سایر

رشد ۲۵ درصدی هزینه‌ واردات قطعات معدنی با افزایش قیمت ارز

رشد ۲۵ درصدی هزینه‌ واردات قطعات معدنی با افزایش قیمت ارز
خبرگزاری تخصصی معدن- نایب رییس خانه معدن با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی نرخ واقعی ارز در کشور گفت: تغییر ناگهانی نرخ ارز طی روزهای اخیر، هزینه واردات قطعات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داده است.
  بزرگنمايي:

خبرگزاری تخصصی معدن- نایب رییس خانه معدن با اشاره به افزایش 12 درصدی نرخ واقعی ارز در کشور گفت: تغییر ناگهانی نرخ ارز طی روزهای اخیر، هزینه واردات قطعات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی را 20 تا 25 درصد افزایش داده است.
به گزارش معدن نیوز ؛ محمدرضا بهرامن اظهار داشت: اکثر تولیدکنندگان در بخش معدن و صنایع معدنی تجیهزات و وسایل مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند.
وی ادامه داد: تغییر ناگهانی نرخ ارز طی 10 روز گذشته، هزینه واردات قطعات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی را 20 تا 25 درصد افزایش داده است.
وی با بیان اینکه رشد نرخ واقعی ارز، کارشناسی نشده اتفاق افتاده است، افزود: در حال حاضر بخش صنعت با مشکلاتی مانند تأثیر هدفمندی‌ یارانه‌ها بر قیمت تمام شده، درگیر است و در این شرایط افزایش نرخ ارز نیز یک شوک مجدد به بخش تولید وارد کرده است.
بهرامن تأکید کرد: بانک مرکزی باید قبل از هرگونه تغییر در قیمت ارز مسائل مربوط به این بخش را به طور واقعی می‌دید و یک برنامه تنظیم شده برای آن تهیه می‌شد.
وی ادامه داد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها واحدهای تولیدی با کنترل قیمت فروش تولیداتشان، همکاری خوبی با دولت داشته‌اند و در چنین شرایطی بهتر بود سیاست قابل قبولی در مورد قیمت ارز اعمال می‌شد.
نایب رییس خانه معدن با اشاره به رویکرد مثبت برخی صادرکنندگان از افزایش نرخ ارز، گفت: باید دید بخش تولید نیز مانند بخش صادرات توان برخورد با این مسئله را دارد یا خیر.
به گفته وی، حتی تغییر نرخ یورو نسبت به دیگر ارزهای جهانی نیز بر قیمت خرید ماشین‌آلات معدنی از کشورهای دیگر تأثیرگذار است و معدنکارانی که تعهدات ارزی دارند شدیداً تحت تأثیر تغییر نرخ ارز هستند.
بهرامن ادامه داد: حتی سازندگان داخلی تجیهزات نیز به دلیل تأمین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود از طریق واردات با رشد نرخ ارز، قیمت تولیدشان افزایش خواهد یافت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد