اقتصاد و صنعت

قطر تا سال ۲۰۱۹ از سازمان اوپک خارج می شود

قطر تا سال ۲۰۱۹ از سازمان اوپک خارج می شود
پایگاه خبری معدن نیوز - یک تحلیلگر غربی در واکنش به تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک اظهار کرد که آینده اوپک بر پایه‌های لرزانی استوار است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال 2019 از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود.
این تصمیم درست چند روز پیش از برگزاری نشست تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در وین اتریش به منظور دستیابی به توافق درباره کاهش احتمالی تولید نفت صورت گرفته است.
اندی کریچلو، یکی از مدیران بخش انرژی پایگاه خبری "اس اند پی پلاتس" به شبکه سی ان بی سی گفت: در 20 سالی که اخبار اوپک را پوشش داده‌ام تصور نمی‌کنم اتفاقی بزرگتر از این روی داده باشد که یک ریسک سیستماتیک برای آینده اوپک است.
وزیر انرژی قطر گفت: این کشور اوپک را ترک کرده و به تولید گاز متمرکز خواهد شد. وی ارتباط این تصمیم با بایکوت سیاسی و اقتصادی 18 ماهه قطر از سوی عربستان سعودی و متحدانش را انکار کرد.
عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است به همراه سه کشور عربی دیگر، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و ایران، روابط تجاری و حمل و نقل با این کشور را قطع کرده اند. اما قطر منکر این اتهامات شده است.
این نشست اکنون آخرین نشست قطر به عنوان عضو رسمی اوپک خواهد بود. این کشور از سال 1961 عضو اوپک بوده است.
قطر در مقایسه با سایر اعضای اوپک، تولیدکننده نفت بزرگی نیست، اما کریچلو به این واقعیت اشاره کرد که تولید انرژی این کشور تا سال 2022 معادل 6 میلیون بشکه در روز نفت خواهد بود.
وی با اشاره به جایگاه قطر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LNG گفت: قطر تامین کننده انرژی مهمی برای جهان است.
تحلیلگر پلاتس همچنین به اهمیت رویکرد قطر در مذاکرات سیاست انرژی با رقیبان منطقه‌ای در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کشور اغلب به عنوان پل دیپلماتیک در گروه اوپک که شمار زیادی از اعضای آن از منطقه خاورمیانه هستند، عمل کرده است. اوپک به معنی واقعی دیگر وجود ندارد و یک سازمان متشکل از دو کشور روسیه و عربستان سعودی است.
انتظارات گسترده‌ای برای توافق کشورهای اوپک و غیراوپک برای اجرای دور جدیدی از کاهش تولید در نشست هفته جاری وجود دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار کرده که وی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با تمدید توافق کاهش تولید موافقت کرده‌اند.
ایهام کامل، مدیر تیم تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای گروه اوراسیا به سی ان بی سی گفت: تصور می‌کنم اوپک هنوز زنده است اما گروه متفاوتی شده و کارآمدی دیپلماتیک کمتری پیدا کرده است. ایرانی‌ها دیگر طرف مشورت قرار نمی‌گیرند و سعودیها خودسرانه و با هماهنگی با روسیه عمل کرده و سعی می‌کنند دیگران را نیز با خود همراه کنند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد