بانک و بیمه

نماینده مجلس شورای اسلامی؛

بانک های توسعه ای به مثابه تسهیل کننده صنعتی سازی عمل می کنند/ اولویت ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن با طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالاست

بانک های توسعه ای به مثابه تسهیل کننده صنعتی سازی عمل می کنند/ اولویت ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن با طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالاست
پایگاه خبری معدن نیوز - نماینده مجلس می گوید: بانک های توسعه ای، بانک هایی هستند که صرفاً به دنبال سودآوری نیستند و فلسفه وجودی آنها تأمین مالی طرح های عام المنفعه است. با توجه به نقش مهم بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه ای در تأمین مالی بخش صنعت و معدن کشور در مجلس به دنبال راهکارهایی برای افزایش سرمایه این بانک هستیم که در کوتاه مدت قابل اجرا و دستیابی باشند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، محمود بهمنی معتقد است که در واقع این بانک‌ها زمینه ساز و مشوق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری هستند به نحوی که با ارایه مشاوره و خدمات کارشناسی فنی، اقتصادی و مالی بستر سرمایه گذاری برای پروژه‌های عام المنفعه با ریسک بالاتر که بخش خصوصی رغبتی به سرمایه گذاری در آنها ندارد را فراهم می‌کنند.

وی اذعان دارد که بانک‌های توسعه ای در تمام کشورها به مثابه تسهیل کننده صنعتی سازی عمل می‌کنند.

بهمنی با اشاره به اینکه واضح است که بانک‌های توسعه ای که در ابرپروژه‌های صنعتی سرمایه گذاری می‌کنند برای ادامه فعالیت خود به سرمایه بیشتری نیاز دارند افزود: نسبت کفایت سرمایه در بانک‌های تجاری بر اساس قوانین بازل سه، 12 درصد است که این نرخ برای بانکهای توسعه ای به مراتب بالاتر است. به گفته وی به عنوان مثال نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه ای KFW آلمان در حدود 18 درصد و بانک SBI ژاپن که یک بانک توسعه ای است بیش از 16 درصد است.

در ادامه مشروح گفت و گو در مورد اهمیت افزایش سرمایه بانک‌های توسعه ای به عنوان منشأ آثار مثبت در رونق اقتصادی را با دکتر محمود بهمنی رییس پیشین بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌خوانید:

نقش بانکهای توسعه ای خصوصاً بانک صنعت و معدن را در تأمین مالی طرح‌های صنعتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بانک صنعت و معدن به عنوان بزرگترین بانک توسعه ای فعال در بخش صنعت و معدن کشور بیشترین نقش را در حوزه توسعه همه جانبه اقتصادی کشور داراست به خصوص در شرایط کنونی که اکثر واحدها به دلیل نوسانات بازارهای مالی و سرمایه ای دچار مشکلات عدیده هستند نقش این بانک پر رنگ‌تر خواهد بود در این شرایط بانک باید به سراغ واحدهایی برود که نیمه تمام هستند و البته اولویت در این میان با طرح هایی خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند همچنین واحدهایی که به لحاظ سرمایه در گردش دچار مخاطره شده اند و قادر به تامین هزینه‌های جاری خود برای تامین مواد اولیه و ادامه تولید نیستند به عبارتی از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببرد.

نظر شما در مورد افزایش سرمایه بانک در شرایط کنونی اقتصادی جهت پشتیبانی از بخش صنعت و معدن کشور چیست؟

در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه در بانکها خصوصاً بانکهای تخصصی و توسعه ای که برای تأمین منابع خود به بخش دولتی وابسته هستند بسیار کاهش یافته و باعث شده بانک‌ها بسیار شکننده شده و با ریسکهای متعددی مواجه باشند و بیم آن می‌رود که در آینده قادر نباشند وظایف و مسؤلیتهایی که به عهده دارند را به نحو احسن به انجام برسانند چرا که این ریسکها مستقیماً اعتبار و توان مالی بانک برای اعطای تسهیلات را هدف قرار می‌دهد.

در وضعیت حاضر افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن لازم و اجتناب ناپذیر است و به دلیل اینکه این بانک یک بانک توسعه ای است و برای افزایش سرمایه به منابع دولتی وابسته است دولت باید بلافاصله وارد عمل شده و برای افزایش سرمایه این نوع بانک‌ها اقدام کند.

بانکی مثل بانک صنعت و معدن که در تأمین مالی پروژه‌های صنعتی بسیار خوب عمل کرده سرمایه نامحدود ندارد و ما در مجلس به دنبال پیدا کردن راههای عملیاتی و اثربخش برای افزایش سرمایه اینگونه بانکها هستیم.

چه روش هایی را برای افزایش سرمایه بانکهای تخصصی و توسعه ای پیشنهاد می‌کنید؟

این افزایش سرمایه بانک می‌تواند از محل سودی باشد که به خزانه واریز می‌کند و یا از محل مطالباتی که از دولت و یا بانک مرکزی دارد تامین شود. همچنین منابع حاصل از فروش و واگذاری دارایی‌ها و شرکت‌های تابعه صرف افزایش سرمایه شده و به خزانه واریز نشود و یا از محل تجدید ارزیابی‌ها باشد که اگرچه منابع مالی ایجاد نمی‌کند اما توان مالی بانک را بالا می‌برد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد