فولاد و آهن

کسب چند عنوان برتر توسط فولاد مبارکه در همایش ۱۰۰ شرکت برتر

کسب چند عنوان برتر توسط فولاد مبارکه در همایش ۱۰۰ شرکت برتر
پایگاه خبری معدن نیوز - همایش معرفی ۱۰۰ شرکت برتر ایران هشتم بهمن‌ماه با حضور رئیس سازمان مدیریت صنعتی، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی و جمعی از مدیران عامل صنایع کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در این همایش فولاد مبارکه چندین عنوان برتر را کسب کرد که عبارت‌اند از: رتبۀ هفتم در شاخص فروش در بین 500 شرکت بزرگ کشور؛ رتبۀ اول در گروه فلزات اساسی؛ رتبۀ دوم در شاخص ارزش بازار؛ رتبۀ دوم در شاخص ارزش افزوده؛ رتبۀ دوم در شاخص بیشترین سودآوری؛ رتبۀ چهارم در شاخص بالاترین اشتغال‌زایی و رتبۀ چهارم در شاخص بیشترین صادرات.

بنابر این گزارش، ایرج ترابی سرپرست روابط عمومی فولاد مبارکه پس از دریافت تندیس و لوح تقدیر این همایش در جمع خبرنگاران گفت: مسیر اصلی اقتصاد کشور در راهبردهای اقتصاد مقاومتی به‌خوبی روشن است. در این راه، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ازجمله فولاد مبارکه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ چراکه این قبیل کارخانه‌ها می‌توانند در بالا و پایین‌دست و به‌طورکلی در زنجیرۀ تولید خود شرکت‌های بسیاری را با خود همراه کنند و در مسیر ارتقاء جایگاه کالای ایرانی گام بردارند.

وی با بیان این‌که شاخص‌های موردنظر در انتخاب 100 شرکت برتر ازجمله بهره‌وری، سودآوری، میزان فروش، نقدینگی، صادرات و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی نقش بنگاه‌های اقتصادی را برجسته می‌‎سازد گفت: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه همواره بهبود مستمر را در دستور کار خود قرار داده و علی‌رغم همۀ مشکلات با روند روبه‌رشدی این مسیر را با موفقیت طی کرده است. این رویکرد و انجام ممیزی‌های داخلی و خارجی در فولاد مبارکه باعث شده این شرکت به یک بنگاه اقتصادی بزرگ و رقابت‌پذیر مبدل شود.

گفتنی است بنابر توضیحات ارائه‌شده از سوی مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی 500 شرکت برتر ایران، نخستین عامل مهم در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی موسوم به IMI100، میزان فروش شرکت‌هاست. در بسیاری از دیگر فهرست‌های مشابه در جهان، مانند فهرست 500 Fortune هم عامل فروش بیش از سایر عوامل اهمیت دارد و چنانچه شرکتی از این فیلتر عبور کرد، از منظر دیگر شاخص‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. دسته‌بندی این شاخص‌ها هم شامل «شاخص‌های اندازه و رشد شرکت»، «شاخص‌های سودآوری و عملکرد»، «شاخص‌های بهره‌وری»، «شاخص‌های صادرات»، «شاخص‌های نقدینگی»، «شاخص‌های بدهی» و «شاخص‌های بازار» است.

ازاین‌رو، سازمان مدیریت صنعتی، بر اساس عامل فروش، شرکت‌ها را به 5 دسته 100 تایی تقسیم‌بندی کرده و در هر یک از این دسته‌ها، میزان فروش شرکت‌ها به یکدیگر نزدیک است. ازنظر گروه‌بندی موضوعی هم 32 گروه صنعتی یا به عبارت دیگر 32 رشته کسب‌وکار در فهرست IMI100مورد بررسی قرار گرفته‌اند. رئیس مرکز رتبه‌بندی 500 شرکت برتر ایران می‌گوید عامل انسانی در انتخاب شرکت‌ها دخالت ندارد و ازآنجاکه تمام فرایند رتبه‌بندی به‌وسیله نرم‌افزارها انجام می‌پذیرد، خروجی فهرست از شفافیت کامل برخوردار است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد