فولاد و آهن

صادرات چالش جدید کل دولت باشد نه فقط وزارت صمت!

صادرات چالش جدید کل دولت باشد نه فقط وزارت صمت!
پایگاه خبری معدن نیوز- با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش نامه هایی که از ابتدای سال صادرات را محدود کرده بود، تا حدودی تعدیل و محدودیت های صادراتی تاحدی برداشته شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، تقی ممتازان معاون بازاریابی و فروش فولاد کاوه جنوب کیش اظهار داشت: خوشبختانه با تغییر در کابینه دولت و وزارت صمت و انتصاب دکتر رحمانی به عنوان وزیر جدید صنعت، بخش نامه هایی که از ابتدای سال صادرات را محدود کرده بود، تا حدودی تعدیل و محدودیت های صادراتی تاحدی برداشته شد. با این اقدام، امکان بهتری برای صادرات فراهم شد و امید می رود این محدودیت ها به طور کامل برطرف شود.

وی افزود: شرکت ها نیز از روندی که وزارت صمت در پیش گرفته استقبال کرده اند و اکنون محدودیت ها در صادرات آهن اسفنجی یا اسلب به طور کامل برداشته شده و طبق صحبت های معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال آینده نیز به احتمال زیاد محدودیت ها در بخش شمش و مقاطع نیز برداشته می شود تا با افزایش تولید فولاد در کشور که شاهد آن هستیم، دیگر محدودیتی در امر صادرات وجود نداشته باشد.

ممتازان درباره صادرات و اقداماتی که دولت برای تشویق صادرات با توجه به رکود بازار داخل و وجود مازاد نیاز داخل، می تواند انجام دهد گفت: صادرات باید چالش جدید دولتمردان باشد و نه فقط در وزارت صمت بلکه در کلیه ارکان دولت مورد توجه قرار گیرد. تا الان دغدغه اصلی وزارت صمت، تولید بود اما از این به بعد باید دغدغه این وزارتخانه، صادرات باشد. با توجه به محدودیت های مصرف در داخل و کاهش سرمایه گذاری ها در بخش مسکن و ساخت و ساز، توجه و تمرکز کشور باید به سمت صادرات برود و صادرات هم یک مقوله تک بخشی نبوده و نیازمند زیرساخت ها و امکاناتی می باشد که علاوه بر وزارت صمت، سایر ارگان ها باید حمایت های لازم را از آن داشته باشند.

وی افزود: در سال جاری بخشنامه هایی در راستای حمایت از بازار داخلی صادر شد که محدود کننده صادرات بود اما چنانچه جهت گیری صادراتی مد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است باید بخشنامه ها از حالت خنثی و محدود کننده خارج شده و به سمت صادرات سوق پیدا کند تا صادرات به صورت انبوه انجام شود.

معاون بازاریابی و فروش فولاد کاوه جنوب کیش درباره کارت های بازرگانی اجاره ای نیز گفت: این موضوع برای فولادسازان بزرگ صدق نمی کند و شاید مختص صادرکنندگان کوچک و ظرفیت های پایین باشد. به جز کارخانجات تولیدی، صادرکننده ای در حوزه فولاد به ویژه اسلب و بیلت وجود ندارد که فولاد را به صورت انبوه صادر کرده باشد چراکه مطابق بخشنامه ها، صادرات تنها از طریق تولیدکنندگان یا نمایندگان آنها مقدور است اما در محصولاتی نظیر میلگرد و مقاطع این موضوع ممکن است وجود داشته باشد و قیمت های مقاطع ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه عوامل تاثیرگذار بر قیمت های صادراتی فولاد ایران شامل مشکلات حمل، انتقال ارز، بازارهای جدید و مارکتینگ می باشد گفت: البته تحریم و مسائل مربوط به آن هم محدودیت هایی را برای صادرات فولاد ایران ایجاد کرده و باعث کاهش قیمت های صادراتی ایران شده است.

ممتازان درباره قیمت گذاری گمرک نیز گفت: مراجع ارزش گذاری که گمرک از آنها استفاده می کند باید به صورت مستمر و مداوم رصد شده و قیمت ها مطابق آنها اصلاح شود اما این روند و سازوکار آن کند است. به عبارت دیگر نرخ ها به صورت روزانه و هفتگی تغییر می کند اما تغییر آن در سامانه گمرک و ابلاغ آن به ادارات مربوطه زمان بر است. لذا شاهد ناهمخوانی هایی در قیمت های واقعی بازار و قیمت های ابلاغی گمرک هستیم.

معاون بازاریابی و فروش فولاد کاوه جنوب در خصوص مشکلات بازارهای صادراتی ایران نیز به چیلان گفت: مسئله دیگری که صادرات را تحت تاثیر قرار داده، مجوزهایی بود که برای صادرات به عراق و افغانستان صادر شد و صادرات به این دو کشور را مشمول پیمان سپاری ارزی کرد. این دو بازار، بازارهایی بودند که مدت ها به صورت ریالی از ایران خرید می کردند لذا شاهد افت صادرات به این کشورها و در نتیجه افت تولید واحدهای تولیدکننده مقاطع بودیم. اگر رویه بهتر و کارشناسی شده تری اتخاذ شود شاید بتوانیم مجددا از بازار عراق و افغانستان استفاده نماییم و بهبودی در صادرات محصولات طویل فولادی ایجاد نماییم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد