آلومینیوم و مس

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی مس اولویت های اکتشافی این شرکت را تشریح کرد؛

۲ محدوده به عنوان ذخایر جدید شرکت مس در کرمان و آذربایجان شرقی معرفی می شود

۲ محدوده به عنوان ذخایر جدید شرکت مس در کرمان و آذربایجان شرقی معرفی می شود
پایگاه خبری معدن نیوز - شهریار متوکل گفت: تعداد قابل‌توجهی محدوده‌های مستعد معدنی شناسایی‌شده که در مراحل اخذ مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی تفصیلی است و امیدواریم به‌ زودی دو محدوده در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به‌عنوان ذخایر جدید شرکت مس معرفی شوند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شهریار متوکل مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام این خبر درباره سیاست‌های اکتشافی شرکت مس گفت: این شرکت در راستای اکتشاف ذخایر جدید با توجه به پتانسیل مناسب متالوژنی مس پورفیری و سایر کانی سازی‌های عناصر همراه در امتداد کمربندهای متالوژنیک ایران عمده فعالیت‌های اکتشافی و مطالعات شناسایی و پی‌جویی خود را بر روی اکتشاف کانسارها و ذخایر پنهان، اکتشاف زون‌های مس اسکارنی و اکتشاف ذخایر Exotic در اطراف معادن بزرگ و همچنین کانسارهای تیپ VMS متمرکز کرده است.
وی افزود: علاوه بر اکتشاف کانسارهای جدید در مناطق بکر و ناشناخته (Greenfield Exploration) امروزه مشخص شده است که توسعه اکتشاف ذخایر در حال بهره‌برداری توأمان با استخراج به‌ویژه بر روی کانسارهای بزرگ و کلاسترهای معدنی اطراف آن می‌تواند با افزایش ذخیره قابل‌توجهی همراه شود.
متوکل با بیان این‌که توسعه اکتشافی در معادن بزرگ و اطراف آنها (Brownfield Exploration) به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک امور اکتشافات بوده اظهار داشت: در این راستا توسعه اکتشافی در محدوده‌های شرق کانسار درآلو، شمال غرب کانسار سرمشک و همچنین اطراف معدن سرچشمه در حال انجام بوده و این مطالعات در سایر محدوده‌های اطراف معادن فعال شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در دستور کار امور اکتشافات و مهندسی توسعه قرار دارد.
به گفته مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس در راستای شناسایی نواحی امیدبخش مس در سطح کشور، بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، متالوژنی و تلفیق لایه‌های مختلف اطلاعاتی و مدل‌سازی‌های انجام‌شده زون‌های کانی‌سازی در سراسر کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص انجام مطالعات شناسایی و پی‌جویی در استان‌های آذربایجان غربی، قم، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان نیز در دستور کار امور اکتشافات و مهندسی توسعه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: درخواست مجوز انجام فعالیت‌های اکتشافی در پهنه‌های بنه‌احمد (جنوب استان کرمان)، حوض سلطان و سلفچگان (استان قم)، چهل کوره (سیستان و بلوچستان) و سیه چشمه (آذربایجان غربی) جمعاً به مساحت 9000 کیلومتر مربع به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های مربوطه ارسال شده است. افـزون بر این، در حال حاضر راهکارها و شرایط همکاری و یا مشارکت با یک شرکت معتبر از کشور جمهوری چک که در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی فعالیت دارند، در دست بررسی است.
مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس با بیان این‌که در دوره اخیر بر اساس مطالعات انجام پذیرفته در پهنه‌ها تاکنون حدود 57000 کیلومترمربع را در استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تحت پوشش قرار داده است بیان کرد: تعداد قابل‌توجهی محدوده‌های مستعد معدنی شناسایی‌شده در این مناطق، در مراحل اخذ مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی تفصیلی است و امیدواریم به‌ زودی از محدوده‌های یاد شده‌، دو محدوده در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به‌عنوان ذخایر جدید شرکت ملی صنایع مس ایران معرفی شوند.
وی افزود: در این راستا، برنامه‌ریزی کامل برای اکتشاف تفصیلی- تکمیلی در این نواحی انجام گرفته و عملیات اکتشافی در حال انجام است به‌طوری‌که در سال جاری تاکنون مطالعات زمین‌شناسی اقتصادی جمعاً به وسعت 53000 هکتار، ژئوشیمیایی درمجموع به وسعت 60000 هکتار و ژئوفیزیک جمعاً به وسعت 3600 هکتار در شش‌ماهه نخست سال 1397 به انجام رسیده است.
مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس در پایان گفت: همچنین تا پایان مهرماه سال جاری بیش از 22000 متر عملیات حفاری، لاگینگ، نمونه‌برداری و آنالیز نمونه‌ها در استان‌های مرکزی، جنوبـی، شمال و شمال غرب کشور انجام‌شده است که این میزان حاکی از رشد 11 درصدی حفاری‌های اکتشافی نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده شرکت ملی صنایع مس است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد