معدن

پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه تجلیل شدند

پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه تجلیل شدند
پایگاه خبری معدن نیوز - پژوهشگران برتر مجتمع مس سرچشمه طی مراسمی با حضور جمعی از مدیران این مجتمع، رئیس دانشگاه ولی‌عصر(ع) رفسنجان و معاون پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تجلیل شدند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در این مراسم گفت: از سال 1364 تاکنون بیش از 1000 پروژه تحقیقاتی در حوزه صنعت مس به انجام رسیده است.

«حسن صحرایی پاریزی» اظهار داشت: امور تحقیق و توسعه از 1364 در مجتمع مس سرچشمه بنیان‌گذاری شده است و در حال حاضر در شش بخش تحقیقاتی نیازهای پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران را پوشش می‌دهد.

وی افزود: به جز مجتمع مس میدوک که در سال‌های اخیر واحد پژوهشی جداگانه‌ای دایر کرده است، کل فعالیت‌های پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران از طریق امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه انجام می‌پذیرد.

وی بیان کرد: این تحقیقات به سه شکل پایان‌نامه دانشجویی، پروژه‌های داخلی و قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.

صحرایی ادامه داد: در دی ماه جاری 92 پروژه تحقیقاتی در دست انجام داریم که 53 درصد آن‌ها با همکاری دانشگاه‌های استان کرمان و بقیه با همکاری سایر دانشگاه‌های کشور در حال انجام هستند.

به گفته وی سهم پروژه‌های دانشجویی، داخلی و قراردادی از کل پروژه‌ها به ترتیب 70، 18 و 12 درصد است.

مدیر تحقیق و توسعه مجموع نیروی انسانی شاغل در امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه را 51 نفر با مقاطع تحصیلی دیپلم تا دکترا اعلام کرد که از این نیروها 11 نفر در زمینه پشتیبانی و 40 نفر در حوزه تحقیقاتی مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین در تشریح روند انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر گفت: انتخاب پژوهشگران برتر با هدف ایجاد انگیزه بیشتر برای پرداختن به فعالیت‌های پژوهشی، کمک به هدایت و جهت‌گیری فعالیت‌های پژوهشی در راستای مأموریت، راهبردها و اولویت‌های پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران مبتنی بر پژوهش، فناوری و نوآوری و حل مشکلات صنعت صورت گرفته است.

صحرایی عنوان کرد: یکی از شرایط شرکت‌کنندگان در جشنواره پژوهشگران برتر، داشتن حداقل یک پروژه جاری یا خاتمه یافته به عنوان مجری یا همکار اصلی طی یک سال گذشته (آذر ماه 1396 تا آذرماه 1397) بوده است.

وی افزود: امسال 15 پژوهشگر حوزه مس در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت از بین آن‌ها بر اساس امتیازات کسب شده، 3 نفر به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند.

مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه همچنین تأکید کرد: در این جشنواره، علاوه بر 3 پژوهشگر برتر یک نفر به عنوان مشاور برتر، یک نفر به عنوان پشتیبان برتر و یک امور هم به عنوان امور همکار برتر انتخاب شدند.

در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان با اشاره به تولید z11 و z200 دو محصول پایه و اساس مورد نیاز حوزه صنعت مس در این دانشگاه افزود: سالانه 400 تن از این ماده مورد نیاز صنعت مس است.

«محمدعلی دهقان» بیان کرد: به همین دلیل دو رشته مهندسی شیمی و نانوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد در سال جاری مجوز گرفته است و تدریس می‌شود.

وی افزود: محصولات z11 و z200 محصولاتی به‌شدت حساس هستند و پایه کار محصولات شیمیایی مورد نیاز مس است؛ مس سرچشمه سالانه به 400 تن از این محصولات نیاز دارد.

رئیس دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان ادامه داد: می‌توانیم با راه‌اندازی کارخانه و تولید انبوه این محصولات نیاز صنعت مس را برآورده و از واردات آن‌ها جلوگیری کنیم. امیدواریم این کارخانه راه‌اندازی شود و در خط‌های عظیم جوابگوی بخش صنعت باشد.

وی همچنین گفت: ما در این روزها، وضعیت خاص اقتصادی را به فال نیک می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد با تولید داخل از وابستگی به خارج رها شویم.

دهقان افزود: دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان دارای تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی است و درِ آن به روی محققان باز است تا صنایع مختلف به‌ویژه صنعت مس در راستای اعتلا و تولید داخل از آن بهره‌مند شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از آقایان «مهران اسپهبدی» و «مجید بهجت جباری» به همراه خانم «صدیقه اسدی‌نژاد» به عنوان پژوهشگران برتر، آقای «محمد محمودی میمند» به عنوان پشتیبان برتر، آقای دکتر «محمدعلی حاج‌عباسی» به عنوان مشاور برتر و امور تغلیظ به عنوان امور همکار برتر سال 1397 تجلیل به عمل آمد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد