اقتصاد و صنعت

عراق از تحریم های ضد ایرانی معاف شد

عراق از تحریم های ضد ایرانی معاف شد
پایگاه خبری معدن نیوز- رسانه های عراقی به نقل از رویترز نوشتند که آمریکا، این کشور را از اجرای تحریم های یکجانبه نفتی خود علیه ایران معاف کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،  خبرگزاری المعلومه عراق دقایقی پیش به نقل از رویترز نوشت که دست کم سه مسئول عراقی به این خبرگزاری گفته اند آمریکا، این کشور را از اجرای تحریم ها علیه ایران در زمینه گاز، برق و مواد غذایی معاف کرده است.
پیشتر خبرگزاری بلومبرگ از ناکامی آمریکا در اجرای تحریم کامل نفتی ایران و تن دادن به برخی استثناها از جمله معاف کردن هشت کشور از اجرای آن خبر داده بود اما به نام عراق در این گزارش اشاره نشده بود.
اکنون المعلومه به نقل از رویترز نوشته است که واشنگتن به بغداد اعلام کرده است که مانع واردات این کشور در زمینه نیازهای حیاتی اش از ایران از جمله گاز، برق و مواد غذایی نخواهد شد.
بر اساس این گزارش، چند مسئول عراقی از جمله عضو کمیته وزارتی عراق ناظر بر امور انرژی به رویترز گفته اند که این معافیت مشروط به آن است که بغداد مقابل واردات خود از ایران، دلار آمریکا به این کشور پرداخت نکند.
این گزارش همچنین به نقل از این مسئول عراقی آورده است که وزارت دارایی عراق حسابی نزد یک بانک دولتی باز خواهد کرد و بدهی های خود به ایران در مقابل واردات از این کشور را به دینار عراقی در آن حساب واریز خواهد کرد.
دولت و مسئولان عراقی تاکنون در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.
تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائیکه ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعدا انجام دهد، بعضی از افرادی که در آمریکا به دنبال تحریم ایران بودند بیش فعال بودند؛ بنابراین هیچ چیز جدید برای نوامبر ( 13 آبان ماه) وجود ندارد که انجام دهد و این یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم درحاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان دراستانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.
عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفررساندن فروش نفت ایران، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
خاورم*4**380**


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد