعداد با عدد 700 هزار در کشور به ثبت رسید.
معاون رئیس جمهور، با بیان این‌که مجموع تلاش‌های دولت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نتایج فرصت شغلی جدید بود، گفت: با سرعت بخشیدن به ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و مرزی، منابعی در محل صندق توسعه ملی در مناطق محروم اختصاص یافت که تاثیر مثبتی در حوزه اشتغال و تولید داشت و استقبالی که در انتخابات سال 1396 برای بار دوم از آقای روحانی شد، دلیل روشن این امر و امیدواری مردم به آینده و تداوم برنامه‌های دولت تدبیر از سوی مردم بود.
انصاری افزود: اولین هدف آمریکا از اعمال تحریم، قطع دسترسی ایران به منابع ارزی و مالی با به صفر رساندن صادرات نفت و کاهش صادرات غیر نفتی است و برای تحقق این هدف به تمام کشورهای طرف معامله و تجارت کشورمان فشار می‌آورد.
وی تصریح کرد: آمریکا برای تحقق هدف مذکور، کشورهای طرف قرارداد خرید نفت با ایران را با روش تهدیدآمیز ملزم به کاهش و به تدریج قطع خرید نفت از ایران کرده است.
معاون رئیس جمهور با بیان این‌که در سال گذشته صادرات نفتی حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز بوده است افزود: هدف دومی که آمریکا از تحریم‌ها داشت، جلوگیری از امکان جابجایی منابع ارزی بود.
انصاری بیان کرد: هدف سوم آمریکا از تحریم‌ها این است که کالا به ایران وارد نشود و اعلام کرده که کشتی‌ها حمل کننده کالا به مناطق ایران را بیمه نکنند.
وی گفت: ایران در سال گذشته 46 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشت که معادل آن کالا به کشور وارد شده که بخشی از آن شامل خوراک دام، مواد پروتئینی، لبنیات و دارو است. در همین راستا در دولت یک ستاد مقابله با تحریم با برنامه ریزی متقابل تدوین شده است. به مردم اطمینان داده شده که در تامین کالا‌های اساسی هیچ مشکلی نداریم و مردم نباید هیچ گونه نگرانی در این زمینه داشته باشند.
معاون رئیس جمهور، گفت: امسال ذخایر اساسی مانند تامین گندم با همت کشاورزان نزدیک به 10 میلیون تن در کشور تولید شده و مشکل خاصی در تامین خوراک دام مورد نیاز در تولید مواد پروتیئنی و دامداری نداریم.
انصاری بیان کرد: شرکت‌های بزرگ و خصوصی باید در استفاده ارز در منابع ملی بیش از منابع شخصی خود توجه داشته باشند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد