اقتصاد و صنعت

صادرات نفت ایران به هند ۱۰.۴ درصد کم شد

صادرات نفت ایران به هند ۱۰.۴ درصد کم شد
پایگاه خبری معدن نیوز- مجموع واردات هند از نفت ایران در ژانویه حدود ۴.۶ میلیون بشکه بود که حدود ۱۰.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کم شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وارادت نفت هند از ایران در ماه ژانویه به‌دلیل به تأخیر افتادن برخی از محموله‌ها، 45 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. حجم واردات هند 270 هزار و 500 بشکه در روز رسیده است.

هند دومین کشور وارد کننده نفت از ایران است که حتی در دوران تحریم نیز اقدام به خرید نفت ایران کرده‌ است.

شش روز بعد از خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که وضعیت بازار جهانی انرژی به‌گونه‌ای است که تحریم نفتی ایران را امکان‌پذیر کند. ترامپ تصمیم نفتی خود را در یادداشتی به وزرای خود اعلام کرد؛ او خطاب به وزیران امور خارجه، دارایی و انرژی دولت خود نوشت شرایط اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت بعضی کشورها و مازاد تولید در جهان او را به این جمع‌بندی رسانده که کاهش چشمگیر فروش نفت ایران در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است. همان زمان آمریکا تلاش تازه‌ای را شروع کرد.

برای همین در سفرها و گفت‌وگوهای دوره‌ای یکی از کشورهای موردتوجه آمریکا، هندوستان بود. مقامات آمریکایی گفت‌وگو با هندی‌ها را برای کاهش خرید نفت از ایران آغاز کردند. نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، در مأموریتی سه‌روزه که به دهلی‌نو سفرکرده بود، تلاش کرد تا دهلی‌نو را از ادامه خرید نفت ایران منصرف کند. هیلی که حتی با نارندرا مؤدی، رئیس‌جمهوری این کشور، ملاقات کرد. این شرایط ادامه داشت تا اینکه واشنگتن در ماه نوامبر سال گذشته با معاف کردن 8 کشور از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، بازار نفت را غافلگیر کرد.

در تحریم‌های گذشته نیز آمریکا به هند این اجازه را داده بود تا در ازای کاهش واردات نفت از ایران بتواند از این کشور نفت موردنیاز خود را وارد کند.

پس‌ازاین تصمیم آمریکا هندی‌ها اعلام کردند، در دوران تحریم، نفت خود را با ارز روپیه از ایران خرید خواهند کرد.

براین اساس هند اعلام کرد سیستم قبلی واریز پول خرید نفت به حسابی در بانک UCO را که فعالیت بین‌المللی نداشته و در معرض تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، احیا کند. بااین‌حال پیش‌ازاین 45 درصد پول نفت ایران به روپیه نزد بانک UCO واریزشده و 55 درصد دیگر به یورو پرداخت می‌شود. اما این بار ایران کل پول نفت خود را به روپیه دریافت کرده و قرار است از این پول برای تأمین پول واردات از هند استفاده کند.

به‌این‌ترتیب حتی اگر بانک‌های ایرانی به سیستم پرداخت بین‌المللی دسترسی نداشته باشند هند همچنان قادر خواهد بود پول واردات نفت خود را بپردازد.

تجارت هند و آمریکا به 115 میلیارد دلار در سال می‌رسد که در مقایسه با تجارت با ایران که 13 میلیارد دلار است، عدد بزرگی است. اما طبق گفته صندوق بین‌المللی پول هند می‌تواند در سال 2018 به رشد چشمگیر 7 درصدی و تولید ناخالص داخلی 2.6 تریلیون دلاری دست یابد و لذا هند برای این رشد به‌شدت نیاز به انرژی دارد.

گفته می‌شود برای هند خرید انرژی از ایران از جنبه امنیت ملی اهمیت دارد و هند قصد ندارد تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند و ازاین‌جهت همان‌طور که بارها مسئولان سیاسی هند اعلام کرده بودند، به دنبال واردات نفت از ایران خواهند بود.

اخیراً نیز ام کی سورانا، رئیس هیأت مدیره شرکت هندوستان پترولیوم اعلام کرده است، این شرکت 0.7 میلیون تن نفت ایران را در فاصله آوریل سال 2018 تا فوریه سال 2019 خریداری کرده است.

سورانا همچنین اظهار کرده: هندوستان پترولیوم حدود 4.5 میلیون تن نفت عراق را در سال 2019 همانند سال گذشته خریداری خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس هیأت مدیره هندوستان پترولیوم گفته است: این شرکت ساخت پالایشگاه به ظرفیت 180 هزار بشکه در روز در غرب هند را تا اکتبر سال 2022 تکمیل خواهد کرد که بخشی از نفت موردنیاز این پالایشگاه را از ایران تأمین خواهد کرد بنابراین باید گفت، نفت ایران اگرچه ممکن است صادراتش به هند کاهش یابد ولی هرگز متوقف نخواهد شد.

به گزارش رویترز، در ماه ژانویه خرید نفت ایران توسط هند به 1.25 میلیون تن در ماه یا معادل 300 هزار بشکه در روز محدودشده است. طبق آمار ورود نفت‌کش‌ها، واردات نفت ایران در ژانویه 10.4 درصد در مقایسه با دسامبر کاهش داشت.

ایران در ماه ژانویه هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود که در مقایسه با دسامبر، جایگاهش یک رتبه نزول داشت. آمار نشان داد سهم ایران از واردات نفت هند در ماه میلادی گذشته به حدود 6 درصد در مقایسه با 10 درصد در ژانویه سال 2018 کاهش پیدا کرد.

واردات نفت هند از ایران در 10 ماه نخست سال مال جاری این کشور که از آوریل آغاز شده است، 14.5 درصد رشد کرده و به 507 هزار بشکه در روز رسید که ناشی از افزایش خرید پالایشگاه‌های هندی پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

یک مقام دولتی هندی گفته است: پالایشگاه‌های هندی هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم، پالایشگاه و پتروشیمیمانگالور و ایندین اویل کورپ در مارس به میزان مشابه فوریه، از ایران نفت خریداری خواهند کرد.

ایندین اویل در فوریه 5 میلیون بشکه، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور 2 میلیون بشکه و هندوستان پترولیوم وبهارات پترولیوم هر کدام یک میلیون بشکه نفت از ایران دریافت کرده بودند.

در سال مالی گذشته که 31 مارس 2018 به پایان رسید، پالایشگاه‌های هندی به تلافی اختلاف بر سر اعطای حق توسعه یک میدان گازی بزرگ ایرانی، خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.

محاسبات رویترز نشان می‌دهند واردات نفت هند از ایران در سال مالی جاری 452 هزار بشکه در روز یا 22.6 میلیون تن بالاتر از سال مالی گذشته خواهد بود.

مجموع واردات هند در ژانویه حدود 4.6 میلیون بشکه در روز بود که حدود 10.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد