آلومینیوم و مس

روز تاریخی برای صنعت مس ایران

تولید کاتد مس برای اولین بار در جهان به روش تانک بایولیچینگ

تولید کاتد مس برای اولین بار در جهان به روش تانک بایولیچینگ
پایگاه خبری معدن نیوز - تولید کاتد مس به روش تانک بایولیچینگ در مجتمع بابک مس ایرانیان از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ میدکو آغاز شد. مجتمع بابک مس با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن کاتد مس و ۱۲ هزار تن لوله مسی در سال فعالیت می‌نماید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، در این مراسم علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت میدکو با برقراری تماس تلفنی با قاسمی رئیس هیئت مدیره شرکت میدکو و مدیرعامل بانک پاسارگاد بهره‌برداری از این پروژه را آغاز کردند.

بخش زیادی از ذخایر معدن مس جهان، متشکل از انواع کانسنگ‌های سولفیدی می‌باشد که امکان انحلال کامل کانی‌های مس موجود در آنها به کمک اسیدسولفوریک وجود ندارد. بنابراینیافتن راه‌حلی جهت به کارگیری حجم عظیم کانسنگ‌های سولفیدی با روش لیچینگ، همواره در سرلوحه امور پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای صاحب این صنعت قرار داشته است.

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده در این زمینه کمک گرفتن از عملکرد انواع عوامل بیولوژیکی به ویژه باکتری‌های مختلف است. با بررسی‌ها و پژوهش‌های گوناگون صورت گرفته طی 50سال گذشته مشخص گردید که تکنولوژی لیچینگ با عوامل بیولوژیکییا به اختصار بیولیچینگ، به ویژه در مورد کانسنگ‌های سولفیدی کم‌عیار اقتصادی‌تر می‌باشد.

بیولیچینگ به مفهوم استفاده از قابلیت میکروارگانیسم‌ها همراه با دمش هوا در عملیات انحلال سولفید‌های فلزی به منظور بازیابی و تولید فلزات می‌باشد.

روش تانک بیولیچینگیک روش پیشرفته صنعتی سازگار با محیط زیست و منطبق با مفهوم توسعه پایدار می‌باشد که در آن محصول فرآیندییعنی کاتد مسی با استفاده از فناوری بیوتکنولوژی از سنگ معدنی مس تولید می‌شود.

دراین روش با استفاده از نوع خاصی از باکتری‌های غیرمضر محصول نهایی استحصال می‌شود. دانش این توسط متخصصین ایرانی طی 5 سال پژوهش و تلاش مستمر ایجاد و راه‌اندازی شده است.

از مزایای اصلی روش تانک بایولیچینگ می‌توان به حذف کوره‌های ذوب و درنتیجه کاهش قابل ملاحظه آلایندگی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب و منابع انرژی در راستای حمایت از محیط زیست و مسوولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد