سایر

برای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی ؛

امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه

امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه
خبرگزاری تخصصی معدن- تفاهم نامه همکاری بین سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، سازمان توسعه و تجارت ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا ، تنظیم و به امضا رسید.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- تفاهم نامه همکاری بین سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، سازمان توسعه و تجارت ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا ، تنظیم و به امضا رسید.
به گزارش معدن نیوز ؛ با حضور وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن ، تفاهم نامه همکاری بین سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، سازمان توسعه و تجارت ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا ، با هدف ایجاد ساز و کار لازم برای مدیریت و نظارت سازمان استاندارد در ورود کالا به کشور و جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی ، به امضا رسید.
مهمترین اهداف این تفاهم نامه ، اعمال فرآیندهای سیستمی در ثبت ، شناسایی و صدور مجوزهای واردات اقلام تامین کنندگان ، اعمال نظارت کامل و جامع بر ورود کالا برای جلوگیری از ورادات کالاهای غیرکیفی ، فراهم آوردن زمینه  مناسب برای اعمال سیاستها و خط مشی های کنترل و نظارت بر واردات کالاست.
به موجب این تفاهم نامه ، فرآیند واردات کالا توسط واردکنندگان به ترتیب شامل اخذ کد ملی کالا از ایران کد و تولید کاتالوگ الکترونیکی ، دریافت مجوز واردات از سازمان استاندارد و سپس اقدام برای ثبت سفارش می باشد.
تمامی وارد کنندگان باید  قبل از هرگونه اقدام برای واردات کالا ، نسبت به ارایه اطلاعات فنی و ماهیتی کالای مورد نظر برای تولید کاتالوگ الکترونیکی کالا و دریافت کد ملی ، به مرکز شماره گذاری کالا و  خدمات ایران مراجعه نمایند.
طبق این تفاهم نامه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران باید ، سازوکار سیستمی لازم برای تولید کاتالوگهای اقلام تامین کنندگان ، ارسال کاتالوگ برای سازمان استاندارد و دریافت مجوزهای واردات و ارتباط با سیستم ثبت سفارش کالا را فرآهم آورد.
سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز متعهد می شود نسبت به ترخیص کالا  و یا رد مجوز واردات برای هر قلم کاتالوگ دریافتی از سیستم ایران کد ، حسب بررسی نمونه کالای ارائه شده توسط وارد کننده در آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده و یا دریافت گواهی صادر شده توسط شرکت بازرسی تایید صلاحیت شده مبنی بر مطابقت کالا با استانداردهای مورد قبول اقدام نماید.هم چنین این سازمان از پذیرش کدهای ملی بدون کاتالوگ الکترونیکی ناقص خودداری کرده  و آن را برای تکمیل عودت دهد.
سازمان توسعه تجارت ایران به موجب این تفاهم نامه موظف است سازو کار سیستمی لازم برای دریافت کدهای ملی اقلامی که سازمان استاندارد آن را مورد تایید قرار داده است را از سیستم ایران کد جهت اعمال فرآیندهای ثبت سفارش کالا فراهم آورد.
مرکز ملی شماره گذاری طبق این تفاهم نامه نیز موظف است سازو کار سیستمی لازم برای تخصیص کد ردیابی برای هر واحد از اقلام محموله ثبت سفارش شده را به منظور الصاق آن بر روی اقلام محموله وارداتی به کشور برای امکان ردیابی آنها در سطح بازار مصرف  فرآهم آورد.
برای تصمیم گیری و رفع مشکلاتی که ممکن است در اجرای مفاد این تفاهم نامه روی دهد ، کمیته ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار طرفین این تفاهم نامه و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معدن ایران تشکیل می گردد.
بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، این تفاهم نامه در 8 ماده  و 6 تبصره ، در حضور مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و سرپرست صنایع و معادن به امضای نظام الدین برزگری رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، حمید صافدل رییس سازمان توسعه و تجارت ایران و احمد غلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران رسید.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد