اقتصاد و صنعت

ترکیه بیش‌ترین دریافت‌کننده صنایع معدنی ایران

ترکیه بیش‌ترین دریافت‌کننده صنایع معدنی ایران
پایگاه خبری معدن نیوز - طبق آمار اعلام شده توسط گمرک، طی هشت ماهه امسال، بیش از ۴۵ درصد سهم صادرات مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی بوده است. بر این اساس ترکیه، بیش‌ترین میزبان محصولات معدنی ایران بوده و بیش‌ترین صادرات به این کشور صورت گرفته است.
  بزرگنمايي:

معدن نیوز - به گزارش ایسنا، بررسی مبادلات تجاری ایران و ترکیه در دوره هشت ماهه سال 1397 نشان می‌دهد که بخش معدن و صنایع معدنی با سهم بیش از 400 میلیون دلاری، بیش از 45 درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.
آمارهای گمرک نشان می‌دهد، ایران در مدت یادشده به میزان 441 هزار و 311 تن کالای بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از 404 میلیون و 609 هزار دلار به ترکیه صادر کرده است. حجم مبادلات ایران و ترکیه در دوره 10 ماهه سال 2018 (11 دی 96 تا 9 آبان 97) افزون بر 8.2 میلیارد دلار اعلام شد.
بر این اساس، انواع سنگ و محصولات مرتبط، انواع فرو (فروسیلیس و ..)، انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی، پودر آلومینا، زغال‌سنگ و کک، زنجیره آلومینیوم و محصولات آن، زنجیره تیتان، روی، سرب، سیمان، کروم و مولیبدن، جزو بیش‌ترین کالاهای صادر شده است.
هم‌چنین زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، سایر اقلام معدن و صنایع معدنی، صنایع فلزی، فلزات و سنگ‌های گرانبها (طلا، نقره و ...)، مس و محصولات پایین دستی، میکا، نیکل و محصولات از دیگر اقلام صادراتی ایران در دوره مورد بررسی به ترکیه بود.
در دوره هشت ماهه امسال، صادرات زنجیره روی به میزان 38.7 هزار تن به ارزش بیش از 110 میلیون و 910 هزار دلار، بالاترین سهم را داشته و پس از آن، زنجیره آلومینیوم و محصولات آن، با افزون بر 41.2 هزار تن به ارزش بیش از 85 میلیون دلار و زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با بیش از بر 138.8 هزار تن به ارزش بیش از 74.5 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
در مقابل، فلزات و سنگ‌های گرانبها (طلا- نقره و ...) با سهم بیش از هفت میلیون دلاری در مدت یادشده، کمترین سهم را به خود اختصاص داد. برپایه آمارهای مورد بررسی، میزان واردات کشور از ترکیه در زمینه اقلام معدن و صنایع معدنی در هشت ماهه سال جاری، 12 درصد از حجم مبادلات را به خود اختصاص داده است.
علاوه‌بر این، زنجیره فولاد ومحصولات فولادی مرتبط وارداتی از ترکیه در دوره هشت ماهه امسال به میزان بیش از 62 هزار تن به ارزش افزون بر 53.6 میلیون دلار بود که بالاترین سهم را داشت. واردات زنجیره روی از ترکیه در دوره مورد بررسی بیش از 82.8 هزار تن به ارزش افزون بر 23.2 میلیون دلار بود و صنایع فلزی نیز با حجم بیش از 4.6 هزار تن به ارزش بیش از 14.7 میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم از لحاظ ارزش قرار گرفتند.
انتهای پیام


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد