گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت و گوی تصویری با معدن نیوز؛

تراز تجاری فولاد مثبت است/ تکمیل سبد محصولات صنعتی در ذوب آهن از اهداف سال آینده می باشد

تراز تجاری فولاد مثبت است/ تکمیل سبد محصولات صنعتی در ذوب آهن از اهداف سال آینده می باشد
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از برنامه این شرکت برای تکمیل سبد محصولات صنعتی در سال آینده خبر داد و گفت: اگرچه انعقاد قرارداد ریل با وزارت راه طولانی شد ولی در مرحله تبادل این قرارداد هستیم.
  بزرگنمايي:

منصور یزدی زاده در گفت و گوی تصویری با معدن نیوز ضمن بیان اینکه ایران به طور موثر تا 5 یا 6 سال قبل به عنوان یک واردکننده فولاد شناخته می شد افزود: بخش عمده ای از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد و یکی از بزرگترین واردکنندگان از نظر تناژ در سطح منطقه بودیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: اکنون خوشبختانه با رسیدن به ظرفیت 35 میلیون تن و تولید 25 میلیون تن فولاد که امسال رقم خواهد خورد، کشور به رتبه دهم دنیا در تولید فولاد دنیا دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: ایران از یک کشور واردکننده عمده به بزرگترین صادرکننده بزرگ منطقه بعد از ترکیه تبدیل شده که این مسئله نوید بخش یک شرایط خوب برای اقتصاد ایران است. چراکه اکثر شرکت های فولادساز بورسی هستند و سهام آنها متعلق به مردم بوده و در بورس معامله می شود لذا نقش بی بدیلی را در توسعه اقتصاد کشور ایفا می کنند.

یزدی زاده تصریح کرد: ارزبری که فولاد دارد حدودا 25 درصد یعنی چیزی حدود 100 دلار می باشد و برای 25 میلیون تن تولید فولاد 2.5 میلیارد دلار نیاز وارداتی از مواد اولیه تا تجهیزات و قطعات و به غیر از توسعه ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کل نیاز کشور به واردات از محل صادرات در حال تامین است که موفقیت بزرگی محسوب می شود و نشان می دهد صنعت فولاد وابستگی به دولت ندارد و جزو معدود صنایعی می باشد که نیاز ارزی خود را خود تامین می‌کند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: به عبارت دیگر از محل ادرات فولاد 4 میلیارد دلار ارز وارد کشور می شود که 2.5 میلیارد دلار آن نیاز ارزی این صنعت است و درنتیجه فولاد تراز تجاری مثبت دارد درحالی که یک زمانی منفی 4 یا 5 میلیارد دلار بوده و آیت همان نقش بی بدیل صنعت فولاد در توسعه اقتصاد کشور است.

وی درباره ذوب آهن اصفهان نیز به خبرنگار معدن نیوز گفت: اگرچه سال سختی را پشت سر گذاشتیم اما خوشبختانه به کام ذوب آهن و صنعت فولاد به چند دلیل شیرین بود. ذوب آهن در سال جاری چند محصول جدید صنعتی و استراتژیک را به سبد محصولات خود اضافه کرد و در کشور به تولید رساند. مهم ترین محصول، ریل بود که انواع ریل های مختلف در ابعاد و اشکال مختلف مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید گردید. 

یزدی زاده یادآور شد: این محصول به راه آهن تحویل داده شده و قرارداد آن با وزارت راه و شهرسازی در همین روزها مبادله و منعقد می شود. به این دلیل که راه آهن تجربه خرید داخلی را نداشته، انعقاد این قرارداد زمانبر شد درحالی که می توانست خیلی زودتر از این زمان ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر تولید و شکل دهی ریل، شمش ریل نیز از طریق نصب VD در ذوب آهن تولید شد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت اکنون وارد تولید ریل های مترو شده افزود: نخستین ریل مترو را اصفهان خریداری کرد. محصول مهم و استراتژیک دیگر ذوب آهن در سال جاری تیرآهن H300 بود که در سازه های بلند مرتبه و نیز سازه های صنایع دریایی و کشتی سازی استفاده می گردد.

 وی در خاتمه گفت: چیزی که ذوب آهن برای سال آینده هدف گذاری کرده، تکمیل سبد محصولات صنعتی ذوب آهن می باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد