اقتصاد و صنعت

صنعت نفت و گاز نیازمند سرمایه گذاری کلان

صنعت نفت و گاز نیازمند سرمایه گذاری کلان
پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی گفت: صنعت نفت و گاز کشور در حوزه های بالا و پائین دستی نیازمند سرمایه گذاری کلان است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مسعود صباغی افزود: نفت و گاز یک مزیت بزرگ و مهم برای ایران است.
وی همچنین اظهارداشت: ایران در حال حاضر به عنوان نخستین دارنده نفت و گاز (مجموع ذخایر) در جهان شناخته می شود.
کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی گفت: صنعت نفت و گاز در ایران به نحو باید و شاید توسعه پیدا نکرده و در همان زنجیره های ابتدای این صنعت به خصوص حوزه نفتی اکتفا و تنها صادرات انجام می شود.
وی در ادامه افزود: بطورکلی توسعه هر پروژه ای نیاز به تامین مالی اعم از داخلی و خارجی دارد.
صباغی ضمن اشاره به قراردادهای جدید نفتی موسوم به آی. پی. سی مصوب سال 1395 در هیئت وزیران اظهارداشت: هدف از طراحی، تدوین و تصویب این قراردادها این بود که راه برای سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه به کشور هموار شود.
وی از انعقاد سه قرارداد آی. پی. سی تاکنون در کشور خبرداد و گفت: روندی که هم اکنون در بحث آی. پی. سی دیده می شود بطور باید و شاید نیاز به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را برطرف نکرده است.
کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با مشارکت شرکت توتال، سی. ان.پی.سی و یک شرکت ایرانی هریک با سهم مشخص افزود: توتال به دلیل تحریم های یک جانبه آمریکا از ایران خارج و سهم این شرکت به سی. ان. پی. سی رسید.
وی اذعان داشت: مسیر خارجی که برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز تاکنون طی شده هنوز به نتیجه ای نرسیده است.
صباغی گفت: «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت قبل از اینکه توتال بصورت رسمی از ایران خارج شود مطالبی به این مضمون گفته بود که «توتال به راحتی نمی تواند از قرارداد نفتی با ایران خارج شود مگراینکه تحریم های شورای امنیت یا تحریم های همه جانبه از طرف دنیا علیه ایران اعمال شود» درحالیکه اینطور نشد بلکه شرکت توتال بدون اینکه شورای امنیت ایران را تحریم کند در اثر تحریم های یکجانبه آمریکا از ایران خارج شد.
وی افزود: آی. پی. سی از دو جهت متضمن برجام بود یعنی ورود سرمایه های خارجی برجام را تقویت واز سمت دیگر برجام ورود سرمایه های خارجی را تقویت می کرد.
صباغی بیان داشت: اگر وزیر نفت می گوید «توتال به راحتی نمی توانست از قرارداد نفتی با ایران خارج شود» چرا این موضوع تاکنون پیگیری حقوقی نشده است؟
وی گفت: این بحث از دو حالت خارج نیست یا مشکل از داخل قرارداد است یا کاهلی از طرف مقامات ایرانی بوده که اجازه دادند توتال از این قرارداد خارج شود.
کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی افزود: اگر قرارداد آی. پی. سی با توتال پابرجا می ماند شاید در بحث تحریمی های نفتی علیه ایران خللی ایجاد می شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد