فولاد و آهن

اثرپذیری بالای فولاد کاوه و فولاد خوزستان از مصوبه صمت/ دولت اشراف بیشتری بر صادرات فولادسازان خواهد داشت/ بخشنامه جدید صادرات فولاد مانعی بر سر راه دلالان

اثرپذیری بالای فولاد کاوه و فولاد خوزستان از مصوبه صمت/ دولت اشراف بیشتری بر صادرات فولادسازان خواهد داشت/ بخشنامه جدید صادرات فولاد مانعی بر سر راه دلالان
پایگاه خبری معدن نیوز - روز گذشته وزارت صمت مصوبه ای را ابلاغ کرد که به موجب آن، اختیار صادرات محصولات فولادی به تولیدکنندگان داده می‎شود. این موضوع برای شرکت‎های فولادی اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ساماندهی صادرات محصولات فولادی و همچنین، برگشت ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از ارزان فروشی، از این پس صادرات محصولات فولادی فقط از طریق تولیدکنندگان امکان‎پذیر خواهد بود.

به عبارت بهتر، صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی و صادرات آهن اسفنجی، شمش فولاد با تأیید وزارت صمت انجام خواهد گرفت. بنابراین، انتظار می‎رود تا حدودی سود حاصل از صادرات اندکی بیش از پیش عاید تولیدکنندگان شود.

اما به سراغ فولادسازان می‎رویم تا روند صادرات را بررسی کنیم.

در میان فولادسازان حاضر در بازار سرمایه، بر اساس مقدار صادرات، «فخوز» رتبه اول را دارد و به همین تناسب، بیشترین مبلغ صادرات را نیز دارا است. در سال 96 حدود 68 درصد از کل درآمد فروش شرکت از درگاه صادرات تأمین شده و در 9 ماهه سال 97 این رقم به 61 درصد تنزل یافته است.

اما در میان این شرکت‎ها، بیش از همه «کاوه» بر صادرات محصولات خود تکیه دارد و به این ترتیب، از مصوبه مذکور، اثرات بیشتری می‎پذیرد. «هرمز» نیز با صادرات 499 هزار تن از انواع محصولات فولادی، 12768 میلیارد ریال درآمد کسب کرده که معادل 51 درصد کل فروش دوره 9 ماهه است.

نکته ای که در بررسی‎ها به چشم می‎خورد، کاهش حجم صادرات فولادسازان در سال 97 است که بخش اعظم آن را می‎توان به تحریم‎ها نسبت داد. به عبارتی، اثرات تحریم‎های اقتصادی در مقوله صادرات شرکت‎های فولادساز نمود پیدا کرده است.

در خاتمه باید اظهار داشت که این مصوبه تغییر چندانی در مقدار صادرات ایجاد نمی‎کند، اما دولت اشراف بیشتری بر میزان صادرات فولاد دارد و در این بین، واسطه‎گران به سبب اجبار به دریافت مجوز، با موانعی بر سر راه دلالی مواجه خواهند شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد