سنگ آهن و ذغال سنگ

بهره برداری از طرح های توسعه گوهر زمین صورت های مالی را دگرگون و سود قابل توجهی نصیب سهامداران می‌کند

بهره برداری از طرح های توسعه گوهر زمین صورت های مالی را دگرگون و سود قابل توجهی نصیب سهامداران می‌کند
پایگاه خبری معدن نیوز - سنگ آهن گهر زمین که عرضه سهام آن با حواشی همراه بود سرانجام فردا برای اولین بار عرضه خواهد شد و بر خلاف آن چه که از گوشه و کنار بازار به گوش می رسد هنوز صحبتی مبنی بر لغو این عرضه اولیه مطرح نشده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، صورت های مالی 9 ماهه شرکت سنگ آهن گهر زمین در روز چهارشنبه راهی کدال شد تا به حواشی عدم عرضه اولیه پایان دهد.

صورت های مالی "کگهر" با وجود آن که کم و کاستی هایی دارد اما در برگیرنده نکاتی مثبت هم هست.

سال مالی این شرکت پایان آذرماه است و تا کنون از ابتدای سال مالی تا پایان شهریور حدود 1863 میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 56 درصدی را نشان می دهد.

درآمد این شرکت از محل فروش کلوخه سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهن دانه بندی شده به دست می آید. در میان این سه محصول کنسانتره بیشترین فروش را دارد. نرخ این محصول معادل 15 درصد شمش فولاد خوزستان تعیین می شود و از ابتدای سال تا کنون رشد 35 درصدی داشته است. 

 سود خالص به دست آمده در دوره 6 ماهه معادل 644 میلیارد تومان بوده؛ بدین ترتیب به هر سهم سود خالص معادل 52 تومان تعلق گرفته است. 

 آن گونه که از صورت های مالی برمی آید این شرکت امسال بر خلاف رقم 530 میلیارد تومانی حاصل از فروش صادراتی، هیچ صادراتی نداشته است در نتیجه سود یا زیانی از نوسانات نرخ ارز در سال جاری عاید آن نشده است. 

 یکی از اشکالاتی که در صورت های مالی وجود ندارد عدم درج دقیق اطلاعات مربوط به خرید و مصرف مواد اولیه و هم چنین هزینه های سربار است که بر اساس توضیحات مدیرعامل گهر زمین کم و کاستی های موجود در صورت مالی به زودی جبران می شود و گزارش تفسیری ارائه می گردد. 

 قیمت سهم برای عرضه اولیه بین 650 تا 680 تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به سود خالص هر سهم در گزارش 9 ماهه P/E سهم بین12 تا 13 برآورد می گردد که نسبت به P/E گروه که رقم 11 است بالاتر است. با توجه به این موضوع قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه از نظر برخی کارشناسان کمی گران به نظر می رسد و استقبال یا عدم استقبال از این عرضه را با ابهام رو به رو کرده است. اما نکته دیگری که پیرامون گرانی سهم مطرح می شود پروژه های ارزشمند این شرکت است که می تواند قیمت در نظر گرفته شده را بر اساس معیارهای بنیادی منطقی و به اندازه بیان کند؛ کگهر یک طرح توسعه 5 میلیونی گندله دارد که از تیرماه سال 98 به بهره برداری خواهد رسید و بهره برداری از آن می تواند صورت های مالی را دگرگون و سود قابل توجهی ر ا در بلند مدت نصیب سهامداران کند. 

 با این حال تمامی موارد فوق احتمال است و همه چیز به جو بازار در روز عرضه بر می گردد، باید منتظر ماند و دید این برخورد سهامداران حقیقی و حقوقی با این سهم به چه شکلی خواهد بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد