گفتگو، یادداشت و نشست خبری

تحلیلگر بازارهای بین المللی معدن و مواد معدنی مطرح کرد؛

توسعه صادرات بهترین راهکار خروج از بحران تحریم/ شرکت های نوپا زیر تیغ تحریم

توسعه صادرات بهترین راهکار خروج از بحران تحریم/ شرکت های نوپا زیر تیغ تحریم
پایگاه خبری معدن نیوز -کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی در روز دوشنبه مورخ ۱۴ آبان در سخنرانی خود با موضوع "چگونه معادن و صنایع معدنی کشور به ویژه شرکت های نوپا در شرایط تحریم زنده می مانند؟" که در آخرین روز از نمایشگاه ایران کانمین و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد گفت: آمریکا عملا با ایجاد جنگ فرسایشی در تحریم ها، نفس ما را تا حدودی گرفت و فلسفه اعمال تحریم ها در دو مرحله همین بود تا بدین گونه تاثیر تحریم ها را گسترده تر نماید چراکه بیشترین موردی که از سوی مردم و اقشار جامعه حس می شود فرسایش زمانی است. آمریکا با این کار، می خواهد قدرت حرکت ایران در زمینه های مختلف را بگیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، این تحلیلگر بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی در خصوص این سخنرانی به معدن نیوز گفت: آمریکا از این زمان یعنی حدفاصل اعلام اجرای تحریم ها در تاریخ 8 می تا زمان اجرای دور اول آنها در 6 آگوست و اجرای دور دوم تحریم ها در 4 نوامبر استفاده بهینه کرد اما متاسفانه مسئولان این مسئله را به خوبی درک نکرده و با جو هیجانی که در بازار ایجاد کردند باعث تضعیف روز به روز ریال و افزایش تورم شدند.
جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در واقع در فاصله بین اعلام خروج آمریکا از برجام تا زمان اعمال تحریم ها رشد قابل توجهی برای دلار اتفاق افتاد و حتی حمل دریایی که در دور دوم تحریم ها قرار بود اعمال گردد زودتر از موعد افزایش یافت و لطمه زودرسی به صادرات وارد کرد بطوریکه صادرات ایران در زمینه مواد و صنایع معدنی کاهش جبران ناپذیری در ماه های شهریور و مهر 1397 داشت.
وی افزود: معتقدم مسئولان نتوانستند برای کنترل شرایط و جو هیجانی اقدامی کافی انجام دهند و شعار به تنهایی کافی نبوده و نیست درحالی که مردم شاهد تضعیف ریال و صعود سرسام آور نرخ ها بودند و هستند. این مورد موجب بی اعتمادی میان اقشار جامعه می شود.

جعفری طهرانی تصریح کرد: با توجه به توسعه تکنولوژی، رصد کشتی هایی که از ایران یا به مقصد ایران بار حمل می نمایند کار دشواری نیست. وقتی بر اساس تکنولوژی های جدید ماهواره ایی و از طریق لیزر می توانند نهنگ ها را در اقیانوس ها شناسایی و رصد نمایند، ردیابی کشتی هایی که مبدا یا مقصد آنها ایران است برای آنها بسیار سهل و ساده است.

این تحلیلگر بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه اعلام معافیت 8 کشور از تحریم های نفتی ایران و ایجاد امکان برای تجارت نفتی با آنها را نمی توان به منزله کنار کشیدن آمریکا از موضع خود دانست تاکید کرد: بلکه به جهت انتخابات میان دوره ای آمریکاست چراکه بلافاصله پس از اعلام این خبر شاهد معرفی شرکت ها، موسسات و اشخاص جدید در لیست تحریم ها هستیم. آمریکا به جهت ترس از اینکه برخی کشورهای اروپایی در مبادلات تجاری با ایران، با تعریف سیستم های جدید مالی، دلار را از مبادلات خود کنار گذاشته و بجای انزوای ایران خود منزوی شود، برخی معافیت های محدود را اعمال می کند.
وی ادامه داد: اگرچه آمریکا می تواند با بکارگیری تکنولوژی های جدید صادرات نفت ایران را به طور صد درصد صفر کند اما چون ممکن است مسئله پترو یورو یعنی تجارت نفت در قبال یورو مطرح شود که این موضوع برای آمریکا بسیار سنگین است و این هدف را ندارد. آمریکا نمی خواهد اثر بخشی خود را در تجارت نفت بر مبنای دلار و پترو دلار از دست بدهد. خاموش کردن GPS کشتی ها در دور جدید تحریم ها بی فایده است و براساس دستورالعمل جدید کشتی هایی که وارد خلیج فارس می شوند بیش از 12 ساعت اجازه خاموش کردم ردیاب و GPS خود را ندارند. این زمان برای تدارک Bunker (سوخت، آب و مایحتاج کشتی) کافی نیست چه برسد برای تخلیه و بارگیری محموله ها !

جعفری طهرانی گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این موضوع این است که مسئولان از طریق مشاوره با متخصصان و کارشناسان تحریم خود را در بدترین حالت ممکن تصور کنند و از هم اینک تمامی گلوگاه ها و تنگناهایی که ممکن است اتفاق بیافتد را شناسایی کرده و به مقابله با آن بپردازند. حتی لازم است بصورت مورد به مورد کار مذاکره با کشورها، شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی و بنادر هدف و بطور کلی هرچیزی که ایران را تهدید می کند در جهت رفع سوء اثر صورت پذیرد. وقتی آمریکا بیش از 250 کارشناس خبر در زمیهن تحریم استخدام کرده تا جلوی فعالیت های ایران را بگیرد ما باید 500 حتی 1000 نفر را استخدام کرده و بکار گیریم. چرا هیج کس مقدمات اینکار را فراهم نکرده است!! چرا صورت مسئله را پاک می کنیم!! تا کی می خواهیم بگوییم که تحریم ها بی تاثیرند!! مردم تحمل فشار بیشتر را ندارند.
کارشناس خبره در زمینه تحریم درخصوص تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های کوچک و بزرگ به ویژه استارت آپ هایی که در حوزه معدن و صنایع معدنی فعال هستند گفت: تحریم ها بیشترین تاثیر را بر شرکت هایی می گذارد که عمر کوتاهی دارند درحالی که شرکت هایی با عمر طولانی به جهت زیربناهای قوی و منابع مالی نسبتا مناسب به دنبال جایگزین هایی خواهند بود و عملکرد بهتری در شرایط تحریم از خود نشان خواهند داد. شرکت هایی با عمر کوتاه در چنین شرایطی نیروی انسانی را کاهش داده و در مرحله بعد واحد را تعطیل می نمایند که با تعطیلی واحدها، فعالیت های تجاری کشور کاهش می یابد.
جعفری طهرانی یکی از ایراداتی را که می توان به عملکرد شرکت ها در دوران تحریم گرفت شفاف بودن تمامی حرکت ها در این شرایط دانست و اظهار داشت: دفاتر برون مرزی شرکت ها به ویژه شرکت های دولتی و نیمه دولتی، نامی مشابه شرکت های داخل ایران داشته و مدیران آنها نیز اشخاصی ایرانی هستند. با تکنولوژی های نوین امکان رصد شرکت های ایرانی به سادگی صورت می گیرد. چه نیازی است اسم شرکت های برون مرزی ما پیش وند و پس وند مشابه شرکت های داخل ایران داشته باشند!!
این کارشناس بین المللی معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: یکی از ایراداتی که می توان به خودمان بگیریم این است که هیچ گاه حاضر نیستیم در شرایط سخت اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. هر اطلاعاتی تاریخ مصرف داشته و سرعت تولید اطلاعات در دنیا آنقدر زیاد است که در کسری از روز اطلاعات سوخته محسوب می شود. بیایید با دراختیار قرار دادن اطلاعات خود به شرکت های مشابه داخلی راه مقابله آنها با شرایط تحریم را نیز هموار کنیم. سایر شرکت های ایرانی رقیب ما نیستند، ما یک هدف مشابه داریم و برای مبارزه با آن هدف می بایستی کلیه منابع خود را گسیل کرده و در اختیار هم قرار دهیم.
وی گفت: به اعتقاد من هیچکس نظیر بخش خصوصی نمی تواند مارکتینگ و روابط بین الملل را در حوزه اقتصادی مخصوصا در شرایط تحریم ایجاد و توسعه دهد چراکه نزدیک شدن به شرکت های خارجی از طریق بخش خصوصی آسان تر بوده و طرف های خارجی با گارد باز برخورد می کنند. لذا پیشنهاد من به وزیر محترم جدید صنعت، معدن و تجارت این است که از بخش خصوصی نهایت استفاده را کرده و از آنها کمک بگیرد.
جعفری طهرانی تصریح کرد: در دوران تحریم نباید حضور در جوامع بین المللی را کاهش داد اما در عین حال نباید هر گونه اطلاعاتی را در اختیار طرف های خارجی قرار داد که راه های ممکن را در دوران تحریم مسدود نمایند. چه نیاز است ک مصاحبه کنیم که ما قراره اینکار را جهت دور زدن تحریم ها انجام دهیم !! به شخصه از ابتدای سال 1397 و هنگامی که متوجه شدم موضوع تحریم ها روز به روز پر رنگ تر می شود مصاحبه با خبرگزاری های خارجی از جمله رویترز،بلومبرگ و غیره را متوقف کردم چرا که ممکن است از هر کلمه اطلاعات ما بر علیه خودمان استفاده نمایند. البته در 2 سخنرانی اخیر خود که در کنفرانس فروآلیاژها در نیمه شهریور در دهلی و در کنفرانس تکنولوژی های نوین فولاد سازی در اوایل مهر در دوبی داشتم در مورد تحریم سخنرانی کردم ولی اطلاعات اضافی که چه می خواهیم بکنیم ندادم.

وی با اشاره به اینکه در کنفرانس کالانیش در سنگاپور به عنوان سخنران کلیدی و پس از پروفسور Li Xinchuang حضور داشته و سخنرانی خواهم داشت گفت: حضور در شرایط سخت و رقابت و بازاریابی در این شرایط، این پیام را به طرف های خارجی می رساند که ما برای شرایط سخت آماده ایم. موضوع سخنرانی اینجانب در مرکز تجارت جهانی یعنی سنگاپور نیز صادرات مواد خام و فولاد ایران در شرایط تحریم است ولی مطابق کنفرانس های هند و امارات سعی خواهم کرد که به اعلام اهداف صادراتی ایران بپردازم بجای اینکه راه حل های دور زدن تحریم ها را بازگو کنم.
جعفری طهرانی در ادامه تاکید کرد: تحریم ها اثر طولانی نخواهد داشت و تاثیر آن نهایتا 6 تا 9 ماه خواهد بود و به اعتقاد بنده علاوه بر ایران، این تحریم ها آمریکا را نیز خسته می کند چون بعضا برای آمریکا حکم شمشیر دولبه را دارد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آنچه که می تواند کشور را از بحران نجات دهد صادرات است. اگرچه مسئولان کاهش ارزش ریال را به نفع صادرات عنوان می کنند اما در واقع چنین نیست چراکه کشورهایی نظیر ژاپن، چین یا کره جنوبی که به دنبال توسعه صادرات هستند به صورت کنترل شده ارزش پول خود را کاهش می دهند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند اما در ایران اینکار بصورت دستوری، هیجانی و بدون هیچگونه کنترلی صورت می گیرد. این عدم کنترل علیرغم اینکه تاثیر مثبت روانی در جهت توسعه صادرات نداشته بلکه نتیجه عکس داشته و منجر به رکود می شود.
این کارشناس بین الملل معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه تحریم بیش از اینکه واردات کشور را تحت الشعاع قرار دهد، صادرات را با چالش مواجه می کند گفت: به علت بحرانی که در حمل دریایی ایجاد شده و روز به روز بدتر می شود موضوع بارگیری، حمل و تخلیه در مقصد و به عبارتی CFR به یک معضل تبدیل شده است. از سوی دیگر باید دقت داشت که در این شرایط صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر به علت افزایش قیمت حمل دریایی به این شرط که بازار آن موجود باشد، در اولویت است.
وی تاکید کرد: بیشترین صادرات بخش معدن و صنایع بالادستی به چین بوده و قطعا چین ایران را فراموش نخواهد کرد اما حتما به دنبال امتیازگیری از ایران است. باید به فکر بازارهای جایگزین برای سنگ آهن، کنسانتره، گندله، بیلت و بلوم، سیمان و کلینکر و غیره بود که خاور دور بهترین گزینه برای صادرات است. از میان کشورهای خاور دور شامل کشورهای تایلند، تایوان، اندونزی، مالزی, سنگاپور، هنگ کنگ و فیلیپین نیز بهترین گزینه مالزی است چراکه نخست وزیر این کشور آقای مهاتیر محمد که به تازگی مجددا به نخست وزیری رسیده است اعلام کرده روابط خود با ایران را ادامه خواهد داد. دومین کشوری که می تواند گذرگاه و حیاط خلوت ایران باشد ترکیه است چراکه ایران و ترکیه مرز زمینی داشته و می توان با یک سیاست درست حتی مواد اولیه و تجهیزات را از طریق این کشور تامین نماییم و یا صادرات انجام دهیم. امکان ارتباط ایران با سایر کشورها از جمله عمان و امارت نیز تا حدودی کمرنگ است. کشورهای اروپایی نیز چنانچه مایل برقراری ارتباط مالی با ایران باشند سعی خواهند کرد در قبال واردات نفت از ایران به ایران خدمات و کالا بدهند و حق انتخاب با ما نیست و مجبور به خرید از آنها هستیم. بنابراین در شرایط فعلی با توجه به مسائل حمل دریایی، صادرات محصولات معدنی خیلی سخت است و باید مقوله حمل زمینی با کشورهای همسایه را ادامه دهیم. ترکیه به عنوان کریدور ارتباط به اروپا و عراق و افغانستان گزینه های خوبی برای صادرات هستند.
جعفری طهرانی تصریح کرد: مالزی به واسطه جایگاه خوبی که در خاور دور دارد مناسب است و این کشور علاقمند است از ایران کلینکر، سنگ آهن و بیلت بخرد. پس باید مارکتینگ خوبی روی این بازارها صورت گیرد.
وی در پایان نیز گفت: به حول و قوه الهی از این تحریم ها سربلند بیرون خواهیم آمد. به قول نلسون ماندلا "من را در رابطه با موفقیت های حال حاضرم قضاوت نکنید، من را در رابطه با تعداد دفعاتی که زمین خورده و سرپا ایستادم قضاوت کنید". جامعه جهانی ایران را تحسین خواهد کرد چنانچه از این شرایط پیروز بیرون بیاییم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد