سنگ آهن و ذغال سنگ

صنعت زغال سنگ با بحران واردات مواجه است/اختلاف قیمت زغال داخلی و وارداتی مانعی بر سر راه توسعه و سرمایه گذاری در معادن

صنعت زغال سنگ با بحران واردات مواجه است/اختلاف قیمت زغال داخلی و وارداتی مانعی بر سر راه توسعه و سرمایه گذاری در معادن
پایگاه خبری معدن نیوز - تولید سالانه یک و نیم میلیون تن زغال سنگ در مقابل ذخایر یک میلیارد و دویست هزار تنی کشور هیچ است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، صنعت زغال سنگ با وجود ذخایر غنی در کشور با بحران واردات روبرو است از اینرو نه تنها آینده شغلی چندین هزار نفر مشغول به کار در این صنعت به خطر می‌اُفتد، بلکه با توجه به بهره برداری‌های پیش روی چند واحد فولادی، این صنایع هم با مشکل کمبود زغال سنگ برای تامین سوخت کوره‌های خود مواجه می‌شوند.
جایگاه ایران در بازار زغال سنگ ایران با تولید حدود یک میلیون و 200 هزار تن زغال سنگ در سال سهم 4.0 درصدی این محصول در دنیا را داراست و از سویی با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی استخراج این محصول، بهای تمام شده در کشور در مقایسه با سایر نقاط جهان مقداری بالاتر است و همین موضوع باعث شنیده شدن زمزه‌های واردات گسترده زغال سنگ شده است.
عملکرد ماهانه شرکتهای زغال سنگ تا پایان مرداد ماه سال 97 ( واحد اندازه گیری = تن )
واردات زغال سنگ با وجود ذخایر یک میلیارد و دویست هزار تنی در کشورصمدی رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد و دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: زغال سنگ یکی از مهترین کانی هاست. کشور ایران حدود یک میلیارد و دویست میلیون تن ذخیره قطعی زغال سنگ دارد و در حال حاضر کل تولید زغال سنگ ما یک و نیم میلیون تن در سال است که نسبت به یک میلیارد تن اصلا عدد قابل توجهی نیست.

رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد افزود: در شرایط فعلی مصرف زغال سنگ در کشور حدود دو میلیون تن در سال است یعنی 500 هزار تن آن را وارد می‌کنیم و در آینده نزدیک با راه اندازی برخی طرح‌های فولاد سازی کوره بلند این مصرف به 3 ونیم میلیون تن می‌رسد و اگر قرار است از بخش معدن ارزش افزوده ایجاد شود باید از همین امروز به سمت ظرفیت های جدید تولید زغال سنگ برویم و آن را باتوجه به ذخایری که داریم ایجاد کنیم.
صمدی در ادامه اظهار کرد: باید قیمت محصولات واقعی شود. در حال حاضر هرتن زغال سنگ که وارد کشور می‌شود حدود دو میلیون تومان قیمت آن برای فولادساز حساب می‌شود و این در حالی است که قیمت داخلی زغال سنگ تنی 610 هزار تومان است و تازمانی که چنین اختلاف قیمتی باشد کسی دنبال توسعه معدن زغال سنگ و تجهیز و سرمایه گذاری در حوزه زغال سنگ نمی‌رود، ولی اگر این قیمت را با توجه به قیمت‌های جهانی واقعی کنیم علاوه بر این که پاسخگوی صفر تا صد نیازهای زغال سنگ کشور خواهیم بود حتی می‌توانیم به یک صادرکننده جدی نیز تبدیل شویم.
رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد تصریح کرد: اگر قرار هست در معدن زغال سنگ توسعه ای اتفاق بیفتد مستلزم روی آوردن به تکنولوژی‌های جدید هستیم، در حال حاضر تکنولوژی تولید زغال سنگ در کشور ما متاسفانه مثل 50 سال پیش است و با این تکنولوژی نمی توان با بازار جهانی رقابت کرد.
صمدی گفت: این در تمام حوزه‌های معدنی که صادرات محور هست صدق می‌کند یعنی معادن فلزی از سنگ آهن گرفته تا سرب، روی، مس و معادن غیرفلزی مثل زغال سنگ همه این‌ها قابلیت صادراتی و ایجاد ارزش افزوده دارند و مستلزم این است که در داخل کشور مورد توجه قرار گیرد و توسط بخش خصوصی واقعی اداره شود بعبارتی خصوصی سازی کامل داخل آن اجرا شود.
رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد افزود: معدن زغال سنگ را برمبنای تولید در نظرمی گیریم. چیزی حدود یک و نیم میلیون تن زغال سنگ تولید می کنیم که 90 درصد آن از 5 الی 6 معدن بزرگ کشور استخراج می‌شود و بقیه معادن حدود 10 درصد ظرفیت کشور را بیشتر شامل نمی‌شود.
بهرامن رییس خانه معدن ایران نیز گقت: ذخایر کشور در زغال سنگ می‌تواند پاسخگوی نیاز ما باشد اما باید استراتژی برای آن تعریف شود. ما درگذشته کمیته ای داشتیم که امروز به انجمن زغال سنگ ایران تبدیل شده و این کمیته بالاترین کارشناسی بخش معدن زغال کشور را داراست، حاکمیت و متولی بخش معدن باید این انجمن را همیشه در کنار خود داشته باشد. اگر این انجمن مبانی و مسائل را از منظر کارشناسی مطرح کند می‌تواند نقطه عطفی برای فعال سازی معادن زغال باشد،
بهرامن اظهار کرد: امروز اگر معادن زغال ما نتواند تامین مواد اولیه ذوب آهن را داشته باشند با مشکل تعطیلی این معادن رو برو خواهیم شد. ما نباید برای اینکه کارخانه ای بتواند به فعالیت خود ادامه دهد دست به واردات زغال سنگ بزنیم.
رییس خانه معدن ایران افزود: باید بتوانیم با نگاه سرمایه گذاری معادنی که امروز مکانیزه نیستند را مکانیزه کنیم. در حال حاضر در این زمینه پیشنهاداتی ارائه شده تا بتوانیم زغال سنگ مورد نیاز خودمان را تامین کنیم.
رییس خانه معدن ایران گفت: خانه معدن حدود یکسال قبل در زمان نعمت زاده آمادگی خود را در زمینه فعال سازی 500 معدن که ظرفیت پایین داشته یا در آستانه تعطیلی بودند اعلام کرد،هدفمان این بود که اگر 500 معدن را فعال کنیم و در هر معدن به طور متوسط 50 نیروی انسانی مشغول بکار باشند 25 هزار شغل که یکی از دغدغه‌های دولت هست ،ایجاد کرده ایم.
بهرامن افزود: بخش حاکمیت معدن به منظور احیای معادن کوچک و متوسط تفاهم نامه ای را با خانه معدن به امضا رسانده است به این مفهوم که علاوه برخانه معدن، انجمن‌های تخصصی هم در این خصوص به صورت کامل ورود کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد