اکتشاف و ماشین آلات

رئیس خانه معدن ایران در گفت و گو با معدن نیوز؛

معدن نیازمند تعریف مبانی حمل‌و‌نقل است/ عدم در نظر گرفتن بحث لجستیک در نقشه راه معدن به منزله توقف نقشه راه می باشد

معدن نیازمند تعریف مبانی حمل‌و‌نقل است/ عدم در نظر گرفتن بحث لجستیک در نقشه راه معدن به منزله توقف نقشه راه می باشد
معدن نیوز - رئیس خانه معدن ایران اظهار کرد: بحث زیرساخت‌ها یکی از مباحثی است که در بخش معدن تقریبا نادیده گرفته شده و هیچ گاه در برنامه توسعه ما تعریف نشده بود.
  بزرگنمايي:

محمدرضا بهرامن در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز افزود: اگر بخواهیم به اهداف تعیین شده در زمینه فولاد، مس، سنگ ساختمانی و غیره دست یابیم نیازمند زیرساخت هستیم چون مواد معدنی باید به بازار مصرف ارسال شود و در مسیر ارزش افزوده قرار گیرد.

رئیس خانه معدن ایران عنوان کرد: قاعدتا مواد معدنی زمانی که استخراج می‌گردد و به بخش فرآوری منتقل می‌شود نیازمند یک استراتژی حمل‌و‌نقل است. مبانی حمل‌و‌نقل در این بخش باید تعریف شود که بر همین اساس لجستیک یکی از مباحثی بود که آن را برای خودمان تعریف کردیم. طی سال جاری جلسات متعددی را با فدراسیون لجستیک و حمل‌و‌نقل ایران داشتیم که خوشبختانه نشست‌های ما به نتیجه رسید.

به گفته وی اگر در نقشه راه بحث لجستیک در نظر گرفته نشود مطمئنا نقشه راه در یک نقطه متوقف خواهد شد. لذا خانه معدن به همراه فدراسیون لجستیک و حمل‌و‌نقل ایران به این نتیجه رسیدند که یک تفاهم نامه‌ای امضا کنند تا در هر جایی که قرار است توسعه معدن اتفاق بیفتد توسعه مباحث حمل‌و‌نقل (جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی) نیز دیده شود. همچنین یک تفاهم نامه اولیه نیز با وزارت راه داشتیم.

بهرامن با بیان این‌که یکی از چارچوب‌های فکری ما این است که باید قیمت تمام شده محصولاتمان را کاهش دهیم، ادامه داد: اگر در زیرساخت‌ها و بخش حمل‌و‌نقل ریلی سرمایه‌گذاری نشود قاعدتا نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم. توسعه بخش معدن که یکی از برنامه های اصلی دولت است که بدون توسعه بخش حمل‌و‌نقل با چالش‌های بسیار همراه خواهد بود.

رئیس خانه معدن با اشاره به این‌که امروز شبکه ریلی ما دارای ظرفیت در جهت توسعه است، گفت: متاسفانه به دلیل این‌که توجه چندانی به این موضوع معطوف نبوده نتوانستیم این شبکه را در مجتمع‌های تولیدی به خوبی ببینیم و امروز آسیب این کار را سرمایه‌گذاران در بخش معدن خواهند دید.

وی تاکید کرد: با ایجاد همکاری با بخش حمل‌و‌نقل این بخش به توسعه بخش معدن نیز توجه خواهد کرد و در نقشه راه توسعه حمل‌و‌نقل این موضوع را در نظر می‌گیرند، به گونه‌ای که هزینه‌ها به حداقل ممکن برسد. این موضوع در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد که متاسفانه ما در این بخش آن‌گونه که باید نسبت به کشورهای معدن‌خیز توسعه نداشتیم و از آن‌ها عقب هستیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد