سایر عناصر و مواد

ذخیره ۵۵۰ میلیون تنی ایران در حوزه پتاس/ توسعه معادن پتاسیم به منظور پاسخگویی به نیاز کشور ضروری است

ذخیره ۵۵۰ میلیون تنی ایران در حوزه پتاس/ توسعه معادن پتاسیم به منظور پاسخگویی به نیاز کشور ضروری است
پایگاه خبری معدن نیوز - ایران با بیش از ۵۵۰ میلیون تن ذخیره پتاسیم در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه قرار دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهروز برنا، عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان این مطلب گفت: پتاسیم یک ماده معدنی با ارزشی است که به دو شکل شورآبه و پتاس سنگی در طبیعت یافت می‌شود و مهمترین کاربردهای این ماده معدنی، تولید پرمنگنات و سولفات پتاسیم است که به ترتیب برای ضد عفونی و تولید کود کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران یکی از 10 کشور برتر از نظر ذخایر پتاسیم در جهان است از وجود بیش از 550 میلیون تن ذخیره پتاس به صورت شورآبه یا املاح و حدود 4 میلیون تن ذخیره پتاس سنگی در کشور خبر داد.

برنا در ادامه افزود: پتاس سنگی اهمیت زیادی دارد و ذخایر آن در استان‌های هرمزگان، ‌زنجان، آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی کشف شده است.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه‌ سالانه حداقل به 200 هزار تن پتاسیم نیاز داریم، ‌اظهار کرد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در ایران، باید از کودهای سالم استفاده شود که کودهای پتاسیم‌دار نیز در دسته‌بندی کودهای سالم قرار دارند.

برنا همچنین با بیان این‌که در حال حاضر سه معدن پتاسیم در کشور وجود دارد که دو معدن فعال هستند، گفت: در این رابطه برنامه‌هایی در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری در دریاچه کویر قم و پلایای ترود در دست انجام است اما برای این‌که از واردات این ماده معدنی بی‌نیاز شویم، باید توسعه این معادن و صنایع مربوط به آن‌را در اولویت قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اردن، چین، آمریکا و بولیوی از جمله کشورهای دارای ذخایر پتاسیم در جهان هستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد