اکتشاف و ماشین آلات

هفته آینده آگهی جذب سرمایه گذار برای ایجاد واحد فرآوری در معدن طلای هیرد منتشر می شود/ اعلام آمادگی ایمپاسکو برای امضای تفاهم نامه با دانشگاه بیرجند در زمینه طرح های پژوهشی

هفته آینده آگهی جذب سرمایه گذار برای ایجاد واحد فرآوری در معدن طلای هیرد منتشر می شود/ اعلام آمادگی ایمپاسکو برای امضای تفاهم نامه با دانشگاه بیرجند در زمینه طرح های پژوهشی
معدن نیوز - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: برای ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی در هر محدوده اکتشافی سرمایه گذار بخش خصوصی جذب می شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز وجیه الله جعفری عصر در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی به ریاست استاندار افزود: یکی از مهمترین مواردی که در ایجاد کارخانه های فرآوری باید مورد توجه قرار گیرد فراهم ساختن زیرساخت هاست که انتظار می رود برای این منظور مسئولان خراسان جنوبی برنامه ای را تدوین کنند.

وی با اشاره به برنامه ایجاد فرآوری در معدن طلای هیرد در شهرستان نهبندان گفت: هفته آینده آگهی جذب سرمایه گذار برای این منظور منتشر می شود که یک ماه این فراخوان فرصت دارد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یادآور شد: تاکنون شرکت های بزرگ و توانمندی برای سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا کردند که امیدواریم در زمان ارایه پیشنهاد نیز این آمادگی باشد.

وی بیان کرد: در صورتی که سرمایه گذار بخش خصوصی جذب شود تا پایان سال عملیات اجرایی کارخانه فرآوری طلای هیرد شروع خواهد شد.

جعفری با تاکید بر همکاری بیش از پیش محیط زیست و منابع طبیعی در زمینه های اکتشاف اظهار داشت: چند برابر علاقه مندی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در خراسان جنوبی ظرفیت وجود دارد که موجب تشویق برای تلاش بیشتر می شود.

وی با اشاره به فلسفه حضور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گفت: وظیفه حاکمیتی ماست که به عنوان شرکت صد درصد دولتی در چارچوب قانون و مقررات زمینه ساز برنامه هایی باشیم تا منجر به تشویق و کاهش ریسک برای بخش خصوصی شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: ما اعتقاد داریم در مجموعه استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پتانسیل هایی وجود دارد که بکر مانده و نیازمند این فعالیت ها است.

وی با اشاره به ریسک پذیر بودن کار معدن به خصوص در بخش اکتشاف بیان کرد: وقتی ما بتوانیم محدوده های معدنی را شناسایی کرده و قابلیت های فرآوری و تولید آن را معرفی کنیم آن زمان می توانیم سرمایه گذار را پای کار بیاوریم.

جعفری گفت: زمانی که یک منطقه نیازمند اکتشاف واقعی است، دولت باید بتواند ریسک سرمایه گذاری را تا 100 درصد حساب کرده و آن را تا اندازه ای کاهش دهد که بخش خصوصی جذب آن سرمایه گذاری شود.

وی افزود: چون سرمایه گذار در خراسان جنوبی کمتر ورود پیدا کرده، ضرورت حضور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز بیشتر احساس می شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن تقدیر از استقبال مدیران استانی و همراهی دستگاه های اجرایی گفت: این موضوع مشوق خوبی برای توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن بوده است.

وی گفت: برابر اصل 44، دولت برای سرمایه گذاری با اولویت مناطق محروم ابتدا فراخوان به بخش خصوصی می دهد و در بخش اکتشاف این فراخوان را نداریم ولی برای تولید محصول از ماده معدنی کشف شده، باید حتما فراخوان دهیم که اگر بخش خصوصی اعلام آمادگی کند طبق فرآیندهای قانونی اجازه بهره برداری از معدن را دارد.

جعفری ادامه داد: نظارت و مسایل فنی تا پایان ذخیره معدنی همچنان بر عهده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

وی شرط استفاده پیمانکاران بخش خصوصی از معدن را ایجاد سرمایه گذاری در بخش فرآوری عنوان کرد و گفت: طی چند مرتبه فراخوان، سرمایه گذار جذب می شود و متقاضیانی که صلاحیت فنی و مالی را داشته باشند انتخاب خواهند شد تا با تشکیل شرکت مشترک، فرآوری در معدن انجام شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: اگر در این مرحله هم سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکند، دولت مکلف می شود سرمایه گذاری بخش فرآوری را هم انجام دهد.

وی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی پتانسیل های کافی در بخش معدن را دارد اظهار داشت: به دلیل بالا بودن ریسک گاهی محدوده هایی را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم اما اکتشاف کامل انجام نمی دهند و بیشتر تمایل دارند به یک ماده معدنی در حد مجوز برداشت برسند.

جعفری با تاکید بر اینکه در مرحله اکتشاف نیز کنار بخش خصوصی هستیم افزود: در پهنه های واگذار شده خراسان جنوبی سعی شده که حتی اگر بخش خصوصی به صورت کامل علاقه مند باشد اجازه اکتشاف هم داده شود.

وی با بیان اینکه کار اکتشاف در خراسان جنوبی با جدیت دنبال می شود اضافه کرد: به دنبال زمینه سازی برای فعالیت بخش خصوصی هستیم و از زمان حضور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در خراسان جنوبی نیز تمایل سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: به هر میزان که استان فرصت و محدوده اکتشافی در اختیار قرار دهد به اندازه توان اعتبار اختصاص می دهیم.

وی ضمن قول مساعد برای ساماندهی سنگ های قیمتی در منطقه زیرکوه بیان کرد: همچنین آمادگی داریم تفاهم نامه ای را با دانشگاه بیرجند در زمینه های مختلف از جمله ارایه طرح های پژوهشی و معرفی نیرو در قالب پروژه به امضا برسانیم و بهره گیری از مشاوران منطقه و پتانسیل علمی و تخصصی نیز مورد تاکید ما است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد