فولاد و آهن

بخشنامه هایی که صادرات محصولات میانی فولاد را تحت تاثیر قرار داد/ وزارت صمت به تورم خود ساخته دامن زده است

بخشنامه هایی که صادرات محصولات میانی فولاد را تحت تاثیر قرار داد/ وزارت صمت به تورم خود ساخته دامن زده است
مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان گفت: ظرف مدتی که محمد شریعتمداری سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور را در دست گرفته ظاهرا تنش های حاشیه ای نیز بیش از گذشته در حوزه مسئولیت وی شکل گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، غلامرضا فروغی نیا افزود: بنظر می رسد برداشت وزیر بر دخالت بیش از پیش در نظام بازار است که می تواند تاثیر مطلوبی بر اقتصاد کشور بگذارد. در حالیکه هر بار وی و مشاوران و معاونان مربوطه اسب خود را زین نموده اند و نسخه ای پیچیده اند، عکس العمل بازار بشکل «رانت»برای دلالان حاصل شده است!

وی اظهار داشت: وزیر صمت با تاثیرپذیری از برخی نظرات معاونان و با اعمال فشار و نظارت و جریمه به تولیدکنندگان میانی فولاد (و نه نوردکاران یا توزیع کنندگان نهائی محصولات فولادی) و همچنین صدور بخشنامه هائی که «صادرات» محصولات میانی فولاد را تحت تاثیر قرار می داد، عملا یک فاصله 1700 تومانی برای بهره برداری دلالان فروش محصولات نهائی فولاد در داخل کشور و تورم خودساخته، ایجاد نمودند.

فروغی نیاز با بیان اینکه پیامد این سیاست بجز از دست رفتن مشتریان خارجی کارخانه های تولید محصولات میانی، حاصلی ببار نیاورده است گفت: در حالیکه در سال 1396 کمتر از 7 میلیون تن محصولات میانی فولاد به بازارهای خارجی صادر شده و در 5 ماهه اول سال جاری نیز بیش از 3 میلیون تن صادر شده است و در حقیقت بعد از صدور محصولات پتروشیمی در ارزآوری برای کشور نقشی بی بدیل داشته اند اما با روی خوش این وزارتخانه مواجه نشده و از لیست صادرکنندگان نمونه کنار گذاشته شده اند!

وی تصریح کرد: برای نمونه شرکت فولادخوزستان در حالیکه در سال 1395 بعنوان صادرکننده نمونه شناخته شده است و در سال 1396نیز با بیش از 53 درصد رشد صادرات به توسعه بازار های خارجی همت گمارده اما به دستور مقامات ذیربط و به دلایل ناگفته، از لیست صادرکنندگان نمونه حذف شده است!

وی افزود: به راستی سیاست های متناقض وزارت صمت برای پاسداشت منویات رهبری در اقتصاد مقاومتی اینگونه معکوس صورت می گیرد؟ یا نداشتن الگوئی از یک رفتار منظم اقتصادی آیا موجبات دلسردی صادرکنندگان در شرایط تحریم همه جانبه امریکا نخواهد شد؟ آیا با این نوع نگاه و دخالت ها می خواهیم به دروازه های چشم انداز 1404 برای صادرات 20 میلیون تن فولاد دست یابیم یا خودمان داریم تیشه به ریشه اقتصاد کشور می زنیم؟


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد