سنگ آهن و ذغال سنگ

سنگ آهن در کوتاه مدت به ۱۰۰ دلار می رسد/ حادثه واله با بازار سنگ آهن و گندله چه کرد؟

سنگ آهن در کوتاه مدت به ۱۰۰ دلار می رسد/ حادثه واله با بازار سنگ آهن و گندله چه کرد؟
پایگاه خبری معدن نیوز - هیچ کس باور نمی کرد حادثه اخیر چنان تاثیر روانی Behavioral Effect بر بازار سنگ آهن، کنسانتره، گندله و همچنین فولاد بگذارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، بعد از شکست سد باطله در معدن منطقه Brumadinho (شماره 3 در تصویر فوق) واله اعلام کرد 10 سد باطله را ظرف مدت 3 سال آتی تعطیل خواهد کرد که بر روی تامین 40 میلیون تن سنگ آهن در سال تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر مورد فوق، این معدن دار بزرگ احتمالا مجبور خواهد شد که 30 میلیون تن‌ در سال از ظرفیت تولید خود بکاهد که این یعنی کاهش تامین 70 میلیون تن در سال که عدد بزرگی است.

قبل از وقوع حادثه در پایان ژانویه 2019، واله به عنوان بزرگترین تامین کننده سنگ آهن دریایی Seaborne نقش تعیین کننده ایی در بازار داشت و بر 25 درصد بازار حکم فرمانی می کرد ولی حال با کاهش سهم 70 میلیون تنی و جایگزینی آن توسط سایر صادرکنندگان، از سهم واله کاسته خواهد شد.

معدن Brucutu دومین معدن بزرگ واله بعد از مجتمع معدنی Carajas S11D می باشد. کاهش تولید 30 میلیون تنی سنگ آهن از این معدن توسط دادگاه برزیل باعث کاهش تولید 18 میلیون تن گندله و سینتر فاین (در فرایند آگلومراسیون) در سال خواهد شد. بیشتر گندله تولیدی این معدن تحت قراردادهای بلند مدت به اروپا، خا‌ورمیانه، ژاپن و کره تحویل می شوند.

می توان اینگونه تحلیل کرد که بعد از تعطیلات سال نو چین مجددا قیمت ها افزایش یابد. همچنین می توان گفت، با توجه به شروع فصل بهار در چین که هم زمان با فعالیت های ساخت و ساز است، پیش بینی می شود که کارخانجات فولاد سازی به خرید و دپوی بیشتر سنگ آهن روی بیاورند.

بانک مرکزی استرالیا "Australia`s Commonwealth Bank" پیش بینی کرده که قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت به عدد سه رقمی رسیده و 100 دلار را پشت سر می گذارد.

کمبود تولید و تحویل کنسانتره توسط شرکت Vale و همچنین شرکت CSN برزیل باعث کمبود تولید گندله در واله عمان و همچنین بحرین استیل خواهد شد.

در سال 2018 شرکت Bahrain Steel از مجموع تولید 8.5 میلیون تن گندله خود، 2.5 میلیون تن به عمان، 3 میلیون تن به چین و 3 میلیون تن به سایر کشورها صادر کرد. ظرفیت تولید کل گندله Bahrain Steel یا GIIC سابق در سال 11 میلیون تن در 2 فاز است که به علت کمبود کنسانتره (Pellet Feed) هیچگاه به تولید کامل نرسیده است.

در واله عمان نیز تولید سال 2018 حدود 9 میلیون تن بوده است که کل نیاز کنسانتره (Pellet Feed) خود را از واله برزیل تامین کرده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد