اکتشاف و ماشین آلات

مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در یادداشتی به معدن نیوز؛

ارتقاء بین‌المللی ‌رتبه اکتشاف ایران در گروه توسعه اکتشافات ذخایر معدنی

ارتقاء بین‌المللی ‌رتبه اکتشاف ایران در گروه توسعه اکتشافات ذخایر معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز - مجید پومقدم، مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در یادداشتی به معدن نیوز ارتقا رتبه ایران در مجتمع بین المللی را در گرو اکتشافات ذخایر معدنی دانست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، با عنایت به وفور ظرفیت‌های بالقوه و مطالعه نشده ذخایر پنهان کشور و حجم کم عمق حفاری‌های اکتشافی، تدوین استراتژی‌های اکتشافی ضرورت پیدا می‌کند. در این زمینه اکتشاف ذخایر ید در استان گلستان تا عمق 1000 متر توسط بخش خصوصی باعث ارتقاء رتبه ایران در جهان گردید که علت این اکتشاف هم مشابهت سازندهای زمین‌شناسی کشور ترکمنستان تا منطقه مرزی، اینچه برون می‌باشد. البته زون سبلان در استان اردبیل تا عمق 1000 متر ذخایر بالقوه ید گزارش گردیده که با افزایش عمق حفاری‌های اکتشاف جدید و ذخایر بیشتر و حتی تنوع مواد معدنی کشور هم ارتقاء می‌یابد.
از سویی دیگر با توجه به احداث صدها واحد صنایع معدنی شامل کارخانجات سیمان، فولاد، کاشی، سرامیک، آجر، شیشه، آسفالت، بتن و قطعات بتنی، کارخانجات گچ و کارخانجات صنایع فلز و غیرفلزی و حتی کارخانجات خودروسازی و ... یا به طور فنی در جوار معادن یا با فاصله زیاد از پتانسیل معدنی احداث گردیده‌اند گه با توجه به اشتغال هزاران نفر مستقیم و غیرمستقیم در این واحدها، تامین نیاز مواد اولیه این واحدها تحت عنوان استراتژی تامین مواد اولیه واحدهای صنایع معدنی کشور به عنوان یک پروژه ملی باید برنامه‌ریزی و تدوین گردد.
از دیگر استراتژی‌هایی که می‌‌تواند در یک بازه زمانی 10 ساله تدوین و اجرایی گردد تدوین استراتژی اکتشافی تامین مصالح ساختمانی پروژه‌های عمرانی برای کلانشهرها از جمله تهران تا افق 1407 شامل تامین مواد اولیه پروژه‌های انبوه‌سازی، برج سازی، تونل‌ها، بزرگراه‌ها و به طور کلی ساخت و سازها و حتی بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ... است. با تمام ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی با همکاری مرکز تحقیقات مسکن، بنیاد مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی و ستاد بحران کشور و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط که باید یادآور شویم تامین مواد شن و ماسه مصالح برج میلاد، تونل‌های رسالت، توحید، صدر، اتوبان دو طبقه صدر و تمام بزرگراه‌ها، اتوبان همت از معادن شن و ماسه کلانشهر تهران تامین شده است. لذا ضرورت تاسیس مرکز تحقیقات شن و ماسه کشور در غرب استان تهران در منطقه شهر قدس بسیار ضروری است.
از دیگر عوامل توسعه اکتشافی در کشورمان با توجه به وجود بسیاری از پتانسیل‌های ارزشمند فلزی و غیر فلزی کشور در مناطق حفاظت شده محیط زیست و یا مناطق ممنوعه عرصه‌های منابع طبیعی یا حریم شهرها و رودخانه و ... با اکتشافات مدون تخریب و منطبق با شاخص‌های توسعه پایدار امکان مطالعه و شناسایی ذخایر پنهان با برنامه‌ریزی فنی و در بازه‌ای زمانی مشخص و فازبندی شده در قالب استراتژی‌های اکتشافی در مناطق حساس تحقق می‌یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد