اقتصاد و صنعت

صادرات ایران به عراق ۲ برابر می‌شود/ ایجاد مناطق آزاد در مرزها

صادرات ایران به عراق ۲ برابر می‌شود/ ایجاد مناطق آزاد در مرزها
پایگاه خبری معدن نیوز- صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست سال جاری ۶.۶ میلیارد دلار بوده و تا پایان سال به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه دستیابی به حجم 20 میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور امکان پذیر است، گفت: تا پایان سال جاری صادرات ایران به عراق به 12 میلیارد دلار خواهد رسید.

یحیی آل اسحاق در گفتگو با ایبِنا با بیان این مطلب افزود: صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست سال جاری 6.6 میلیارد دلار بوده و تا پایان سال به 12 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با اشاره به سفر برهم صالح رییس جمهور عراق به تهران و گفتگو با مقامات ایرانی اظهار داشت: دورنمای 20 میلیارد دلاری برای حجم روابط تهران و بغداد با توجه به نوع سرمایه گذاری های لازم برای بازسازی و شرایط اقتصادی عراق امکان پذیر و شدنی است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره توافق دو کشور برای ایجاد مناطق آزاد در مرزها گفت: رویکرد جدید دولت عراق بر سرمایه گذاری های مشترک و تولید کالاهای مورد نیاز در داخل این کشور است و می خواهند خودکفا باشند.

آل اسحاق ادامه داد: براساس برنامه بلندمدتی که برای روابط ایران و عراق در حال ترسیم است، به جای صادرات کالا به عراق، مشارکت در تولید کالا در این کشور خواهیم داشت. وی توضیح داد که در حال حاضر برخی از سرمایه گذاری های ایران در عراق برای تولیداتی مانند لبنیات است، اما به دلیل برخی از مزایایی که برای دو کشور مهم است، سرمایه گذاری در مناطق آزاد مشترک راحت تر و مناسب تر است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: شهرک های صنعتی در چند نقطه مشخص شده در مرزهای دو کشور ایجاد می شود که قوانین مناطق آزاد بر آنها حاکم است و ورود و خروج کالا و تعرفه های گمرکی ندارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه این شهرک ها از مزایای دو کشور برای تولید استفاده خواهند کرد، افزود: در این مناطق امکانات بیشتر و بوروکراسی کمتری حاکم خواهد بود و باعث رونق و توسعه روابط ایران و عراق خواهد شد.

آل اسحاق درباره اینکه کدام صنایع در این شهرک های صنعتی ایجاد خواهند شد، گفت: شرایط عراق به گونه ای است که بیشتر به مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و کالاهای مصرفی عمومی مانند لوازم خانگی نیاز دارد و این صنایع در مناطق آزاد دو کشور ایجاد خواهند شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد