اخبار استان ها

تعطیلی موقت معدن بوکسیت شاهوار شاهرود

تعطیلی موقت معدن بوکسیت شاهوار شاهرود
پایگاه خبری معدن نیوز- فرماندار شاهرود گفت: معدن بوکسیت تا حصول نتیجه قانونی و عمل به تعهدهایی که شرکت بهره بردار دارد به صورت موقت تعطیل شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمد کرم محمدی با بیان این که پس از پیگیری های فراوان در مهرماه امسال در فرمانداری نشستی برگزار و مطالبه های دستگاه های مختلف از معدن بوکسیت در 15 بند تصویب شد ابراز داشت: بنا بود در یک بازه زمانی مشخص خواسته های قانونی دستگاه های مختلف از معدن اجرایی شود که تاکنون به دلایل مختلف این امر به وقوع نپیوسته است.

وی ادامه داد: در آن نشست که مدیرعامل آلومینا نیز حضور داشت، قرار شد اگر هرکدام از مصوبه های 15 گانه اجرایی نشود این اختیار به فرمانداری داده شود که معدن را تعطیل کند و همه صورت جلسه های مشروح مذاکرات نیز موجود است.

معاون استاندار سمنان یادآور شد: با پیگیری های مختلف از طریق دستگاه های مرتبط با این موضوع و دریافت گزارش های آن ها مشخص شد بخش بزرگی از موارد تصویب شده اجرایی نشده و تصمیم گرفته شد معدن تا زمان عمل به آن مصوبه ها تعطیل شود.

محمدی تاکید کرد: فرمانداری خود را موظف و مکلف به عمل به قانون می داند و امیدواریم کسانی که در امر معدن فعالیت می کنند نیز موظف به اجرای قانون باشند.

مردم و دوستداران محیط زیست نیز از روز شنبه با حضور در فرمانداری، دفتر امام جمعه و دفتر نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی تمدید نشدن مجوز برداشت معدن بوکسیت را خواستار شدند. مجوز فعالیت این معدن فردا به پایان می رسد.

کوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌ کوه البرز است، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است.

این کوه علاوه بر آن که از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است، یکی از رویشگاه ‌های ارزشمند سرو ‌کوهی یا اُرس نیز محسوب می‌شود، از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان شناخته می‌شود و همواره مورد توجه است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در تاریخ 25 شهریور با عنوان «بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش» اعلام کرد: ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش به این شکل، می تواند علاوه بر وارد کردن ضربه های جبران ناپذیر به طبیعت منطقه، حیات مردم را نیز در معرض تهدید قرار دهد.

این مرکز در گزارش خود در سه بخش به معرفی معدن بوکسیت تاش، چالش های زیست محیطی و اجتماعی این معدن و بررسی روند قانونی اکتشاف و بهره برداری از آن پرداخته و در نهایت راهکار ارائه کرده است.

تهدید منابع آب زیرزمینی منطقه، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حیات وحش منطقه، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار، از بین رفتن جاذبه اصلی گردشگری منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و نیز چالش مدیریت پسماند و ایجاد سیلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسیر آب و دره ها از جمله سرفصل های بخش دوم این گزارش است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد