سنگ آهن و ذغال سنگ

آینده ای روشن در انتظار سهام گوهر زمین/ وضعیت "کگهر" بسیار مثبت ارزیابی می شود/ گوهر زمین دوشادوش گل گهر و چادرملو

آینده ای روشن در انتظار سهام گوهر زمین/ وضعیت "کگهر" بسیار مثبت ارزیابی می شود/ گوهر زمین دوشادوش گل گهر و چادرملو
پایگاه خبری معدن نیوز - در اولین روز کاری هفته آینده، سهام بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه با نماد «کگهر» عرضه می شود. بر اساس ارزیابی صورت گرفته، این شرکت یکی از خوب های گروه معدنی است و می توان از آن به عنوان یک گزینه کم ریسک و مطمئن برای سرمایه گذاری انتخاب کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شرکت «سنگ آهن گهر زمین» بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه محسوب می شود. این بزرگی را به خوبی می توان در مقایسه صورت های مالی مشاهده کرد.

تحلیل فاصله ساختار فروش شرکت «سنگ آهن گهر زمین» نسبت به 7 شرکت هم‎گروه نشان می دهد با وجود این که عمر چندانی از شرکت نمی گذرد، توانسته به جایگاه مناسبی دست یابد و خیلی زود جای خود را در بین معادن کشور و منطقه باز کند. در کشور، پس از دو قلوهای معدنی، «کگل» و «کچاد»، این شرکت در اغلب بخش ها در جایگاه سوم قرار دارد.

همانطور که در تصویر ذیل ملاحظه می کنید، نسبت بهای تمام شده به فروش در سال های اخیر روند رو به افول داشته که نتیجه آن نزدیک شدن حاشیه سود ناخالص به میانگین گروه است. در حالی که میانگین گروه حاشیه سود 44 درصدی دارند، رقم 42 درصد در اختیار «کگهر» قرار گرفته است. از حیث مبلغ فروش و سودسازی، جایگاه سوم را در اختیار دارد که جالب توجه است. 13 درصد فروش شرکت از درگاه صادرات تامین شده و بخشی از ارز حاصل از آن، صرف تامین تجهیزات و قطعات مصرفی می شود.
گوهری در دل کویر / «کگهر» دوشادوش «کچاد»

مطابق اکثر شرکت های معدنی، بیشترین حجم بهای تمام شده به سربار تولید اختصاص دارد؛ چرا که خود برداشت کننده ماده اولیه هستند و مواد مستقیم مصرفی نسبت بسیار کمی را تشکیل می دهد. با توجه به تغییرات نرخ ارز و این که بهای تمام شده به میزان 25 درصد متاثر از تامین قطعات یدکی خارجی است، تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تاثیر دارد.

در بخش سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی تحرک چندانی مشاهده نمی شود و حجم بالایی از فروش را تشکیل نمی دهد. هزینه مالی تنها یک درصد فروش را به هدر می دهد که اندکی از میانگین گروه وضعیت بهتر است.

شایان ذکر است که «کگهر» خود را مشمول ماده 132 قانون مالیات های مستقیم می داند و تا 10 سال معاف از مالیات است. از همین رو، هیچ گونه رقمی برای مالیات در حساب ها منظور نشد؛ این در حالی است که برگه تشخیص مالیات برای سال 95 به مبلغ 339 میلیارد ریال صادر گردیده است.

نکته جالب توجه این است که تا پایان خردادماه سال جاری، تسعیر ارز با نرخ 42290 ریالی صورت گرفته که با نرخ های کنونی فاصله بسیاری دارد. بنابراین، قطعا از محل تسعیر ارز در پایان سال مالی جاری، سود بسیار بیشتری شناسایی خواهد کرد. نیمه نخست سال مالی 97 «کگهر» بیش از 4150 میلیارد ریال سود خالص به همراه داشته که معادل 75 درصد سود خالص دوره 12 ماهه سال مالی گذشته است. با این اوصاف، در پایان سال جاری باید منتظر ارقام بسیار بالاتر در برابر سود خالص باشیم.

تحلیل فاصله ساختار دارایی های «کگهر» از میانگین گروه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

گوهری در دل کویر / «کگهر» دوشادوش «کچاد»

بر اساس بررسی ها، موجودی نقد اندکی بیش از یک درصد کل دارایی ها را شامل می شود که یک درصد کمتر از میانگین گروه است.

هیچ‎گونه سرمایه گذاری کوتاه مدت صورت نگرفته و سرمایه گذاری بلندمدت نیز بسیار اندک است. بنابراین، برای افزایش حاشیه سود خود و کسب رقم های بالاتر سود، باید به این دو بخش توجه ویژه داشته باشد.

بیشترین حجم دارایی ها مختص دارایی های ثابت مشهود است که با توجه به ماهیت فعالیت شرکت، ماشین آلات و تجهیزات نقش پررنگی در این بخش دارند.

گوهری در دل کویر / «کگهر» دوشادوش «کچاد»

خط سوم تولید کنسانتره به دلیل عدم گشایش اعتبار اسنادی تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. در حال حاضر «کگهر» بالغ بر 7590 میلیارد ریال پروژه در دست تکمیل دارد. راه اندازی خط 3 تولید کنسانتره با ظرفیت 2 میلیون تن در سال و کارخانه تولید گندله با ظرفیت 5 میلیون تن در سال از اهداف آتی شرکت است.

در مجموع وضعیت «کگهر» بسیار مثبت ارزیابی می شود و آینده بسیار روشنی پیش‎رو قرار دارد و به نظر می رسد می تواند بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد