گفتگو، یادداشت و نشست خبری

تکنولوژی آهن اسفنجی بومی و ایرانی PERED خط شکن صادرات تکنولوژی ایرانی/ پرد ارزآوری مناسبی برای کشور فراهم می کند

تکنولوژی آهن اسفنجی بومی و ایرانی PERED خط شکن صادرات تکنولوژی ایرانی/ پرد ارزآوری مناسبی برای کشور فراهم می کند
پایگاه خبری معدن نیوز - حسین عزیز طائمه مدیر مهندسی شرکت MME در یادداشتی به معدن نیوز به تشریح دستاوردهای تکنولوژی ایرانی احیا مستقیم پرد پرداخته است که در پی میخواهید:
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، از راه اندازی اولین پلنت تجاری احیاء مستقیم بر پایه گازی، توسط شرکت مکزیکی HYLSAMEX تحت عنوان تکنولوژی HYL در سال 1957 بیش از شصت سال می گذرد.

تکنولوژی آمریکایی میدرکس در سال 1970 اولین پلنت خود را وارد مدار نمود و در این عرصه ظهور کرد و تکنولوژی PERED از سال 2006 با ثبت جهانی تکنولوژی احیاء مستقیم گازی توسط شرکت MME بعنوان سومین تکنولوژی مطرح در این عرصه مطرح شده است.

از حدود یکصد کشور جهان که دارای ذخائر گاز طبیعی می باشند، بیش از هفتاد درصد ذخیره گاز طبیعی در کشورهای خاورمیانه و نیز کشورهای مشترک المنافع واقع شده است و ایران نیز دارنده دومین ذخائر گاز طبیعی در جهان می باشد. بیشترین ذخائر آهن جهان نیز در کشورهای استرالیا، روسیه و برزیل قرار دارد و ایران دارای رتبه دهم در جهان می باشد.

کشور ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای ذخائر عظیم گاز و نیز آهن می باشد که اصلی ترین خوراک اولیه برای کارخانه های آهن اسفنجی محسوب می شوند، جهت گیری صحیحی به سمت ایجاد و توسعه طیف وسیعی از کارخانه های آهن اسفنجی داشته است و این امر با حرکت به موقع به سمت تکنولوژی ایرانی و بومی PERED تکمیل گردیده است.  

با توجه به کمبود آب در ایران و مصرف زیاد آن در صنعت فولاد خصوصاً صنایع پایین دستی آهن اسفنجی، مکان یابی مناسب پروژه ها می تواند تمام شرایط لازم برای احداث و توسعه این صنعت را مهیا نماید.

دارا بودن تعداد بسیار زیادی کارخانه های تولید آهن اسفنجی و قدمت این صنعت در ایران باعث پرورش متخصصان قابل توجهی در حوزه بهره برداری این نوع کارخانه ها گردیده، بطوریکه بسیاری از نوآوری ها در این تکنولوژی توسط بازخوردهای مناسب از بهره برداران کارخانه های ایران به صاحبان تکنولوژی خارجی توسعه یافته است. قدمت این صنعت در ایران موجب توسعه صنایع وابسته نیز گردیده است بطوریکه تقریباً اکثر تجهیزات، قابل ساخت در کشور می باشند و قیمت رقابتی ساخت تجهیزات می تواند به عنوان عاملی بسیار موثر در صدور تکنولوژی بهمراه صدور تجهیزات مربوطه در نظر گرفته شود.

با توجه به وجود منابع عظیم گاز طبیعی در کشورهای منطقه و همچنین در نظر گرفتن فضای موجود برای توسعه این کشورها و نیاز به ایجاد صنایع فولاد، این کشورها بازار بسیار مناسبی برای ایران محسوب می شوند. 

تکنولوژی PERED با در اختیار داشتن دانش به روز آهن اسفنجی و قابلیت ارائه طیف وسیعی از محصول (آهن اسفنجی سرد، آهن اسفنجی داغ، بریکت داغ و یا ترکیب این محصولات) به همراه ظرفیت های متنوع نه تنها برای پروژه های ایران برنامه بلند مدت تدوین نموده است، بلکه نگاه خود را به صادرات تکنولوژی، همراه با تجهیزات و سایر خدمات مهندسی مربوطه معطوف نموده است. همانطور که در پروژه PERED در چین با در نظر گرفتن قابلیتهای بسیار زیاد کشور چین در ساخت تجهیزات (بطوریکه بسیاری از تجهیزات در حال حاضر از کشور چین به ایران وارد می گردند)، علاوه بر صدور تکنولوژی PERED بخشی از تجهیزات نیز از ایران تامین گردید، مطمئناً برای سایر کشورها نیز این پکیج صادراتی می تواند شامل تجهیزات بسیار بیشتری گردد و ارز آوری بسیار مناسبی نیز برای کشور داشته باشد. 

در حال حاضر کشور ایران بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی بر پایه گازی در جهان می باشد و تعداد بسیار زیاد کارخانه های این صنعت به همراه متخصصان ماهر و تنوع محصول و ظرفیت کارخانه ها در ایران می تواند بستر بسیار مناسبی را جهت توسعه روز افزون تکنولوژی PERED ایجاد نماید، زیرا بازخورد از کارخانه ها در کنار تیم مهندسی و طراحی مستقر در شرکت MME می تواند جهش این تکنولوژی را بیش از پیش تسریع نماید. این مزایای PERED در کنار پایین بودن هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری می تواند این تکنولوژی بومی و ایرانی را بعنوان خط شکن صادرات تکنولوژی برتر ایرانی نیز بیشتر معرفی نماید.

پشتوانه محکم شرکت MME برای صدور تکنولوژی PERED، پروژه های راه اندازی شده در ایران می باشند که پس از گذشت چند سال از راه اندازی موفقیت آمیز آنها با بالاترین کیفیت در حال تولید محصول ممتاز بوده و پارامترهای تولید آنها نسبت به تکنولوژی های مشابه از برتری های قابل توجهی برخوردار می باشند. این پلنتها شامل شادگان، میانه و نیریز هستند که بعنوان رفرنس تایید شده مورد بازدید بسیاری از کارفرمایان خارجی قرار گرفته اند. ضمناً پروژه بافت نیز که در سال آتی در مدار تولید قرار خواهد گرفت نیز مانند پروژه چین رفرنس های جدید برای این تکنولوژی ایرانی و بومی PERED خواهند بود.

در حال حاضر با توجه به تحریم های ظالمانه اعمال شده بر کشور ایران ضرورت توجه بیش از پیش به استفاده حداکثری از توان داخلی و ایجاد اشتغال بر پایه دانش بومی و ایرانی، نمود بیشتری یافته است. دانشی که بومی و ایرانی باشد از تحریم ها تاثیر حداقلی می گیرد و به دلیل عدم وابستگی، بدون اتکا به شرکتها و کشورهای خارجی قادر به توسعه پایدار تکنولوژی خواهیم بود. تکنولوژی PERED با توجه به اینکه توسط متخصصان ایرانی بسط یافته است و متکی به بازخوردهای غنی بهره برداری می باشد، قادر است بطور پایدار روند رشد و توسعه را طی نموده و با توجه به شرایط خاص مواد اولیه و نیازهای کشور بهبود یابد.

مزایای تکنولوژی پرد به شرح ذیل می باشد:

1-حرکت به سمت استقلال بیشتر در صنعت کشور

2- حذف پرداخت حق لیسانس به صورت ارزی به شرکت (تکنولوگ) خارجی و کاهش هزینه برای کارفرمایان و پیمانکاران ایرانی

3-کسب کرسی جهانی در کنار دو تکنولوژی معروف در جهان


   shortlink:  
اخبار مرتبط
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد