اقتصاد و صنعت

امضا توافقنامه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه

امضا توافقنامه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه
پایگاه خبری معدن نیوز- موافقت نامه همکاری­ های راهبردی و بلند مدت اقتصادی ایران و سوریه با حضور وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه و وزیر راه و شهرسازی ایران امضا شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با ابراز خرسندی از نهایی شدن این توافق نامه گفت: امروز روابط دیرینه و همکاری‌های گذشته دو کشور ایران و سوریه در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد و با امضا این توافق نامه راه برای تحکیم این روابط فراهم خواهد شد.

محمد اسلامی با بیان اینکه امروز صلح پایدار و آرامش و ثبات به سوریه بازگشته است گفت: این توافق نامه زمینه حضور و فعالیت بخش خصوصی ایران را در بازسازی سوریه پایه گذاری خواهد کرد.

رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور افزود: این توافق نامه مقدمه‌ای برای یک فعالیت مشترک گسترده بین دو کشور است تا مردم و بخش خصوصی ایران و سوریه با پشتوانه اراده دولت‌های دو کشور بتوانند تمام تلاش خود را برای بازگشت به زندگی و پیشرفت و توسعه سوریه به کار گیرد.

همچنین در این مراسم وزیر تجارت و اقتصاد خارجی سوریه با ابراز خرسندی از امضای این توافق نامه گفت: این توافق نامه در حالی امضا می‌شود که ما در مرحله حساس و مهمی قرار داریم.

محمد سامر الخلیل با بیان اینکه امروز سوریه پس از 7 سال جنگ وحشیانه، ­آشوب و اقدامات تروریستی گروه‌های معاند و نیرو‌های تحت سیطره ­استکبار از شر این جنگ رها شده است و موفقیت خود را با حروف طلایی رقم زده گفت: ما امروز همزمان با اینکه آخرین کلمات پیروزی سوریه را می‌نویسیم قراردادی را امضا می‌کنیم که یک قرارداد راهبردی و بلند مدت است.

وی مهم‌ترین محور این قرارداد را محور اقتصادی، سرمایه گذاری مالی و بانکی بین دو کشور دانست و گفت: ما امروز قراردادی را امضا کردیم که در چارچوب همکاری‌های اقتصادی، توسعه پایدار و همه جانبه را برای سوریه به ارمغان خواهد آورد.

سامر الخلیل با بیان اینکه این توافق نامه یک توافق نامه بلندمدت است گفت: زمان این توافق نامه بیش از 20 سال است و فرصت مغتنمی است تا شرکت‌های ایرانی در سوریه حاضر شوند و در تمامی حوزه‌ها سرمایه گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اولین باری است که سوریه چنین توافق نامه راهبردی و بلندمدتی با یک کشور دیگر امضا می‌کند افزود: این توافق نامه تسهیل کننده تبادلات تجاری بین دو کشور خواهد بود و تمامی موانع موجود در راه همکاری‌های مشترک اقتصادی، مالی و بانکی بین دو کشور را رفع خواهد کرد.

وی در پایان افزود: امیدواریم با توجه به متن این توافق نامه به زودی کمیته‌ای تشکیل شود تا زمینه اجرایی شدن مفاد آن را پیگیری کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد